A Seat az elmúlt években látványos indentitásválsággal küzd. A márka pozíciója korábban egyértelmű volt a Volkswagen csoporton belül: sarkítva, de az anyacég modelljeiből a Skoda olcsóbb, az Audi drágább, míg a Seat fiatalosabb, sportosabb verziókat gyártott, így kínálva igen széles, átfogó palettát.
2018 azonban nagy változást hozott. Az eddig a Seat legsportosabb modelljeit felvonultató Cupra almárka önálló sportos brandként született újjá, ezzel egyidőben pedig a Seat létjogosultsága is megkérdőjeleződött. Elvégre ha a Volkswagen csoport sportos, fiatalos modelljei ezentúl Cupra néven futnak, mi marad a Seatnak?
Ezek után nem meglepő, hogy a spanyol gyártó 2018 óta sikertelenül keresi az útját, mindez pedig a statisztikákon is látszik: 2022-ben a SEAT eladásai 38 százalékkal estek vissza az előző évhez képest, miközben a Cupra 93 százalékkal több autót értékesített, mint 2021-ben.
Már a Volkswagen csoport vezetőségében is érzik, hogy ez így nem mehet tovább, a Seat újrapozicionálása helyett viszont a márka autóipari tevékenységének teljes beszüntetése is opció lehet. „Jelenleg vizsgáljuk, milyen szerepet tölthet be a Seat a belső égésű motoros autók kifutása után. [A gyártó] akár egy mobilitási szolgáltatóvá, városi mobilitási márkává is válhat, mely a fiatalokat célozza, olyan modellekkel, mint a Seat Mó [robogó]" - mondta a márka egy szóvivője.
A Seat autóipari kilátásait tovább rontja, hogy 2026 előtt biztosan nem lesz saját elektromos modelljük – már ha lesz egyáltalán – miközben a Cupra két villanyautót is piacra dob a következő két évben. A brand jövőjét illetően 2030-ig születhet döntés, addig is „[a Seat] hibrid és magas hatékonyságú belső égésű motorokkal folytatja [...]."