A környezetvédők egy ideje erősen bírálják a világ nagy olajtársaságait, hogy fogadkozásaik ellenére lényegében semmit sem tesznek a klímavédelem érdekében. Most azonban nyilatkozott egy olajipari csúcsvezető.
A világ legnagyobb tőzsdei befektetője azt várja az amerikai ExxonMobiltól és Chevrontól, hogy tegyenek többet a klímaváltozás elkerülése érdekében.

A norvég állami befektetési alapról van szó, amely összesen 1,4 ezer milliárd dollár (Magyarország éves GDP-jének többszöröse) vagyon felett rendelkezik - derül ki a CNN összefoglalójából. A norvég alap ugyanis közölte, támogatja a klímaaktivista csoportok javaslatait. Ugyanakkor olyan olajmamutok, mint az ExxonMobil és a Chevron arra biztatja részvényeseit, hogy utasítsák elezeket az elképzeléseket.
Mi az a scope 3?
A környezetvédők immáron a nagy befektető támogatásával nem csupán az amerikai olajmultiktól hanem az európai társaiktól, a BP-től és a Totaltól is elvárják. A javaslatok szerint az érintett cégeknek meg kellene szigorítaniuk az úgynevezett scope 3 céljaikat, amelyek a különböző termékek – üzemanyagok és földgáz – felhasználásával járó környezetterhelés csökkentését irányozzák elő 2030-ra. A nagyvállalatok a felülvizsgált célokkal közelebb kerülhetnének a párizsi klímavédelmi tervek teljesítéséhez. Ezek szerint el kellene kerülni, hogy a Föld légkörének átlaghőmérséklete több mint 1,5 Celsius-fokkal emelkedjen.
A környezetvédők szerint a norvég alapnak különösen nagy felelőssége van a vállalatok „jobb útra térítésében”, miután gigantikus forrásait a norvégiai olaj- és gázkitermelés bevételeiből halmozták fel. Ugyanakkor egyáltalán nem mellékes kérdés, hogy milyen hatással lehet az üzemanyagok árára, ha megemelkednek az olajmultik környezetvédelmi költségei.
A norvég alap nem szavazott a környezetvédelmi aktivistákkal együtt a BP és a Shell nemrégiben tartott részvényesi közgyűlésein. Az alap szóvivője szerint ezek a vállalatok olyan scope 3 terveket tettek le az asztalra, amelyek összhangban vannak a párizsi megállapodás céljaival. Az alap legutolsó adatszolgáltatása szerint 0,86 százalékos részesedése van a Chevronban és 1,13 százalékos az ExxonMobilban. Ez nem sok, ám ennek ellenére felszólították Mike Wirthet, a Chevron és Darren Woodsot, az ExxonMobil vezérigazgatóját, hogy mondjanak le az igazgatóságban betöltött posztjukról. A norvégok szerint a mostani helyzetben ennek a testületnek a menedzsmenttől függetlenül kellene meghoznia a döntéseit.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

