Fókuszban a fizetések, szigorú üzenetet kaptak az autógyártók
Az Egyesült Államok legnagyobb autóipari szakszervezete megüzente az ország három nagy autógyártójának, hogy kőkemény bértárgyalásra készülhetnek a következő hónapokban. Joe Biden elnöknek is szól a figyelmeztetés.
Az Egyesült Államok autóiparának legnagyobb szakszervezete, a United Auto Workers (UAW) világossá tette, hogy kíméletlenül kemény tárgyalópartnerként kíván részt venni a gyártók menedzsmentjével esedékes bértárgyalásokon – derül ki a CNBC részletes cikkéből.
"Elektromos" problémák
Az UAW vezetői sztrájkfenyegetéssel támasztották alá elvárásaikat. Az egyik ezek közül, hogy állítsák vissza a megélhetési költségek növekedéséhez igazított béremeléseket. Ezeket még a 2008-2009-es pénzügyi és gazdasági válság idején függesztették fel. Az akkori piaci összeomlás idején a munkahelyek megtartása volt az elsődleges cél, ám az amerikai gazdaság azóta ha nem is teljesít acélosan, azért hozza az átlagos formáját. A szakszervezet emellett a munkahelyek nagyobb biztonságát várja a munkaadóktól.
Ezzel az elmúlt hónapok önkéntes kilépési akcióra utalhatnak. Ezek keretében az autógyártók kedvező anyagi feltételeket ajánlottak azoknak, akik önként felajánlották kilépésüket. Az akciókat azzal indokolták, hogy készülnek az elektromos autók gyártására, ami kevesebb munkaerőt igényel.
Az UAW további követelése, hogy a cégek szüntessék meg azt a rendszert, amely különbséget tesz a munkavállalók között a szerint, hogy ki, mikor lépett be a vállalathoz. A költségmegtakarítás sajátos módszeréről van szó. Akik később váltak egy-egy cég alkalmazottaivá, azok ugyanazért a munkáért alacsonyabb bért kapnak.
Dől a pénz
A szakszervezet szóba akarja hozni azt is, hogy a három cég rekordprofitokat tett zsebre az elmúlt években. Shawn Fain, az UAW nemrégiben megválasztott elnöke azt mondta, nem fogadnak el engedményeket a GM-től, a Fordtól és az amerikai autógyártásban a Chrysler tulajdonosaként jelen lévő Stellantistól.
A CNBC szerint ez enyhén szólva erős kezdés, amit bizonyára kész fokozni az elnök. Az új négy évre szóló kollektív szerződésekről általában júliusban szokták elkezdeni a tárgyalásokat a felek. Ezzel mennek elébe a korábbi egyezségek szeptemberi kifutásának. A szakszervezetek jellemzően az egyik autógyártóval kezdenek tárgyalni, hogy annak eredményére mint precedensre hivatkozva folytassák az alkudozást a másik kettővel. Fain azt mondta, hogy idén ez másként lehet, de nem részletezte, mit akarnak.
A szakszervezet vezetőségének legtöbb tagja az elnökhöz hasonlóan nemrégen nyerte el megbízatását. Azt ígérték a tagságnak, hogy megreformálják a korrupciós botrányokkal beszennyezett szervezetet és új, kemény hangot ütnek meg a munkaadókkal szemben.
Sokba került a legutóbbi sztrájk
Margeret Mock, az UAW egyik titkára azt monda, akármilyen furcsán is hangzik, csak az autógyártók menedzsmentjén múlik, hogy lesz-e sztrájk vagy sem. Ezzel nyilván arra célzott, hogy nem kívánnak engedni a követeléseikből.
A sztrájk elég komoly fenyegetés. Ezt bizonyítja, hogy a négy évvel ezelőtti bértárgyalásokat 40 napos munkabeszüntetés kísérte az GM-nél, ami 3,6 milliárd dollárjába került a cégnek. A szakszervezet egyébként dönthet országos sztrájk mellett, vagy egyes üzemeket érintő, egymás követő leállásokból álló gördülő sztrájk mellett. Az esetleges sztrájkok, valamint a béremelések hatással lesznek a gyártók bevételeire, ezen keresztül közvetve nemcsak az amerikai, hanem közvetve a cégek többi piacát érinthetik.
Az elnököt is bevonták
Színezi a munkaügyi háborút, hogy az elektronikus autók fejlesztése és gyártása amúgy is nagy terhet rak az autógyártók büdzséjére. Emellett ezek előállítása kevesebb munkaerőt igényel. Ennek a körülménynek a kezelése külön téma lehet a szakszervezet és a cégek vezetőségének tárgyalásain. Fain üzent a Fehér Háznak, illetve személyesen Joe Biden elnöknek is.
A Fehér Háztól kezdve az utolsó munkahelyi szakszervezeti alapszervezetig mindenkinek tudnia kell, hogy aki mellettünk áll, azt mi is támogatjuk. Ezzel jelezte, hogy akkor támogatják Biden újraválasztását a 2024-es elnökválasztáson, ha cserébe az államfő melléjük áll az új kollektív szerződésről folyó kőkemény vitában.