Fókuszban a fizetések, szigorú üzenetet kaptak az autógyártók
Az Egyesült Államok legnagyobb autóipari szakszervezete megüzente az ország három nagy autógyártójának, hogy kőkemény bértárgyalásra készülhetnek a következő hónapokban. Joe Biden elnöknek is szól a figyelmeztetés.
Az Egyesült Államok autóiparának legnagyobb szakszervezete, a United Auto Workers (UAW) világossá tette, hogy kíméletlenül kemény tárgyalópartnerként kíván részt venni a gyártók menedzsmentjével esedékes bértárgyalásokon – derül ki a CNBC részletes cikkéből.
"Elektromos" problémák
Az UAW vezetői sztrájkfenyegetéssel támasztották alá elvárásaikat. Az egyik ezek közül, hogy állítsák vissza a megélhetési költségek növekedéséhez igazított béremeléseket. Ezeket még a 2008-2009-es pénzügyi és gazdasági válság idején függesztették fel. Az akkori piaci összeomlás idején a munkahelyek megtartása volt az elsődleges cél, ám az amerikai gazdaság azóta ha nem is teljesít acélosan, azért hozza az átlagos formáját. A szakszervezet emellett a munkahelyek nagyobb biztonságát várja a munkaadóktól.

Ezzel az elmúlt hónapok önkéntes kilépési akcióra utalhatnak. Ezek keretében az autógyártók kedvező anyagi feltételeket ajánlottak azoknak, akik önként felajánlották kilépésüket. Az akciókat azzal indokolták, hogy készülnek az elektromos autók gyártására, ami kevesebb munkaerőt igényel.
Az UAW további követelése, hogy a cégek szüntessék meg azt a rendszert, amely különbséget tesz a munkavállalók között a szerint, hogy ki, mikor lépett be a vállalathoz. A költségmegtakarítás sajátos módszeréről van szó. Akik később váltak egy-egy cég alkalmazottaivá, azok ugyanazért a munkáért alacsonyabb bért kapnak.
Dől a pénz
A szakszervezet szóba akarja hozni azt is, hogy a három cég rekordprofitokat tett zsebre az elmúlt években. Shawn Fain, az UAW nemrégiben megválasztott elnöke azt mondta, nem fogadnak el engedményeket a GM-től, a Fordtól és az amerikai autógyártásban a Chrysler tulajdonosaként jelen lévő Stellantistól.
A CNBC szerint ez enyhén szólva erős kezdés, amit bizonyára kész fokozni az elnök. Az új négy évre szóló kollektív szerződésekről általában júliusban szokták elkezdeni a tárgyalásokat a felek. Ezzel mennek elébe a korábbi egyezségek szeptemberi kifutásának. A szakszervezetek jellemzően az egyik autógyártóval kezdenek tárgyalni, hogy annak eredményére mint precedensre hivatkozva folytassák az alkudozást a másik kettővel. Fain azt mondta, hogy idén ez másként lehet, de nem részletezte, mit akarnak.
A szakszervezet vezetőségének legtöbb tagja az elnökhöz hasonlóan nemrégen nyerte el megbízatását. Azt ígérték a tagságnak, hogy megreformálják a korrupciós botrányokkal beszennyezett szervezetet és új, kemény hangot ütnek meg a munkaadókkal szemben.
Sokba került a legutóbbi sztrájk
Margeret Mock, az UAW egyik titkára azt monda, akármilyen furcsán is hangzik, csak az autógyártók menedzsmentjén múlik, hogy lesz-e sztrájk vagy sem. Ezzel nyilván arra célzott, hogy nem kívánnak engedni a követeléseikből.
A sztrájk elég komoly fenyegetés. Ezt bizonyítja, hogy a négy évvel ezelőtti bértárgyalásokat 40 napos munkabeszüntetés kísérte az GM-nél, ami 3,6 milliárd dollárjába került a cégnek. A szakszervezet egyébként dönthet országos sztrájk mellett, vagy egyes üzemeket érintő, egymás követő leállásokból álló gördülő sztrájk mellett. Az esetleges sztrájkok, valamint a béremelések hatással lesznek a gyártók bevételeire, ezen keresztül közvetve nemcsak az amerikai, hanem közvetve a cégek többi piacát érinthetik.
Az elnököt is bevonták
Színezi a munkaügyi háborút, hogy az elektronikus autók fejlesztése és gyártása amúgy is nagy terhet rak az autógyártók büdzséjére. Emellett ezek előállítása kevesebb munkaerőt igényel. Ennek a körülménynek a kezelése külön téma lehet a szakszervezet és a cégek vezetőségének tárgyalásain. Fain üzent a Fehér Háznak, illetve személyesen Joe Biden elnöknek is.
A Fehér Háztól kezdve az utolsó munkahelyi szakszervezeti alapszervezetig mindenkinek tudnia kell, hogy aki mellettünk áll, azt mi is támogatjuk. Ezzel jelezte, hogy akkor támogatják Biden újraválasztását a 2024-es elnökválasztáson, ha cserébe az államfő melléjük áll az új kollektív szerződésről folyó kőkemény vitában.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
