Az elektromos kisteherautók megjelenése ráébreszthetné az amerikai autósok és az autózást szabályozó hatóságokat, hogy ideje lenne kiábrándulni ezekből az autókból.
Eljött az ideje annak, hogy az amerikai autósok elgondolkodjanak azon, miért szerelmesek a kisteherautókba – véli Micah Toll, az Electrek portál szakírója.
A szerző ugyan rajong az elektromos járművekért a villanybringáktól kezdve az autókig, és van egy elektromos kisteherautója is, ám az utóbbival meg akarja megmutatni az amerikaiknak, hogyan kellene átalakítaniuk gondolkodásukat erről az autókategóriáról. Ez egy Kínából importált, hosszát és szélességét tekintve kisautó méretű, ám platós autó. Könnyebb, kevesebbet fogyaszt, mint a szalonokban kapható elhízott amerikai kisteherautók.
Cserébe csak azt kell feláldozni végsebességben, gyorsulásban, amit az átlagos amerikai autós amúgy sem használ ki. A cikk szerint a régi időkben a nagy amerikai családi autót station wagonnak hívták. Elfért benne hét ember, a kutya és minden cucc, amire a családnak szüksége volt egy hosszú hétvégén. Akkoriban az autók könnyebbek voltak és jobb kilátást biztosítottak az autó elé, mint a mai kisteherautók.
A publicista szerint ez azért változott meg, mert az autógyártók meggyőzték az amerikai autósokat arról, hogy akinek nincs kisteherautója vagy SUV-je, az lemaradt a szomszédjával folytatott presztízsversenyben. A cégek rájöttek, hogy a kisteherautókat, terepjárókat áruszállítókként adhatják el, amelyekre kedvezőbb szabályok vonatkoznak, olcsóbban gyárthatóak. Az árkülönbséget azután extra profitként mindjárt zsebre is tették.
Nem úgy lett
Az elektromos meghajtás megjelenése reményt adott arra, hogy ez a trend megfordul, mivel a kisebb súlyú autók messzebbre juthatnak egy feltöltéssel, ám ennek ellenkezője történt. A kisteherautók és az SUV-k átvészelték a váltást, vélhetően azért, mert az autógyártók nem akarják veszni hagyni a reklámköltséget, amivel meggyőzték az amerikaiakat, hogy ilyen autókra van szükségük.
Az óriási akkucsomagok miatt viszont a súlyuk jelentősen nőtt, miközben a rakodóterük nem bővült és a vontatóképességük sem javult. Igaz, hogy másodpercek alatt gyorsulnak nulláról százra, ám áruk több tíz ezer dollárra magasabb, mint hagyományos versenytársaiké.
A szakszerző szerint itt az ideje megreformálni a kisautókra vonatkozó szabályozást. Magyarán például ázsiai mintára az autók súlya, illetve mérete alapján kedvezményt kellene adni a kisebbekre. Enélkül nincs esély arra, hogy az autósok legalább megfontolják, hogy ésszerű döntést hozzanak az autóvásárláskor háttérbe szorítva a presztízsszempontot.
Iszonyú a súly
Az egyre nehezebb járművek - SUV-k és pickupok - a törésteszteknél is problémát jelentenek. Raul Arbelaez, az Insurance Institiute for Highway Safety (IIHS) nonprofit közlekedésbiztonsági intézet töréstesztekért felelős vezetője februárban beszélt arról, hogy a korábbi évtizedekben jelezni tudták a súlynövekedésből fakadó változásokat. Ezen változtatott az elektromos Hummer EV - vagyis a terepjáró elektromos verziójának - megjelenése. Az autó 4 tonnás tömegével lényegében harmadával nehezebb, mint bármely autó, amit eddig az IIHS-nél teszteltek. Az előző csúcstartó is egy villanyautó volt, a Rivian R1T.
A Hummer EV ezzel a tömeggel több mint kétszer nehezebb, mint egy átlagos amerikai autó. Arbelaez ezért vásároltatott intézetével néhány olcsó, öreg pickupot, megpakolták ezeket betonnal, hogy elérjék a négytonnás súlyt, majd elvégeztek velük néhány 60 km/h-s frontális ütközést.