Fizetőssé válhat az M0, Karácsony szerint ez károkozás

2023.08.29. 10:52

Januártól gyakorlatilag fizetőssé válhat a teljes M0-s körgyűrű, de ilyen sorsra juthat az M44-es, M30-as és az M76-os is. De az M6-os és M4-es autópálya is, az előbbi Bátaszék, az utóbbi pedig Abony térségében – derült ki az Építési és Közlekedési Minisztérium jogszabály-tervezetéből, amit az ATV szúrt ki.

Az M0-ás az egyik legforgalmasabb út Magyarországon, ahol tavaly a Magyar Közút felmérése szerint csaknem 76 ezer autó haladt el naponta. De van olyan szakasza, ahol ez a szám meghaladja a 100 ezret.

Viszont a tervezetnek a fuvarozók lehetnek a legnagyobb vesztesei. Ugyanis többet kellene fizetniük a három és fél tonna feletti teherautóknak is. A külsőköltség-díjat a levegő-és zajszennyezés, illetve a szén-dioxid kibocsátás után kellene megfizetni. Az ATV példaként írta, hogy egy Euro 6-os besorolású járműnek fél centet kellene fizetnie kilométerenként. Egy négytengelyes járműnek ugyanott 0,8 centet. Egy Euro 4-esnek viszont a települések között már 3,4 a kilométerenkénti tarifája. A fuvarozók szerint ez és a jövedéki adóemelés miatt a viteldíjaik akár 20-25 százalékkal is megnőhetnek.

BJASZ20221012005

Az üggyel kapcsolatban a főpolgármester is hangot adott véleményének, aki szerint a Fidesz autósüldözést végez. Karácsony Gergely posztjában hangsúlyozta, hogy az M0-s teljes szakaszának fizetőssé tételét aligha nevezhetjük másnak, mint károkozásnak. Kifejtette, hogyha az M0 teljesen fizetős lesz, akkor azzal sokkal több autós fog átvágni a fővároson, ami tovább súlyosbítja Budapest dugóit.

„A budapesti torlódások elsődleges okai a város határain kívül keletkeznek: naponta több mint 300 ezer autó jön Budapestre az agglomerációból, sok autó a fizetős M0-s szakaszt is a városon keresztül kerüli el” – írta.

D KOS20180914032

A főpolgármester ezért többször is kezdeményezte és most is kezdeményezi, hogy a teljes M0 körgyűrű ingyenes legyen, ugyanis ez nem csak a város, de az autósok érdeke is.

A kormány egyébként már több éve pedzegeti a teljes M0-s körgyűrű fizetőssé tételét. Emlékezetes, hogy már megszűnt Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2014 év végén jelentette be, hogy 2015-től fizetős lesz az M0-ás rengeteg szakasza, és csak azok maradnak ingyenesek, amik uniós forrásból épültek vagy újultak meg - ugyanis ezen szakaszok díjasítását az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.

Majd ugyanúgy 2014 december közepén Orbán Viktor egyik interjújában arról beszélt, hogy az M0-s körgyűrűt uniós kötelezettség miatt kell fizetőssé tenni. De ezt viszont később az Uniós Bizottság cáfolta, ugyanis nem írtak elő semmilyen kötelezettséget. Egyedül annyi kitétje volt az egésznek, hogy Budapestnek a dugódíj bevezetésére van kötelezettsége, viszont ha az M0-s fizetőssé tételéből bevétele származik a magyar államnak, akkor azt figyelembe kell venni az EU által folyósítandó támogatás összegénél, vagyis az akkor meg nem épült szakaszokra szánt uniós pénz arányosan kevesebb lett volna.

Továbbá 2015-től lett bevezetve a megyei (most már vármegyei) matricák, amelyekkel egy adott (vár)megye fizetős útszakaszait lehet egész évben használni. Jelenleg a D1-es vármegyei matrica ára egy évre 5720 forint.