Retró külsővel jön a szlovák villanyautó, amit nemrég láttunk élőben
Érdekes elektromos autóval állt elő egy szlovákiai startup, vagyis a Patak Motors: a Rodsternek nevezett típus kicsi, könny ű, és a harmincas évek sportautóit idézi. A név nem elírás, hanem szójáték: a hot rod és a roadster kombinációja a Rodster.
A keskeny, szivarszerű kaszni a régi időkre rezonál, ahogy a keskeny, küllős kerekek se a mai időket idézik. Miközben a Rodster felütése retró, akadnak modern részletek: például a díszrács, ami illik az összképbe, mégis egyértelműen frissnek hat.
Pont a napokban jártunk a nyitrai Autoshow-n, ahol kint volt a Patak Motors is, így élőben is láttuk az újdonságot.
Érdekesek a fényszórók is, amik kör alakúak, de belül LED-esek, tehát itt is a régi és az új keveredik. A látvány ellenére a küllős felnik mögött nem dobfékek, hanem tárcsafékek laknak, viszont a retró hangulat miatt beburkolták őket, hogy dobféknek tűnjenek.
A Rodster egyébként nagyon kicsi: 3,36 méter hosszú, mindössze 1,4 méter széles, és 1,36 méter magas. Akkumulátor nélkül csak 450 kilós, ugyanakkor azt még nem közölték, hogy azzal együtt mennyi. Ebből az következik, hogy valószínűleg cserélhető akkumulátorról van szó.
A tömeget valószínűleg nem dobja meg drámaian a Stage 1-es változat apró, 10 kilowattórás akkuja. A 20 lóerős motor a hátsó kerekeket hajtja, 7 másodperc alatt gyorsul 50 km/h-ra, a végsebessége pedig 130 km/h. Mivel a Rodster kicsi, azt ígérik, hogy még ezzel az apró aksival is elmegy 100 kilométert.
Valamivel többet ígér a Stage 2-es változat, amibe már 20 kilowattórás akkumulátor kerül: ez több mint kétszer annyit megy el, mint a Stage 1-es, a hatótávját 250 kilométeresnek mondják. A teljesítmény és a hajtás marad olyan, mint a szerényebb hatótávú változatban. Otthoni konnektorról töltve 9 órát vesz igénybe a Stage 2-es teljes feltöltése.
Azt mondják, hogy dolgoznak a belső égésű motorral szerelt verzión is: abba egy 20 lóerős, egyhengeres négyütemű motort terveznek. A benzines végsebességét 125 km/h-ra saccolják, ami szerénynek tűnhet, de gondoljunk csak bele, hogy egy nagyon apró, minimális szélvédelmű autóban ez se biztos, hogy olyan kevés.
A benzines alapmodell 16900 euró, vagyis nagyjából 6,5 millió forint lesz, a kisebb hatótávú elektromos 22900 euróról, tehát 8,9 millióról indul. Ha valaki a nagyobb hatótávolságú változatot venné, azért 25400 eurót, azaz 9,8 millió forintot kell fizetnie.
A fűtés, a gyorstöltés, az analóg kilométeróra és a hangszórók opcionálisak, plusz pénzért lehet majd megrendelni ezeket. Érdemes megjegyezni, hogy mivel Európában L7e-A2 kategóriában homologizálták a Rodstert, így egyes országokban fiatalok is vezethetik majd. Egyelőre azonban kár lenne kapkodni, hiszen még nincs szériaérett állapotban a Rodster, az első példányok legkorábban 2025 végén jöhetnek, addig pedig még rengeteg dolog változhat.
Forrás: Patak Motors