Pár éven belül piacra kerülhet a „román Tesla Roadster”
Próbarendszámot kapott, és már Kolozsvár utcáit rója a Romániában készült/készülő elektromos autó, az E-Car Concept - szúrta ki egyik olvasónk. Az autónak hivatalosan még nincs neve, ezért csak E-Car Conceptként utalnak rá. Voicu Oprean, a projekt fő befektetője az Adevărul riporterét elvitte egy tesztkörre, amely során több érdekesség is kiderült a névtelen villanyautóról.
A riporter arról számolt be, hogy a prototípus számára a legnagyobb kihívást a városi utcák némelyikén tapasztalható bukkanók jelentették, mivel 4,9 méter hosszú és 2,1 méter széles autó hasmagassága igen kicsi. Nem is gyorsul olyan kiemelkedően, a legnagyobb sebesség pedig, amit elértek vele, 127 km/h volt - ez viszont nem azt jelenti, hogy ez lenne a végsebessége.
Az autó alváza egy Audi A8-ból van, és főleg szénszálból készülnek az autó elemei. Az autó súlya így is csaknem két tonna, hatótávja nagyjából 300 kilométer. Akkumulátorát 2-3 óra alatt lehet feltölteni teljesen, viszont gyorstöltőn ez csak 45 percet vesz igénybe.
Hagyományos visszapillantó tükrök helyett kamerák vannak az autón, így összesen öt kijelzőt találhatunk a kabinban. Kettő a visszapillantónak, kettő az infotainment rendszernek, és egy a műszeregységnek.
A prototípus mintegy négy évnyi munka és félmillió eurónyi befektetés után jutott el odáig, hogy a román közlekedési hatóság (RAR) próbarendszámot adjon az autónak. A hatóság legnagyobb problémája az volt, hogy az autó nem rendelkezik kulccsal, ugyanis csak kártyával, vagy telefonnal nyitható, indítható. De e felett végül szemet hunytak - mesélte Oprean. Ő volt amúgy az országában az első, aki Teslát importált.
Jelenleg a tesztelési fázisnál tart az autó, de a befektető szerint 1-2 éven belül már piacra dobható lesz a modell, igaz, csak limitált számban. Oprean szerint a terv, hogy először csak 5-10 darabot gyártanak belőle, de ehhez is kéne nagyjából ötmillió euró. Ebből jelenleg csak félmillió van meg. „Megpróbáljuk megtalálni azokat az innovatív európai finanszírozási projekteket, ahol támogatást kaphatunk” – mondta. Viszont az autó piaci árát még nem tudták elmondani. A prototípus terve egyébként Marosvásárhelyen készült, de az összeszerelés már Kolozsváron történt, a gyártás helyéről azonban egyelőre csak annyit tudni, hogy Romániában lesz.
A projektet a Newcar4future S.R.L. nevű start-up cég fejleszti, amely olyan szervezetekkel működik együtt, mint az Arobs, a Műszaki Egyetem és a Rombat. Az autó külsejét egy magyar tervező, Szabó Péter készítette.