Kockázatosabbak-e az akkupakkos autók? Mi a teendő autótűz esetén? Tanácsok a katasztrófavédelem szakértőjétől.
Szeptember 20-ig 512 személygépkocsi, 111 tehergépjármű és 41 autóbusz gyulladt ki és égett le Magyarországon - írja a Közlekedéstudományi Intézet hírportálja, a kozlekedesbiztonsag.kti.hu az Országos katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól adataira hivatkozva. A gépjárműtüzek országosan 19 embernek okoztak égési és más sérüléseket. Egy kivételével valamennyien személyautóban utaztak, amikor az lángra lobbant.
- 49 százalékban a motortérben keletkezik és kevés kivételtől eltekintve a jármű életkorának nem megfelelő karbantartás, avagy a karbantartás teljes hiányára vezethető vissza. Szivárgó tömítések, üzemanyag-folyás, olajjal keveredett szennyeződés feltapadása, az elektromos vezetékekről lemálló szigetelések vagy a kábelek sérülése és hasonlók a legjellemzőbb okok. Ilyenkor elég egy szikra (egy zárlatos vezeték, egy felverődő kő vagy fémdarab, hogy lángra kapjon valami) a forró, olajos motortérben.
- 30 százalékban az utastérben csapnak fel először a lángok, majd onnan terjednek tovább. Az utastér általában telis-tele van éghető, sőt, kifejezetten gyúlékony anyagokkal. Kevés kivételtől eltekintve már maga a kárpit is könnyen lángra kaphat. Szinte minden autóban találni azonban öngyújtót, újságokat, rajtuk elemmel vagy akkumulátorral működő elektromos kütyükkel, telefontöltőket, fényes felületű fémdolgokat, amelyek a napon gyorsan felhevülnek, és hasonlókat. Ott van továbbá maga a műszerfal, ami ma már egy kisebb komputer, tele elektromos csatlakozásokkal, vezetékekkel, amelyek, ha zárlatossá válnak, akár tüzet is okoznak.
- 21 százalékban a hivatalos statisztikák szerint „egyéb helyekről” indulnak ki a tüzek. Ezek alatt értendők a fékek, amelyek, ha olajos szennyeződés rakódik le rájuk, a fékezéskor keletkező hőenergia miatt könnyen tűzveszélyessé válhatnak. Okozhat tüzet azonban a lyukas kipufogó is, ha a lyuk olyan helyen található, ahol a kiáramló forró gáz képes felforrósítani valamely éghető anyaggal szennyezett felületet. Vagy, ha a forró kipufogógáz a csomagtérbe jut és ott hevít fel valamit, ami meggyulladhat. Tűzveszélyes lehet továbbá a sérült vagy elhasználódott katalizátor is, főleg, ha huzamosabb ideig parkolunk vele olajfoltos aszfalton A katalizátor belseje akár 600-900 Celsius-fokra-ra is felhevülhet.
Dóka Imre tűzoltó őrnagy, az OKF helyettes szóvivője szerint bár a személygépkocsiknak nem kötelező tartozéka a tűzoltó készülék, célszerű és kívánatos lenne, hogy minden autóban legyen egy. Ahogy a lakásokban is jó szolgálatot tehetnek a kereskedelmi forgalomban néhány tízezer forint körüli áron beszerezhető készülékek! „Egy gépkocsi onnantól számolva, hogy felcsaptak a lángok öt-hét perc alatt porrá éghet”, mondta Dóka Imre. Azaz, ha azonnal hívják a 112-t, amikor először megérzik a füstszagot, még akkor is reménytelen, hogy a tűzoltók időben megérkezzenek és megmentsék a járművet, ha már lángol a kocsiban valahol valami. Arra csak azoknak van esélyük, aki benne utaznak vagy a közvetlen közelében vannak a tűz kitörésnek pillanatában.
Az akkucsomaggal rendelkező hibridekről és villanyautókról a szakember már korábban a Totalcarnak is elmondta, hogy
Az elektromos járművek tűzvédelmi szempontból nem veszélyesebbek, mint a hagyományos, belső égésű autók, az ezekben keletkező tüzek nem gyakoribbak, mint a hagyományos meghajtású járművekben keletkező tüzek. Mivel ezeknek a járműveknek az elterjedése a közelmúltban kezdődött, ezek az autók fiatalok és korszerűek.
Ha egy elektromos autókban keletkezik tűz, ugyanazt kell tenni, mint a hagyományos autók esetében.
Dóka Imre szerint a következők a teendők:
- A legfontosabb, hogy azonnal álljon meg, ha felmerül a gyanú, hogy „valami éghet az autóban”. Ne várja meg, amíg felcsap a füst a motortérben vagy a műszerfalból. És ne bízzon abban se, hogy a következő pihenőhelyig még biztosan el tud autózni! Parkoljon le az első arra alkalmas helyen, és hívja a 112-t.
- Mielőtt bármit is tenne, amíg biztonságosan lehetséges, parkoljon le úgy, hogy a lehető legtávolabb legyen az épületektől és más járművektől. Ha nem sikerül megfékeznie a tüzet, a lángok legalább mások értékeire ne terjedhessenek át.
- Megállás után óvatosan derítse fel az égésre utaló szag forrását. Ha az a motortérből jön, óvatosan nyissa fel a motorháztetőt. A hirtelen beáramló nagy mennyiségű friss levegőtől a még csak izzó tűz is hirtelen felcsaphat és a feltörő lángnyelvek könnyen súlyos sérülést okozhatnak. Ezért célszerű már ekkor használatra készen kézben tartani a tűzoltó készüléket!
- Az utasok eközben haladéktalanul hagyják el az autót. Autópályán, gyorsforgalmú úton az égő, füstölgő, gyanús szagot árasztó autó értelemszerűen leállhat a leállósávba, de az utasok húzódjanak a szalagkorlát mögé. Minél messzebb, annál jobb, hogy egy esetleges robbanás se okozzon sérülést.
- Ha biztonságosan megteheti, a sofőr – vagy aki ért hozzá – áramtalanítsa az autót. Először a negatív aztán a pozitív sarut vegye le, ekkor kisebb az esélye, hogy a kábel ívet húz, de már az is elég, ha csak a negatív sarut sikerül eltávolítani és távol tartani az az akkumulátortól.
Az autótüzek elleni harchoz korszerű eszközöket kap a katasztrófavédelem. Még az idén 37 vadonatúj AUQA MAN 4000-es tűzoltóautót állít szolgálatba, amelyeknek az alapfelszereltségnek része az elektromos autótüzeknél már ma is eredményesen használt különleges ponyva. A műszaki mentéshez használt feszítővágók, fűrészek és a többi elektromos eszköz pedig már akkumulátorról működik majd, így nem kell időt fecsérelni az oltás/mentés előtt az áramforrás előkészítésére.