A Toyota távozó elnöke továbbra is szkeptikus a teljes villanyosodással kapcsolatban
A Toyotát 2023 elején még lesajnálták a szakértők azért, mert vonakodik teljes mellszélességgel az elektromos autók mellé állni. Egyelőre azonban több jel mutat arra, hogy a japán cégnek részben igaza lehet.
Akio Toyoda, a Toyota leköszönő elnöke ragaszkodik ahhoz, hogy nem pusztán az elektromos autóké a jövő. Szerinte többféle meghajtás is élhet egymás mellett, amelyek között egyelőre kiemelt szerepet kaphat a hibrid megoldás – írta a Jalopnik hírportál. A cégvezető e véleménye miatt tavasszal kénytelen volt lemondani vezérigazgatói megbízatásáról, helyét hamarosan Koji Sato veszi át.
A Toyota jelenleg egyedül a bZ4X teljesen elektromos villanyautót kínálja vásárlóinak, miközben hibridjeiből és konnektorból tölthető hibridjeiből széles választékkal van jelen a piacon. Az elmúlt fél év viszont olyan változást hozott az autópiacon, ami egyelőre Toyodát látszik igazolni.
Ahogy elfogynak lassan azok a vásárlók, akik készek elfogadni az elektromos autók hátrányait, erőteljesen lehűl majd a villanyautók piaca. Az autósok túlnyomó részének ezek az autók túl drágák és az akkumulátoraik töltésével kapcsolatos mizéria miatt túl idegesítőek is. Toyoda a Wall Street Journalnak adott egy interjút, amelyben arról beszélt, hogy az autógyártóknak továbbra is folytatniuk kell a hibridek fejlesztését. Nem szabad minden pénzüket csak a tisztán elektromos autókra költeniük. Szerinte kezdik már felismerni ezt. Nem csupán a villanyautók gyártásával lehet tenni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért. Szerinte
„a hegyet többféleképpen lehet megmászni”.
A Toyota ugyan felpörgette elektromos autói fejlesztését, de az első új modellek csak két év múlva kerülnek a szalonokba, ami remekül szimbolizálja lemaradásukat az EV-k terén. A cég hibridválasztéka azonban bőséges.
Villanyautóból sok van, hibridből kevés
A kereslet változásával most a többi autógyártó lohol a japánok nyomában. Mind a General Motors, mind a Ford arról számolt be az elmúlt hetekben, hogy késleltetik egyes üzemeik átállítását az elektromos autók gyártására. A hibridekét eközben erősítik. Úgy néz ki, hogy az amerikai autósok egy része a Toyota mellé állt: a cég alig tud lépést tartani a hibrid autói iránti erős kereslettel. Kereskedőinek alig több mint egy hét eladásaira való készletük van például Priusból.
Eközben a tisztán elektromos Toyotákból két hónapra elegendő a raktárkészlet, ami jól példázza, hogy a vásárlók egyelőre nem a Toyotára szavaznak, amikor elektromos autót választanak. Toyoda szerint a szabályozó hatóságok is jól tennék, ha nem pusztán ideálok alapján vezetnének bekorlátozásokat, hanem figyelembe vennék, hogy mit engedhetnek meg maguknak az autósok és mivel lennének elégedettek.
Mit mutatnak az európai számok?
Némileg árnyalja a képet, hogy az elektromos autókra komoly igény mutatkozik az amerikai piacon, csak talán a vártnál alakulnak gyengébben az eladások. Az európai porondon jól állnak a Tesla eladásai, legalábbis ami a felső középkategóriás hobbiterepjárókat illeti. A Model Y például a legkeresettebb típus a közepes prémium SUV-k között - annak ellenére, hogy nem egy prémium autó. A tavalyi piacvezetőt, vagyis a Mercedes GLC-t is megelőzte.
Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint az új autók európai piacán szeptemberben villanyautókból 127 149-et helyeztek forgalomba, 14,3 százalékkal többet a tavaly szeptemberinél, ezzel a piaci részarányuk 14,8 százalékos lett. A forgalomba helyezett hibridek eladási száma 30,5 százalékkal, 235 348-ra bővült éves összevetésben, a piaci részarányuk 27,3 százalékot tett ki. A plug-in hibrid autók eladása pedig 0,4 százalékkal, 70 578-ra nőtt, piaci részesedésük 8,2 százaléknál járt. Közben a dízelek piaci részesedése 13 százalék alá csökkent, a benzineseké pedig 34,1 százalékos volt.