Kutatás: önmaguktól kellene megvédeni a rollereseket
Osztrák kutatók azt igyekeztek kideríteni, hogyan lehetne elkerülni a villanyrolleresek súlyos baleseteit. Úgy fest, szigorúbb szabályokra lenne szükség.
A Grazi Egyetem (Graz University of Technology - TU Graz) kutatói igyekeztek kideríteni, hogyan lehetne elkerülni az elektromos rollerek súlyos sérülésekkel járó közúti baleseteit – olvasható az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) honlapján megjelent összefoglalóban.
Sok rolleres "maxon" megy
Ezek a járművek, köztük a bérrollerek az elmúlt években meglehetősen népszerűvé váltak, igaz, Párizs már betiltotta azokat, Prága pedig gondolkodik a szigorításon. Részben azért, mert időnként pokollá tehetik a gyalogosok életét. Ugyanis ők kénytelenek elszenvedni a bérelhető villanyrollert használók azon sajátos szokását, hogy sokszor a járdák közepén hagyják a járműveket, ahol éppen lejár a kifizetett használati idejük.
A kutatócsoport emberitest-modelleket használt az elektromos rollerekkel elszenvedett balesetek vizsgálatára, amelyekből kideríthették, mi okozza a súlyos sérüléseket. Ezt megelőzően elolvasták a balesetekről készült beszámolókat és megnézték az erről szóló videókat. Ezután önkéntesek segítségével végeztek teszteket. Ennek alapján dolgoztak ki egy mátrixot, amely alapján előre lehet jelezni a várható sérüléseket.
Tanulmányuk egyik megállapítása igazolta a sisakhasználat jogosultságát. A rollerezők fejsérülésének kockázatát 44 százalékkal csökkenti, ha sisakot hordanak. A kutatók azt javasolják, hogy a rollereket tiltsák ki a járdákról, miután a gyalogosok sokszor szenvednek súlyos sérüléseket a villanyrolleres gázolások után. További javaslat, hogy ezeknek a járműveknek a sebességkorlátozását csökkentsék 25 km/h-ról 15 km/h-ra. Bár az kérdés, hogy ezt pontosan hogyan ellenőriznék és szankcionálnák.
Ezzel az elgázolt gyalogosok fejsérülésének kockázata felére lenne mérsékelhető. A roller/autó-ütközések esetén az utóbbi sebessége a meghatározó. Egy csupán 40 km/h-s sebességgel haladó autó könnyen okozhat halálos fejsérülést az elütött rollerezőnek.
Másik díjrendszer jelenthet megoldást?
A kutatók azt találták, hogy a villanyrollerek gyakorlatlan használói hajlamosak a leginkább járművük maximális sebességével döngetni. Így a sebességkorlátozás az ő védelmüket szolgálná önmaguktól a legjobban.
Egyelőre egyetlen hatékonynak ígérkező biztató jelet látni a biztonság erősítése terén, nevezetesen a Bolt villanyroller-megosztó szolgáltató kezdeményezését – derül ki az ETSC cikkéből. Ez a cég át fogja állítani villanyrollereinek időalapú használatát távolságalapúvá. Az előbbi ugyanis arra ösztönzi a bérlőt, hogy minél gyorsabban igyekezzen elérni úti célját.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
