Kutatás: önmaguktól kellene megvédeni a rollereseket
Osztrák kutatók azt igyekeztek kideríteni, hogyan lehetne elkerülni a villanyrolleresek súlyos baleseteit. Úgy fest, szigorúbb szabályokra lenne szükség.
A Grazi Egyetem (Graz University of Technology - TU Graz) kutatói igyekeztek kideríteni, hogyan lehetne elkerülni az elektromos rollerek súlyos sérülésekkel járó közúti baleseteit – olvasható az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) honlapján megjelent összefoglalóban.
Sok rolleres "maxon" megy
Ezek a járművek, köztük a bérrollerek az elmúlt években meglehetősen népszerűvé váltak, igaz, Párizs már betiltotta azokat, Prága pedig gondolkodik a szigorításon. Részben azért, mert időnként pokollá tehetik a gyalogosok életét. Ugyanis ők kénytelenek elszenvedni a bérelhető villanyrollert használók azon sajátos szokását, hogy sokszor a járdák közepén hagyják a járműveket, ahol éppen lejár a kifizetett használati idejük.
A kutatócsoport emberitest-modelleket használt az elektromos rollerekkel elszenvedett balesetek vizsgálatára, amelyekből kideríthették, mi okozza a súlyos sérüléseket. Ezt megelőzően elolvasták a balesetekről készült beszámolókat és megnézték az erről szóló videókat. Ezután önkéntesek segítségével végeztek teszteket. Ennek alapján dolgoztak ki egy mátrixot, amely alapján előre lehet jelezni a várható sérüléseket.
Tanulmányuk egyik megállapítása igazolta a sisakhasználat jogosultságát. A rollerezők fejsérülésének kockázatát 44 százalékkal csökkenti, ha sisakot hordanak. A kutatók azt javasolják, hogy a rollereket tiltsák ki a járdákról, miután a gyalogosok sokszor szenvednek súlyos sérüléseket a villanyrolleres gázolások után. További javaslat, hogy ezeknek a járműveknek a sebességkorlátozását csökkentsék 25 km/h-ról 15 km/h-ra. Bár az kérdés, hogy ezt pontosan hogyan ellenőriznék és szankcionálnák.
Ezzel az elgázolt gyalogosok fejsérülésének kockázata felére lenne mérsékelhető. A roller/autó-ütközések esetén az utóbbi sebessége a meghatározó. Egy csupán 40 km/h-s sebességgel haladó autó könnyen okozhat halálos fejsérülést az elütött rollerezőnek.
Másik díjrendszer jelenthet megoldást?
A kutatók azt találták, hogy a villanyrollerek gyakorlatlan használói hajlamosak a leginkább járművük maximális sebességével döngetni. Így a sebességkorlátozás az ő védelmüket szolgálná önmaguktól a legjobban.
Egyelőre egyetlen hatékonynak ígérkező biztató jelet látni a biztonság erősítése terén, nevezetesen a Bolt villanyroller-megosztó szolgáltató kezdeményezését – derül ki az ETSC cikkéből. Ez a cég át fogja állítani villanyrollereinek időalapú használatát távolságalapúvá. Az előbbi ugyanis arra ösztönzi a bérlőt, hogy minél gyorsabban igyekezzen elérni úti célját.