A BYD szegedi gyára túl az első kapavágáson
Szegeden épül a BYD hatalmas autógyára, a területen pedig már elkezdődtek a földmunkák. Így néz most ki a beruházás, amely Magyarországon is átrendezi az autóipari erőviszonyokat, hiszen a megszokott német dominancia mellé behozza a világ legsikeresebb villanyautó-gyártóját is Kínából.
Szegeden, pontosabban a Szeged-Béketelep városrészben épül a BYD autógyára. A szakaszosan megvalósuló beruházásra idővel 46 milliárd forintot fordít az állam, miközben a vasúthálózat bővítésére is szükség lesz, hogy a gyár közvetlen kapcsolatot létesíthessen a szintén kínai hitelből, a tervezettnél lassabban épülő Budapest-Belgrád fővonalba.
A BYD a Tesla tavaly év végi legyőzése óta a világ legnagyobb volumennel büszkélkedhető villanyautó-gyártója. Európai konkurensei között a Magyarországon is fontos gyárral rendelkező és az elektromos váltásra épp átszerelő Audi, az új elektromos platformját majd Debrecenből indító BMW, vagy éppen a technológiai kihívásokra szintén válaszokat kereső Mercedes-Benz Kecskeméten. A kínai lépéselőnyről legyen elég annyi, hogy a BYD már bemutatta a 7000 járművet is szállítani képes óriáshajóját, a BYD Explorer No.1-et is.
Nem nehéz rájönni, hogy akkumulátorgyárnak is szerepelnie kell a BYD magyar tervei között, miközben az úthálózat fejlesztése és a vasúti vonalak meghosszabbítása szükséges lesz ahhoz, hogy a kínai autógyár kihasználhassa Szeged logisztikai szempontból előnyös földrajzi helyzetét.
A kósza munkagépekkel megszórt, egyébként 300 hektárosnak mondott terület tegnap még keveset árult el a jövőbeli gyárkomplexum valós méreteiből, ám az biztos, hogy az M5-ös és az M43-as autópályák kereszteződésénél intenzív mozgásra lehet számítani a következő években.