A miniautókat gyártó Daihatsu kevesebb, mint tíz éve került a Toyota többségi tulajdonába, ám az anyavállalattól érkezett vezetők tévútra vitték a a leányvállalatot. Most felelnek a vétkükért.
Több mint két évtizedig volt jelen az európai piacon is a Daihatsu, amely 2012-es távozását követően, 2016-ban került a Toyota többségi tulajdonába. A leányvállalat élére több évtizedes toyotás múlttal rendelkező vezetőket neveztek ki, akik irányítása alatt a Daihatsu meghamisította autói egy részének töréstesztjét. Az anyavállalat most jutott el oda, hogy felmentse a miniautókat gyártó cég elnökét és vezérigazgatóját - írta meg a Reuters.

Rengeteg autót érint
Ahogy arról korábban írtunk - decemberben a Daihatsu összes autójának kiszállítását leállították, miután kiderült, hogy a cég 64 modelljénél csaltak az oldallégzsákokkal kapcsolatos biztonsági teszteken. Ez a fajta teszt azért érdekes, mert a Daihatsu részben úgynevezett kei carokat gyárt, amelyek hossza maximum 3,4 méter, szélességük kevesebb mint 1,6 méter, magasságuk 1,7 méter lehet. Ezek Japánban népszerűek, mert adó- és egyéb kedvezmények támogatják a vásárlásukat és a használatukat.
Mi az a kei car?
Japánban annyira népszerű ez a kategória, hogy egyik gyártó sem engedheti meg magának, hogy ne forgalmazzon belőle (kivéve a Mitsuokát, de az egy másik bolygó). Valójában viszont csak a Suzuki, a Daihatsu, a Mitsubishi és a Honda gyárt kei cart, a többi márka vagy átcímkézett verziót árul, vagy saját almárkát tart fenn kimondottan erre a célra, példa erre a Toyota-Daihatsu család. Az egyszeri turista is csak bámul, hogy hol vannak a Skyline-ok és Suprákok, ellenben mi ez a sok kis szögletes girnyó - írtuk korábban a daihatsus ügyben érintett kei carokról szóló részletes cikkünkben, amit érdemes elolvasni.
Keskenységük miatt kritikus problémát jelent az oldalütközési tesztjük. A cég egyébként még tavaly áprilisban állt a nyilvánosság elé a szennyessel, ám csak az év végére derült ki, hogy a csalás jóval kiterjedtebb, mint korábban gondolták. Az ügyre egy jó szándékú bejelentő hívta fel a cégvezetés figyelmét.
Az ügyet vizsgáló bizottság jelentése szerint az oldalütközésteszt meghamisítása 88 ezer miniautót érint, amelyek többségét Toyota logóval értékesítették.
A Toyota vélhetően nem kerülheti el, hogy az ügy foltot ejtsen az imázsán pláne, hogy hasonló svindlit fedeztek fel a kis méretű teherautókat gyártó, szintén a tulajdonában lévő Hino Motorsnál is. A botrányért személyesen kért elnézést januárban a Toyota elnöke, Toyoda Akio. A vállalat most az eddig Latin-Amerikáért és a karibi térségért felelős vezetőjét ülteti a Daihatsu élére, aki március 1-jétől veszi át a cég irányítását.
Kidobták a "csapatból" a Daihatsut
A Toyota vállalatcsoportja egyébként összesen 11,2 millió autót adott el a világon, aminek 7 százaléka készült a Daihatsunál. Ezeket vagy saját logója, vagy a más márkák neve alatt adták el.
A botrány miatt a Daihatsut kivonják abból a kereskedelmi járműveket gyártó szövetségből, amelyet 2021-ben alapítottak a Toyota, a Hino és az Isuzu Motors részvételével. A Suzuki és a Daihatsu néhány hónappal később csatlakozott ehhez a csoportoz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
