A robotpilóták nem nyújtottak meggyőző teljesítményt.
„Gyenge” minősítést kapott az amerikai Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) közlekedésbiztonsági szervezet tesztjén a Tesla és számos más gyártó önvezető, illetve vezetéssegítő rendszere – derül ki a vizsgálat eredményeit összefoglaló Reuters-cikkből.
Az IIHS ezekkel a tesztekkel a biztosítótársaságoknak segít megalapozni a jövendő baleset-biztosítások feltételeit. A szervezet szakemberei a bekapcsolt önvezető rendszerek esetén bekövetkezett baleseteket vizsgálták. Nem találtak bizonyítékot arra, hogy ennek köszönhetően csökkent volna a balesetek száma.
David Harkey, az IIHS elnöke azt mondta a Reutersnek, hogy kiterjedt összehasonlítások alapján fogalmazták meg állításukat. Ezzel szemben vannak bizonyítékok arra, hogy a "butább" vezetéstámogató megoldások eredményesek. Például az automatikus vészfékezés felére csökkenti a ráfutásos baleseteket és 30 százalékkal mérsékli a gyalogosgázolásokat.
Ezek a megállapítások éles ellentétben vannak Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója kijelentésével, miszerint a Tesla Autopilot alkalmazása az amerikai átlaghoz tízszer, és egy átlagos Tesla irányításához képest ötször biztonságosabbá teszi a vezetést. A szövetségi hatóságok ezer olyan balesetet vizsgáltak, amelyek esetén működött az Autopilot. Az egyikben indított per március végén kezdődik Kaliforniában. A Tesla azzal védekezik, hogy nem a technológia hibás, hanem a vezetők, akik nem veszik komolyan, hogy az önvezető autó nem teljesen önvezető. A sofőrnek bármely pillanatban késznek kell lennie átvenni az autó felett az irányítást. A Tesla erre figyelmezteti is az Autopilot használóit.
Az ügyben nem is ezt vitatják a felperesek, hanem azt, hogy az autógyártó tisztában volt-e azzal, hogy az autósok hajlamosak teljesen magára hagyni az Autopilotot. Hivatkoznak egy házon belüli e-mailre, amelyben Jon McNeill az autógyártó korábbi elnöke arról számol be, hogy az önvezető rendszer annyira kényelmes, hogy nyugodtan e-mailezett, miközben a tesztelt Model X önmagát irányította.
A kérdés tehát az: lehet-e önvezető rendszerként reklámozni egy technológiát, amely állandó emberi felügyeletet igényel? A per eredménye adhat majd némi iránymutatást ezzel kapcsolatban.
Az IIHS vizsgálatai alapján csak a Lexus rendszere kapott elfogadható minősítést. Ezt a Toyota prémiummárkájának néhány autójába építették be. A friss vizsgálaton a GM, a Ford, a Hyundai, a Volvo, a Nissan, a BMW és a Mercedes rendszere sem tudott jobb eredményt elérni, mint a Tesláé.