Nyílt egy ablak az olcsóbb akkumulátorok felé

2024.03.14. 17:40

Főszerepben a kobalt. 


A nyersanyagok árának változása egy nagy hullámzással írható le. Amikor a fogyasztásuk a gazdasági fellendülések idején megugrik, akkor drágulnak, ellenkező esetben olcsóbbá válnak. Ez az autóakkumulátorok legfőbb kritikus nyersanyagaira, a lítiumra, a nikkelre és a kobaltra is igaz.

1920-P90410621-highRes

A Financial Times a három fém árának eltérő változását elemző cikkéből kiderül, hogy az elektromos autók iránti kereslet csökkenése nyomán az említett fémek ára 60-80 százalékkal csökkent 2022 második felében elért csúcsukhoz képest. A lítiumé és a nikkelé növekedni fog, ha fordul a kocka, ám a kobalté hosszabb távon alacsony maradhat. Ennek két oka van: az egyik keresleti, a másik kínálati.

Egyik oldal és a másik

Keresletet az csökkentheti, hogy Kínában, az elektromos autók jelenlegi legfőbb piacán kiterjedten használnak lítium-ion-foszfát akkumulátorokat, amelyek nem tartalmaznak kobaltot. Eközben a kínálat visszaesését fékezi, hogy szemben a másik két fémmel, a kobaltot nem közvetlenül állítják el nyersanyagából, hanem mellékterméke a réz és a nikkel termelésének. Ahogy a réz ára és ezzel előállítása nő, úgy maradhat fenn a kobalt kínálata, miközben kereslete nem emelkedik ezzel párhuzamosan.

A kobalttartalmú akkumulátoroktól azért mozdultak el az akkugyártók, mert attól tartottak, hogy a fém kínálata nem tud lépést tartani a nagy kereslettel. Eközben a nikkel-mangán-kobalt akkumulátorok több energia tárolására képesek, mint más típusok. Ez növeli az ezeket használó autók hatótávját, illetve jobban kiszolgálja nyugati országokban divatos nagyobb, nehezebb autókat.

Be lehet tárazni? 

Ezért a brit üzleti lap szakértői szerint ideje lenne kihasználni, hogy a kobalt viszonylag olcsóvá vált. Készleteket kellene felhalmozni belőle, amiben a kormányok járhatnának az élen. Volna mit pótolni. Az USA csak 912 millió dollár értékű nem tüzelőanyagként használható nyersanyagkészletet gyűjtött, ami 13,5 milliárd dollárral marad el a szükségestől. Az EU-nak nincs olyan politikája, amely a nyersanyagok felhalmozását szolgálná.

Az autóipari cégeknél 2024-ben több mint tízezer tonna kobalt halmozódhat fel, ami kétszerese a tavalyinak – mondta Tom Price, a Liberum befektetési bank elemzője.

Ez 12 százaléka az ágazat éves felhasználásának. A szakértő szerint ez a mennyiség elég lehet ahhoz, hogy rögzítse a kedvező árakat, és ezzel mérsékelje az akkumulátorok, illetve a villanyautók árát is.