A BMW vagy Dacia? Villanyautók hegyen és lejtőn

2024.04.23. 18:14 Módosítva: 2024.04.23. 18:14

Az ADAC-osok három teljesen különböző villanyautóval mentek fel egy hegyre. Majd lejöttek onnan.

Emelkedőn minden autót többet fogyaszt, lejtőn pedig kevesebbet vagy semmit. A villanyautóknál kicsit más a képlet. Hegymenetben ijesztően felmehet a fogyasztás, ugyanakkor visszafelé a lejtőn a rendszer visszatáplál energiát. 

A lejtmenetben történő plusz az úgynevezett rekuperációnak, azaz a rekuperatív fékezésnek köszönhető. Szerencsére egy elektromos autó nemcsak lejtmenetben rekuperál, hanem minden alkalommal, amikor az autó lassít, kereszteződések, lámpák vagy táblák előtt is. Az elektromotor itt is generátorként működik, amit a forgó kerekek hajtanak, akárcsak a kerékpár lámpáinak áramát fejlesztő dinamó esetében.

A német autóklub, az ADAC megnézte, hogy milyen körülmények között mennyi fékenergia nyerhető vissza, mely típusok különösen jók vagy rosszak ezen a területen, és ebben milyen szerepet játszik az autók tömege. A teszt legfontosabb része a Green NCAP által végzett WLTP-mérések kiértékelése volt, de az ADAC mérnökei saját méréseket is végeztek hegymenetben, méghozzá meglepő eredményekkel.

A német autóklub a Kochel-tó és a Walchen-tó közötti Kessel hegyet választotta a méréshez.

 Az útvonalat és az emelkedő, illetve a lejtő szögét az ADAC tesztpadján rögzítették, és szimulálták, mivel a tesztpadon az időjárás és a forgalom minden zavaró hatása kizárható, így a mérési pontosság nagyobb, mint valós körülmények között.

Az 5,5 kilométeres útvonalon felfelé, majd ismét lefelé haladtak, akár 10 százalékos emelkedő, illetve lejtő szakaszokkal. A tesztben három, szándékosan eltérő teljesítményű és tömegű elektromos autó, egy 1,18 tonnás Dacia Springet, egy majdnem 2,2 tonnás Tesla Model Y, valamint egy 2,8 tonnás BMW i7 szerepelt. 

   Dacia Spring  Tesla Model Y BMW i7
Fogyasztás hegymenetben  26,35 kWh/100 km 48,74 kWh / 100 km 59,34 kWh / 100 km
"Fogyasztás" lejtőn -7,05 kWh/100km -17,6 kWh / 100 km -26,27 kWh / 100 km
Visszatöltési arány (százalék) 35% 40% 50%

Forrás: ADAC

A völgybe érve a Dacia Spring az emelkedőn felhasznált energia 35, a Tesla 40, a BMW 50 százalékát nyerte vissza. Hogy miért a Dacia rekuperálja a legkevesebbet, arra a tömege és a motor-generátor teljesítménye ad magyarázatot. A könnyű Spring a kis motorjával lejtmenetben maximum 15,9 kW-tal tölti az akkumulátorát. A jóval nehezebb Tesla Model Y két motorjával és összkerékhajtással 52,7 kW-os csúcsteljesítményt ér el, a szintén összkerékhajtású BMW i7 55,1 kW-ot, ezt az értéket a Dacia még töltőoszlopon sem tudja. A nehéz BMW igényli a legtöbb energiát a hegyre felfelé, a könnyű Dacia messze a legkevesebbet.

A döntő tényező a felhasznált és a visszanyert energia "mérlege".

  • A Dacia átlagosan 9,65 kWh/100 km-t fogyasztott a szóban forgó emelkedős, lejtős útszakaszon. 
  • A Teslánál ugyanez 15,57 kWh 100 kilométerre vetítve.
  • A BMW esetében pedig 16,54 kWh-s eredmény született.

Hegytetőn nem érdemes teletölteni!

Az áramfogyasztásban fordított a helyzet, a legalacsonyabb rekuperáció ellenére összességében a Dacia a leghatékonyabb hegymenetben. A nehéz villanyautók problémáját relativizálja ez a tényező, mert az energiát visszanyerni nem képes belső égésű motorral rendelkező autók esetében a fékezési energia minden formája elvész. 

Fontos, hogy hideg akkumulátorral csökken a visszatáplálás mértéke. A rekuperáció akkor is érezhetően csökken, ha az akkumulátor teljesen fel van töltve. Ha egy villanyautót egy hegy tetején töltünk, nem szabad teljesen feltölteni, a lejtmenet során érdemes helyet hagyni a fékezési energiának.

Rekuperációs mutatók városban, azon kívül és a sztrádákon

Az ADAC-összefoglalóból a "hegyes" teszt eredményei ismerteti számos villanyautó -visszatöltési mutatóját városi, országúti szakaszokon, valamint sztrádázás esetében. 

A vizsgált autók városon belül átlagban 33 százalékot értek el, a leggyengébb modell 15, a legjobb viszont 40 százalékkal zárta a mérés. Városon kívül 21 százalék lett az átlag, ebben az összevetésben 9 és 29 százalék között szóródtak az eredmények. Autópályán - ahol kevés "alkalom van a fékezésre, így a visszatöltésre - mindössze 12 százalékos átlagos produkáltak az autók, a legrosszabb mutató 4, a legkedvezőbb pedig 20 százalékos volt. 

Megjegyzés: A visszatöltési mutatókról szóló eredmények az Audi Q4 e-tron 50, a BMW i4 eDrive35, a BYD Atto 3, a Cupra Born 58 kWh, a Dacia Spring, a Hyundai Ioniq 5 58 kWh és a Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh, az MG 4 Comfort és az MG 5 Maximum Range, a Nio ET7 100 kWh, a Nissan Ariya 87 kWh 2WD, az Ora Funky Cat, a Renault Kangoo E-Tech és a Renault Mégane E-Tech EV60, a Smart #3, a Tesla Model 3 és Model S, a VW ID.5 és az XPeng G9 Long Range teszteredményeiből adódtak. 

Az oldalról ajánljuk

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14