A BMW vagy Dacia? Villanyautók hegyen és lejtőn
Az ADAC-osok három teljesen különböző villanyautóval mentek fel egy hegyre. Majd lejöttek onnan.
Emelkedőn minden autót többet fogyaszt, lejtőn pedig kevesebbet vagy semmit. A villanyautóknál kicsit más a képlet. Hegymenetben ijesztően felmehet a fogyasztás, ugyanakkor visszafelé a lejtőn a rendszer visszatáplál energiát.
A lejtmenetben történő plusz az úgynevezett rekuperációnak, azaz a rekuperatív fékezésnek köszönhető. Szerencsére egy elektromos autó nemcsak lejtmenetben rekuperál, hanem minden alkalommal, amikor az autó lassít, kereszteződések, lámpák vagy táblák előtt is. Az elektromotor itt is generátorként működik, amit a forgó kerekek hajtanak, akárcsak a kerékpár lámpáinak áramát fejlesztő dinamó esetében.
A német autóklub, az ADAC megnézte, hogy milyen körülmények között mennyi fékenergia nyerhető vissza, mely típusok különösen jók vagy rosszak ezen a területen, és ebben milyen szerepet játszik az autók tömege. A teszt legfontosabb része a Green NCAP által végzett WLTP-mérések kiértékelése volt, de az ADAC mérnökei saját méréseket is végeztek hegymenetben, méghozzá meglepő eredményekkel.
A német autóklub a Kochel-tó és a Walchen-tó közötti Kessel hegyet választotta a méréshez.
Az útvonalat és az emelkedő, illetve a lejtő szögét az ADAC tesztpadján rögzítették, és szimulálták, mivel a tesztpadon az időjárás és a forgalom minden zavaró hatása kizárható, így a mérési pontosság nagyobb, mint valós körülmények között.
Az 5,5 kilométeres útvonalon felfelé, majd ismét lefelé haladtak, akár 10 százalékos emelkedő, illetve lejtő szakaszokkal. A tesztben három, szándékosan eltérő teljesítményű és tömegű elektromos autó, egy 1,18 tonnás Dacia Springet, egy majdnem 2,2 tonnás Tesla Model Y, valamint egy 2,8 tonnás BMW i7 szerepelt.
Dacia Spring | Tesla Model Y | BMW i7 | |
Fogyasztás hegymenetben | 26,35 kWh/100 km | 48,74 kWh / 100 km | 59,34 kWh / 100 km |
"Fogyasztás" lejtőn | -7,05 kWh/100km | -17,6 kWh / 100 km | -26,27 kWh / 100 km |
Visszatöltési arány (százalék) | 35% | 40% | 50% |
Forrás: ADAC
A völgybe érve a Dacia Spring az emelkedőn felhasznált energia 35, a Tesla 40, a BMW 50 százalékát nyerte vissza. Hogy miért a Dacia rekuperálja a legkevesebbet, arra a tömege és a motor-generátor teljesítménye ad magyarázatot. A könnyű Spring a kis motorjával lejtmenetben maximum 15,9 kW-tal tölti az akkumulátorát. A jóval nehezebb Tesla Model Y két motorjával és összkerékhajtással 52,7 kW-os csúcsteljesítményt ér el, a szintén összkerékhajtású BMW i7 55,1 kW-ot, ezt az értéket a Dacia még töltőoszlopon sem tudja. A nehéz BMW igényli a legtöbb energiát a hegyre felfelé, a könnyű Dacia messze a legkevesebbet.
A döntő tényező a felhasznált és a visszanyert energia "mérlege".
- A Dacia átlagosan 9,65 kWh/100 km-t fogyasztott a szóban forgó emelkedős, lejtős útszakaszon.
- A Teslánál ugyanez 15,57 kWh 100 kilométerre vetítve.
- A BMW esetében pedig 16,54 kWh-s eredmény született.
Hegytetőn nem érdemes teletölteni!
Az áramfogyasztásban fordított a helyzet, a legalacsonyabb rekuperáció ellenére összességében a Dacia a leghatékonyabb hegymenetben. A nehéz villanyautók problémáját relativizálja ez a tényező, mert az energiát visszanyerni nem képes belső égésű motorral rendelkező autók esetében a fékezési energia minden formája elvész.
Fontos, hogy hideg akkumulátorral csökken a visszatáplálás mértéke. A rekuperáció akkor is érezhetően csökken, ha az akkumulátor teljesen fel van töltve. Ha egy villanyautót egy hegy tetején töltünk, nem szabad teljesen feltölteni, a lejtmenet során érdemes helyet hagyni a fékezési energiának.
Rekuperációs mutatók városban, azon kívül és a sztrádákon
Az ADAC-összefoglalóból a "hegyes" teszt eredményei ismerteti számos villanyautó -visszatöltési mutatóját városi, országúti szakaszokon, valamint sztrádázás esetében.
A vizsgált autók városon belül átlagban 33 százalékot értek el, a leggyengébb modell 15, a legjobb viszont 40 százalékkal zárta a mérés. Városon kívül 21 százalék lett az átlag, ebben az összevetésben 9 és 29 százalék között szóródtak az eredmények. Autópályán - ahol kevés "alkalom van a fékezésre, így a visszatöltésre - mindössze 12 százalékos átlagos produkáltak az autók, a legrosszabb mutató 4, a legkedvezőbb pedig 20 százalékos volt.
Megjegyzés: A visszatöltési mutatókról szóló eredmények az Audi Q4 e-tron 50, a BMW i4 eDrive35, a BYD Atto 3, a Cupra Born 58 kWh, a Dacia Spring, a Hyundai Ioniq 5 58 kWh és a Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh, az MG 4 Comfort és az MG 5 Maximum Range, a Nio ET7 100 kWh, a Nissan Ariya 87 kWh 2WD, az Ora Funky Cat, a Renault Kangoo E-Tech és a Renault Mégane E-Tech EV60, a Smart #3, a Tesla Model 3 és Model S, a VW ID.5 és az XPeng G9 Long Range teszteredményeiből adódtak.