Egyre dominánsabbak a kínai elektromos autók a magyar piacon
- A vásárlók elektromos autók iránti érdeklődését vizsgálta a Használtautó.hu
- Az elmúlt szűk két évben enyhe csökkenés volt megfigyelhető
- 2023 második negyedévétől egyre többen kezdtek el érdeklődni a kínai elektromos autók iránt
- A tradicionális gyártók kissé a háttérbe szorultak, a Tesla és a dél-koreai márkák határozottan tartják a pozíciójukat
- Sok tényező hozzátesz ahhoz, hogy a kínai márkák ennyire népszerűek tudnak lenni a többiekhez képest
Egyre több kínai elektromos autó jelenik meg a hazai piacon és jellemzően kedvező árukkal csábítanak el vásárlókat a régi nagy márkáktól. Mivel a kínálat folyamatosan bővül, egyre több ember találja meg számításait a kínai autókban, így a népszerűségük is emelkedik. Erről adott ki nemrég sajtóközleményt a Használtautó.hu, mely a piac elég jelentős részét lefedi, így rálátása is van az érdeklődés alakulására.
Míg 2022-ben kapósak voltak dél-koreai, francia és japán elektromos autók, népszerűségük nagyjából a felére csökkent 2023 második negyedévére. Ezzel együtt ekkor jelentek meg az első komolyabb kínai elektromos autók, melyek 2024 első negyedévére nagyjából megtriplázták népszerűségüket, ez a grafikonon is jól látszik. Egészen jó helyezést értek el a német és olasz gyártók is, de enyhe csökkenéssel kellett szembenézniük az érdeklődést tekintve, míg az amerikai elektromos autókat jelentős százalékban fedő Tesla lassú, de biztos emelkedést mutat. Ez nem meglepő, hiszen az utóbbi időben a gyártásoptimalizálásnak köszönhetően jelentős mértékben tudták csökkenteni modelljeik árát, így sok vásárlót nyertek, a lépés pedig a használt példányok helyzetére is hatással volt.
A grafikont elemezve az látszik, hogy az érdeklődés általánosságban csökkent az elektromos autók iránt 2022 második negyedéve óta, illetve a márkák közötti rangsor is átalakult kissé. Míg a Tesla toronymagasan vezet és a dél-koreaiak is egész jó helyen állnak, Kína nagyon rövid idő alatt kúszott fel a harmadik helyre. A németek, a japánok és a franciák egyelőre nagyjából azonos érdeklődést váltanak ki a vásárlókból, míg az olaszok és a svédek kicsit lemaradtak.
Nem olyan egyszerű most meghatározni, hogy mi következik, mert globális szinten csökkent az érdeklődés az elektromos autók iránt. Közben az európai piacon egy kisebb átalakulás zajlik, mert a tradicionális gyártók kissé lemaradtak az elektromos autó fejlesztésben vagy nagyon drágán kínálják modelljeiket. Közben elkezdték bevezetni a kínai márkákat, melyek erőteljes elektromos arzenállal tervezik ellepni a piacot egyelőre sokkal kedvezőbb árakkal, mint a régi nagy gyártók a kontinensről.
Emellett az alapvetően belső égésű motoros autók gyártására és fejlesztésére berendezkedett márkákat feszélyezi a 2035-ös határidő, amit az unió szabott meg. Ettől az évtől kezdve nem forgalmazhatnak belső égésű motoros autót az EU területén, kivéve ha az e-üzemanyaggal üzemel.