A Suzuki belophatja magát a nyugdíjasok szívébe

2024.06.18. 10:42 Módosítva: 2024.06.18. 11:36

  • A japán miniautók - kai carok - piacán meghatározó szereplő a Suzuki, amely önvezető technológiával "szerelné" fel ezeket a modelleket. 
  • Ezért összeállt egy startuppal, amely a Yamahával és az Isuzuval is együttműködik. 

Japánban különösen népszerűek a miniautók, azaz kei carok, amelyek elférnek a keskeny utakon, ám eddig nem gondoltak az autógyártók arra, hogy ezeket is felruházhatnák önvezető képességekkel.

DSCF8007

 A japán kei car-piac 34 százalékát uraló Suzuki Motor a nagojai Tier IV technológiai startup vállalattal állt össze azért, hogy a Japánban divatos kai carokhoz fejlesszen önvezető technológiát. A kihívást ebben az jelenti, hogy Japánban sok út viszonylag keskeny, továbbá a társadalom elöregedése miatt különösen sok az idős ember az autósok között. Közülök sokan pedig kei carral közlekedik.  

Mi az a kei car? 

A most is érvényes szabályozás 1998-ban született.  A meghatározás szerint olyan, könnyű jármű, amibe maximum 660 cm3-s, 64 lóerős motor kerülhet, a mérete pedig nem haladhatja meg a 3400*1480*2000 millimétert. A történetükről szóló cikk itt olvasható

Az autógyártó nagyjából nyolcmilliárd jent (18,7 milliárd forint) fektetett be a startupba annak érdekében, hogy összeházasítsák a két vállalat technológiáját. A Tier IV feladata, hogy létrehozzon egy automatizált vezetési rendszert olyan Suzuki modellekhez igazítva, amelyek már ma is megvásárolhatók az autószalonokban. Az autógyártó abban bízik, hogy ez lehet az alapja jövőben gyártandó modelljei önvezető rendszerének.

A Tier IV-et 2015-ben alapították. Fő terméke az Nikkei Asia gazdasági hírportál szerint az önvezető autókhoz használt Autoware operációs rendszer. A szoftvert a nagojai egyetemmel és más tudományos műhelyekkel közösen fejlesztették ki. Az Autoware nyílt forráskódú program, így független szakértők használhassák és módosíthassák. Ennek köszönhetően a Tier IV a világ bármely táján tevékenykedő szakemberekkel együttműködhet, ami segíthet a fejlesztési költségek csökkentésében. A cégnek egyébként a Yamaha Motor és az Isuzu Motor is partnere. Az előbbi a vállalati telephelyeken használatos járművekben, az utóbbi autóbuszaiban használná a startup technológiáját.