Rendhagyó Forma-1 kibeszélő: kakaskodás a McLarennél, őrjöngő Verstappen
A Magyar Nagydíj alkalmából ezúttal rendhagyó formában jelentkezik a szokásos Forma–1 kibeszélő. Skuta Dávid helyszíni fotósunknak hála ugyanis temérdek izgalmas képünk van a hétvégéről, amiket vétek lett volna magunknak megtartani.
Bár szombaton enyhült a kánikula, és még némi eső is áztatta a pályát, vasárnap ismét nyári meleg napfény fogadta a 2024-es Magyar Nagydíj mezőnyét. Bár a versenyen előfordultak unalmasabb periódusok, így is bőven szolgáltatott beszédtémát az idei 13. futam.
A verseny előtt a pilótákat népviseletbe öltözött fiatalok köszöntötték.
Az extravagáns öltözködési stílusáról híres Lewis Hamiltonnak láthatóan tetszett a fogadtatás.
De Yuki Tsunoda mintha nem egészen értette volna a helyzetet.
Hamarosan az időmérőt megnyerő Lando Norris...
... és a második rajtkockát megszerző Oscar Piastri is megérkezett. Ekkor talán még ők sem sejtették, hogy a futam után mindenki róluk, és a McLarenről beszél majd.
Hiába a pole-pozíció, Norris rajtja ismét gyengén sikerült. Piastri és a harmadik helyről rajtoló Verstappen is mellé ért még az első féktáv előtt.
Végül hárman egymás mellett próbáltak elfordulni az egyes kanyarban. Oscar Piastri belül, Verstappen kívül, Norris pedig a szendvics közepén.
Verstappennek azonban nem maradt elég hely, így kénytelen volt a bukótérben elfordulni. A második kanyarhoz végül Piastri ért oda elsőként, mögötte a pályán kívül előző Verstappennel és a harmadik helyre szoruló Norissal. A Red Bull azonban tartott attól, hogy Verstappent elmeszeli a versenyirányítás a manőver miatt, így a pozíció visszaadására kérték a bajnoki éllovast. Hozzá még visszatérünk.
A Magyar Nagydíj legnagyobb drámája ugyanis a két McLaren között alakult ki. Oscar Piastri sokáig vezette a futamot, azonban a második kerékcseréhez közeledve a szokásjogot felülírva a csapat Lando Norrist hívta először a boxba. Ez igencsak szokatlannak számít, hiszen a korábbi boxkiállás általában előnyt jelent. Éppen ezért a csapatok a két versenyzőjük közül mindig az előrébb haladót hívják elsőként a boxba, hiszen a jobb pozíció miatt őt illeti meg a taktikai előny. Azáltal, hogy a McLaren mégsem a vezető Ocsar Piastrit hívta először a boxba, helyzetbe hozták Lando Norrist, aki így át is ugrotta ausztrál csapattársát.
Ezt a kínos helyzetet a csapat úgy próbálta korrigálni, hogy Lando Norrist Piastri elengedésére kérték, először csak finom utalások formájában, majd egyre nyíltabban. Csakhogy a brit versenyzőnek kezdetben esze ágában sem volt feladni az ölébe hullott első helyet, és kemény szócsatába kezdett a csapattal azt hangsúlyozva, hogy akkor engedi el Piastrit, ha az ausztrál utóléri őt. A szócsata egyre jobban eldurvult: Will Joseph, Norris versenymérnöke először arra kérte pilótáját, hogy emlékezzen minden egyes vasárnap reggeli megbeszélésre, később pedig figyelmeztette Norrist, hogy ha világbajnok akar lenni, a csapat és Piastri segítségére is szüksége lesz. Utóbbival nyilánvalóan arra utalt, hogy ha a brit nem adja át az első helyét, komoly viszály kezdődhet a csapaton belül.
Norris végül néhány körrel a leintés előtt beadta a derekát, így Piastri élete első győzelmét aratta a Forma–1-ben. Az ausztrál a befutót követően feszültséggel a hangjában köszönte meg a csapatnak támogatást, majd az autóból kiszálva is idegesnek látszott. Norrisban is dúltak az indulatok. A brit, a futam után azt nyilatkozta, hogy „eléggé biztos volt benne", hogy az utolsó körben el engedi Piastrit. Végül azért tett mégis előbb eleget a csapat kérésének, mert egy esetleges futam végi biztonsági autós fázis megkavarta volna a helyzetet.
A harmadik helyen a Verstappennel nagyot csatázó, majd végül össze is érő Lewis Hamilton futott be.
Piastri szájíze valószínűleg a győzelem ellenlére is keserű. Minden bizonnyal kesvésbé ellentmondásos körülmények között képzelte el élete első futamgyőzelmét. Bár Lando Norris sem viselkedett lovagias módon, a kellemetlen szituációt a csapat furcsa döntése idézte elő. Erre a futam után Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke igyekezett magyarázatot adni. A vezető a Formula.hu szerint azzal érvelt, hogy Norrist a Lewis Hamilton elleni védekezés miatt hozták ki hamarabb, abban pedig biztosak voltak, hogy a kialakult helyeztetet képesek lesznek kezelni. Még ha végül Norris el is engedte Piastrit, külső szemlélőként nem úgy tűnt, hogy a szituációt tényleg magabiztosan kontroll alatt tartják.
A feszültségek ellenére Norris elsőként gratulált Piastrinak, később pedig méltatta is csapattársa teljesítményét. Persze hozzá kell tenni, hogy Piastri egyáltalán nem tehetett a kialakult helyzetről, így Norrisnak nem is lett volna oka haragudni rá.
Korábban is láthattuk már, hogy Norris hajlamos kissé elveszteni a fejét, ha a csapattársa elengedéséről, vagy a győzelemről van szó. Mindezt ő maga is elismerte a futam után: „Ebben a sportban néha önzőnek kell lenned. Ez az elsődleges prioritás: gondolj magadra. Közben viszont csapatjátékos is vagyok, szóval elég nagy zavar támadt a fejemben." – nyilatkozta a brit.
Bár mind a két pilóta igyekezett úgy kezelni a helyzetet, mintha minden a legnagyobb rendben lenne, ez a sztori valószínűleg még nem ért véget. A következő futam előtt kényelmetlen beszélgetések várhatóak a McLarennél.
Térjünk azonban most vissza Max Verstappenre és a Red Bullra. Az energiaitalosok szezon előtti dominanciája már a múlté: a Magyar Nagydíjon esélyük sem volt felvenni a versenyt a McLarenekkel.
Úgy tűnik, a bajnoki éllovas egyre nehezebben viseli a helyzetet. A Magyar Nagydíjon legalábbis Verstappen nem is próbálta leplezni a fursztrációját: a csapatrádión az egész verseny során folyamatosan panaszkodott, hol az autóját, hol a csapatot, hol versenytérsait kritizálva.
A holland érezhetően dühből versenyzett: Lewis Hamilton elleni csatája során több hibát vétett, kettejük összeütközése is részben az ő kétségbeesett bevetődése miatt történt. Ennek ellenére Hamilton nem őt hibáztatta, és versenybalesetként értékelte a szituációt.
Verstappen folyamatos, nyomdafestéket nem tűrő megnyilvánulásaiból végül a csapatnak is elege lett. Ekkor a versenymérnöke, Gianpiero Lambiase kemény stílusban szólt rá a hollandra: viselkedését egyenesen „gyerekesnek" nevezte.
A Magyar Nagydíj után tehát a McLaren mellett a Red Bullnál is kemény beszélgetések várhatóak. Bár Verstappen továbbra is tekintélyes előnnyel vezeti a világbajnokságot, ő is érzi, hogy a McLaren szárnyalása miatt keményen meg kell küzdenie a bajnoki címért. A konstruktőri világbajnokság állása ráadásul még szorosabb: a 389 pontos Red Bullra a 338 pontos McLaren és a 322 pontos Ferrari is veszélyt jelent – igaz, az olszok mostanában hanyatló formát mutatnak.