Hegyekben állnak az eladatlan autók a Stellantisnál
- Rengeteg eladatlan autó halmozódott fel a Stellantisnál az USA-ban.
- Egyes modellek annyira lassan fogynak, hogy több mint egy évre leállhatna a termelés.
- A vállalat drasztikus lépésekkel csökkentené a raktárakban és kereskedőknél porosodó autók számát.
Gyűlnek a sötét fellegek a Stellantis felett. Az autógyártó óriás eredménye messze elmarad a várakozásoktól, miközben az amerikai kereskedők nyílt levélben kongatják a vészharangot, a legfelsőbb vezetés pedig Carlos Tavares CEO utódját keresi.
Bár a fentiek fényében eddig is tudtuk, hogy a vállalatnak nem megy jól a szekere, néhány új adat kontextusba helyezi az állapotokat. Az USA-ban, 2024 első félévében 16 százalékkal estek a Stellantis alá tartozó márkák eladásai, ami súlyos következményekkel járt. A kereskedőknél hegyekben állnak az akár két éve eladatlan autók, a helyzet pedig kezd tarthatatlanná válni.
A CarEdge elemzése szerint az Alfa Romeo Giulia jelenleg az egész Egyesült Államok legrosszabbul fogyó autója, amiből a Stellantis 617 napra, azaz több mint másfél évre elegendő gyártási tartalékkal rendelkezik. Más típusoknál is rémes a helyzet: az Alfa Romeo Stelvioból 456, a Fiat 500e-ből 454, a Dodge Hornetből pedig 323 gyártási napra elegendő eladatlan példány áll a raktárakban és a kereskedőknél.
A helyzetre való tekintettel a Stellantis még korábban bejelentette, hogy szeretné 330 ezer példányban maximálni az amerikai raktárkészletét, ami arra enged következtetni, hogy a cégóriásnak ennél jóval több eladatlan autója halmozódott fel. A 330 ezres limitet eredetileg 2025 első negyedévében akarták elérni, de most 2024 végére hozták elő a dátumot. Hogy mindez a rövidebb határidővel is megvalósítható legyen, az autógyártó 200 ezerrel kevesebb autót exportálna az USA-ba, mint 2023 első félévében, az évek óta a kereskedésekben porosodó példányokra pedig jelentős kedvezményeket kínál majd.
This analysis of Stellantis which comprises the brands Chrysler, RAM, Dodge, Jeep, Fiat, Opel/Vauxhall, Alfa Romeo, Citroen, DS, Lancia, Maserati (the world's 3rd largest vehicle maker) reveals that:
— AJ (@alojoh) July 28, 2024
1) Stellantis benefited significantly from the pandemic's inventory depleting… pic.twitter.com/ds3ZlmZxV6
A Stellantisnál globálisan is évről-évre egyre több eladatlan autó halmozódik fel. 2021 szeptemberében csupán 689 ezer autó várt új gazdára, de ez a szám 2024 júniusára 1,4 millióra nőtt.