- Nem ajánlott minősítést kapott a BYD Atto 3 vezetéstámogató rendszere az Euro NCAP tesztjén.
- A BMW i5 és a Mercedes C osztály viszont nagyon jó minősítést kapott.
- A Volkswagen ID.7 és a Volvo EC40 pedig jó értékelést.
Ismét egy sor új(abb) személyautó vezetéstámogató rendszerét tesztelte az Euro NCAP. Az öt autó közül kettő nagyon jó, kettő jó értékelést kapott, míg a BYD Atto 3 kimondottan rosszat: nem ajánlott minősítéssel illették.
Az Atto 3 a két feltételnél kapott 0 pontot: a járművezető-monitorozáson (vagyis hogy az autó figyeli-e, hogy a sofőr éber) és a nem reagáló járművezető beavatkozáson. Az Euro NCAP kifejtette, hogy abban az esetben, ha a sofőr elveszti eszméletét az autó kormánytámogató rendszere kikapcsol, de a tempomat nem, „ így a nem reagáló járművezetőt sorsára hagyja” - olvasható a jelentésben.
Az intelligens adaptív tempomatját is több kritika érte, egyebek között nem tud különbséget tenni az átmeneti és elsődleges sebességkorlátozások között és kanyaroknál nem csökkenti a sebességét. Ha a szükséges kamerák/szenzorok takarásban vannak az autó küld róla visszajelzést, de nem kapcsolja ki a rendszert.
A nagyon jók
Ötből két autó kapott nagyon jó (4/4) értékelést: a BMW i5 és a Mercedes-Benz C osztály. Az i5 esetében csaknem az volt kritika, hogy nem csökkenti sebességét kanyaroknál, kereszteződéseknél, viszont a sofőr monitorozásnál 25-ből csak 5 pontot kapott.
A C osztály esetében semmilyen kivetni való sem volt, de a sofőr monitorozásnál 10 pontot kapott 25-ből. Ebből a két esetből egyébként jól látszik, hogy a prémium autók sem remekelnek.
És a jók
A VW ID.7 és a Volvo EC40 (régebben C40 Recharge) háromból négy pontot kapott, vagyis jó értékeléssel zárták a tesztelést. Az EC40-nél kisebb probléma volt, hogy nem annyira alapos azon rendszere, ami figyeli, hogy fogjuk-e a kormányt, valamint ez sem lassít kereszteződéseknél, kanyarok előtt és sávváltó asszisztens sincs benne. A Volvo az BYD-vel együtt 0 pontot kapott a sofőr monitorozásra.
Az ID.7-nél megjegyezték, hogy jelzi, ha a sofőr álmos, de ennek ellenére csak 5 pontot kapott a monitorozásra 25-ből. Itt egyedül kritika az volt, hogy S kanyar esetében csak alacsonyabb sebességtartományban marad a sávban, valamint csak a legtöbb ütközéses forgatókönyv esetében kerülte el a balesetet vagy csökkentette annak mértékét.
Az Euro NCAP 2020-ban bevezetett vezetéstámogató rendszer értékelése két pilléren nyugszik: a jármű által nyújtott vezetéstámogató rendszerek listáján és azok erősségén (vagyis mennyire befolyásolja a vezetést), valamint a vészhelyzeti rendszereken, például a kritikus helyzetekben az ütközés elkerülése érdekében hozott intézkedések sorozatán. Ez idén bővült a járművezető-ellenőrzési követelményeivel, és alaposabban figyelik az adaptív tempomatok képességét is, vagyis azt, hogy az autó igazodik-e az útviszonyokhoz és egyéb veszélyhelyzetekhez.