Idén már élénkülhet az európai újautó-piac, villanyautóból is több fogyhat

2025.01.10. 09:51

  • Az európai autópiac idén várhatóan 4 százalékkal, 13,4 millió járműre nőhet, de gazdasági nehézségek és a csökkenő támogatások lassíthatják a növekedést.
  • Németország, Franciaország, az Egyesült Királyság és Spanyolország piacai nagy eséllyel növekednek, Olaszországban viszont akár jelentős visszaesés is történhet.
  • Az autógyártóknak a szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítéséhez több villanyautót kell eladniuk, hogy elkerüljék a bírságokat; ezért a villanyautók árait csökkenthetik, míg a hagyományos modellekét emelhetik.

Idén akár négy százalékkal, 13,4 millió járműre nőhet az európai autópiac a tavalyi stagnálása után – állítja a Dataforce elemzőcég. A Dataforce előrejelzése az EU 27 országát, az Egyesült Királyságot, Izlandot, Norvégiát és Svájcot foglalja magában.

A Global Data szerint Nyugat-Európában 2,4 százalékos növekedés várható. Az elemzők szerint ugyan a monetáris politika enyhítése és az új modellek megjelenése némi enyhülést hozhat, de az uralkodó gazdasági nehézségek továbbra is visszafoghatják az eladásokat.

Ezzel szemben az S&P Automotive azt prognosztizálja, hogy a idei év nyugat európai piaca változatlan marad, körülbelül 15 millió személygépkocsi és könnyű haszonjármű értékesítésével. Ezt a recesszió kockázatára, az autóárak emelkedésére, az elektromos járművek csökkenő támogatásaira, a kínai villanyautókra vonatkozó vámokra, valamint a németországi és franciaországi politikai bizonytalanságokra vezetik vissza - összegezte az ANE

Az ACEA adatai szerint az európai újautó-eladások tavaly mindössze 0,6 százalékkal emelkedtek novemberig. Ennek két fő oka az infláció és a vele együtt járó drágább új autók. Ezen felül több országban 2023-ban előrehozták az újautó-vásárlásokat a támogatások lejárata miatt.

A Dataforce elemzői szerint egyebek mellett azért is stagnált a tavalyi újautó-eladások száma, mert pár gyártó 2025-re tolta át a 2024 végén leadott villanyautó megrendeléseket, hogy elérjék az idei emissziós kvótát. Példának Olaszországot hozták fel, ahol nagyjából 25 ezer villanyautót tudtak volna eladni tavaly, de inkább eltolták 2025-re.

A fontos piacok élénkülhetnek

Európában öt ország piaca számít igazán, és négynél biztos emelkedésre számítanak. Olaszországra viszont többféle forgatókönyv van:

  • Németország: 1,6 százalékos növekedés, 2,86 millió eladás
  • Franciaország: 6,2 százalékos növekedés, 1,83 millió eladás
  • Egyesült Királyság: 5,5 százalékos növekedés, 2,06 millió eladás
  • Spanyolország: 3,6 százalékos növekedés, 1,05 millió eladás
  • Olaszország: 2,9 százalékos növekedésre, 1,62 millió eladásra számítanak, de a legrosszabb esetben akár 30 százalékos csökkenés és 1,11 milliós eladás is lehet belőle.

Villanyautó vagy büntetés

Az Európai Parlamentben keringő elemzések szerint az autógyártók akár 15 milliárd eurónyi bírságot is fizethetnek, ha nem teljesítik a 2025-ös szén-dioxid-kibocsátási célokat. Ez egy másik elemzés szerint inkább csak a fenti összeg fele, egyharmada lesz, viszont ez akkor sem változtat azon a tényen, hogy a gyártóknak rengeteg villanyautót kell eladniuk, hogy megússzák a büntetést.

Ennek kikerülésében a Tesla emissziós poolja sokat segíthet egyes gyártóknak, de már látni olyan megoldásokat is, hogy a gyártók olcsóbbá teszik a villanyautókat és drágítják a belső égésű motoros modelleket.