- Az új KRESZ tervezete számos változást hozhat minden közlekedő számára, beleértve az autósokat, kerékpárosokat, rollereseket és gyalogosokat is. A cél egy korszerűbb, átláthatóbb szabályrendszer kialakítása.
- A tervezetben szerepel a sebességhatárok módosítása (autóúton 120 km/h, autópályán 140 km/h lehet a maximum), a cipzárelv hivatalos bevezetése és a nappali menetfény nélküli autók kötelező tompított fényszóró használata lakott területen is.
- A kerékpárosok számára új előírás lehet a 14 év alattiak kötelező bukósisakviselése, az oldaltávolság szabályozása és az új vegyes használatú sáv bevezetése, ami az előzéseket könnyítené.
- A tanulóvezetők számára bevezetnék a családtagi vezetést, amelyhez 10 éve jogosítvánnyal rendelkező rokon felügyelete kellene, valamint a szimulátoros oktatást, amely a gyakorlati órák egy részét válthatná ki.
Mint ismert, márciusban a nagyközönség elé kerül az új KRESZ tervezete. Ennek a főbb változtatásait már több háttérbeszélgetés során is ismertették, de tipikusan feltételes módban. Viszont a Telex birtokába jutott 27 oldalas kormányzati munkaanyag a korábbi feltételes módban kijelentett változtatásokat már véglegesként kezeli. Így az új KRESZ-ben nagyvonalakban a lenti változtatásokra kell számítani.
Nemzeti konzultáció is lehet az új KRESZ-ről
Jöhetnek az "Ön mit gondol erről" kérdések.
Az átdolgozás célja, hogy a jelenlegi, nehezen átlátható szabályozás helyett egy korszerűbb, a mai közlekedési szokásokhoz igazított rendszer lépjen életbe. Az új szabályozás részletesebben foglalkozik a kerékpárosokkal és az elektromos rollerekkel. A gyalogosok számára szigorítás lehet, hogy az úttesten és vasúti átjárókban tilos lenne mobiltelefont használni vagy olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet. Egy másik javaslat szerint három év alatti gyerekkel lakott területen kívül csak ülve lehetne utazni közösségi közlekedési eszközökön, míg az óvodák és iskolák környékén speciális suli/ovi övezeteket hoznának létre, ahol a sebességhatár tanítási időben 30 km/h lenne.
20 km/h-s sebesség korlát, korhatár bevezetése, alkohol fogyasztási tilalom: kopogtat a rollerszigor
Erős korlátozásokat javasol egy szakmai szervezet.
Az autósokra vonatkozó változások között szerepel a sebességhatárok egységesítése, így autóúton 120 km/h-s, autópályán pedig akár 140 km/h-s gyors szakaszok is megjelenhetnek. Viszont a különböző sebességgel kapcsolatos változtatások sora ezzel nem ér véget.
Jöhet a 140 bizonyos szakaszokon, valamint az „Idős a volánnál” matrica
Új KRESZ: a „T” és a „Baby on board” matrica után jöhet az „Idős a volánnál” jelzés. Olvasóinktól is várnánk pár kreatív ötletet hozzá.
- A teherautók, buszok és utánfutót vontató járművek lakott területen kívül mindenhol 90 km/h-s sebességre gyorsíthatnának.
- A tervezet szerint autóútra és autópályára csak olyan járművek hajthatnának fel, amelyek legalább 70 km/h-s sebességre képesek (jelenleg 60 km/h a határ).
- A traktorok lakott területen kívül 60-nal,
- a villamosok pedig zárt pályán akár 70-nel is közlekedhetnének.
- A kerékpárosok járdán és gyalogos övezetben legfeljebb 10 km/h-val, gyalogosokkal közös szakaszokon 25 km/h-val haladhatnának.
Hivatalosan is bekerülhet a KRESZ-be a cipzárelv, amely szerint a sávmegszűnéseknél az egyenesen haladó autósoknak be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket, különösen, ha tábla is jelzi ezt. Az előzékenység és az udvariasság kulcsszavakként szerepelnek az indoklásban.
A KRESZ nem ismeri, MÉGIS alkalmazzák, az autósok meg TESZNEK rá: cipzárelv
Betartanád a KRESZ-t, de az önérzetes marhák szándékosan akadályoznak benne? Üdv a magyar közlekedési kultúrálatlanság világában.
Új előírás lehet, hogy lakott területen is kötelező lenne a tompított fényszóró használata azokon az autókon, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel.
„Lopakodók”, „félszeműek”, „karácsonyfák” - te is köztük vagy?
Ősszel hamarabb itt a sötét, de ez nem minden autón látszik. Vagy nagyon is.
A tanulóvezetők számára újdonság lehet a szimulátoros oktatás, amely a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatna ki, de azon felül korlátlanul használható lenne.
Napirenden van az a javaslat is, hogy a B-kategóriás jogosítvánnyal 125 köbcentis motorkerékpárok és robogók is vezethetők legyenek, valamint hogy a segédmotorok sebességhatárát 40-ről 45 km/h-ra emeljék.
125-ös motor B jogosival? A legismertebb magyar motorosokkal egyeztet a minisztérium
Talmával, Dodorral és Fotelmotorosékkal készíti elő a megújuló KRESZ motoros vonatkozásait az Építési és Közlekedési Minisztérium.
A családtagi vezetés lehetősége is bekerülhet a szabályozásba, de csak a kötelező gyakorlati órák után, és kizárólag olyan hozzátartozóval, akinek legalább tíz éve van jogosítványa és nem követett el közlekedési bűncselekményt. A családi autót meg kell jelölni, de nem kell második pedálsort beépíteni. A felelősséget a gyakorlást segítő családtag viselné.
Katonák és szülők váltják fel az autós oktatókat?
Szeptemberben már a Honvédség is megtaníthatja a középiskolásokat vezetni, méghozzá ingyen.
A közforgalom elől elzárt magánutakat, mélygarázsokat, parkolóházakat is bevonnák a szabályozásba, így a KRESZ hatálya ezekre a területekre is kiterjedne.
A kerékpárosok számára fontos változás lehet, hogy 14 éves kor alatt kötelezővé tennék a bukósisak használatát, bár az eredeti terv szerint minden bringásnak kötelező lett volna.
Új fogalomként bevezetnék a vegyes használatú sávrészt, amely az úttest jobb szélétől számított egy méter széles sávot jelölné. Az autók így nem lennének kötelesek jobbra húzódni, a kerékpárosokat viszont záróvonal átlépésével is meg lehetne előzni, de csak csökkentett sebességgel és fokozott óvatossággal. Kötelezővé válhat az oldaltávolság tartása: 50 km/h-s sebességig legalább egy métert, efölött másfél métert kellene hagyni a kerékpárosok mellett. Ha ez nem megoldható, akkor legfeljebb 15 km/h-s sebességkülönbséggel lehetne elhaladni mellettük.
Az előzés fogalma is változhat: megszűnne a párhuzamos közlekedés kategóriája, helyette a mellette elhaladás fogalmát vezetnék be, amely fokozott óvatossággal jobbról is történhet. A dugókban a kerékpárosok és motorosok könnyebben előre haladhatnának: a bringások és segédmotorosok a sorok között vagy jobbról, míg a motorosok akár balról is előre mehetnének 25 km/h-s sebességig. Az előrehaladás azonban csak a kereszteződésig lenne engedélyezett, és az irányjelzőt használó járműveket nem akadályozhatnák.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
