- Az új KRESZ tervezete számos változást hozhat minden közlekedő számára, beleértve az autósokat, kerékpárosokat, rollereseket és gyalogosokat is. A cél egy korszerűbb, átláthatóbb szabályrendszer kialakítása.
- A tervezetben szerepel a sebességhatárok módosítása (autóúton 120 km/h, autópályán 140 km/h lehet a maximum), a cipzárelv hivatalos bevezetése és a nappali menetfény nélküli autók kötelező tompított fényszóró használata lakott területen is.
- A kerékpárosok számára új előírás lehet a 14 év alattiak kötelező bukósisakviselése, az oldaltávolság szabályozása és az új vegyes használatú sáv bevezetése, ami az előzéseket könnyítené.
- A tanulóvezetők számára bevezetnék a családtagi vezetést, amelyhez 10 éve jogosítvánnyal rendelkező rokon felügyelete kellene, valamint a szimulátoros oktatást, amely a gyakorlati órák egy részét válthatná ki.
Mint ismert, márciusban a nagyközönség elé kerül az új KRESZ tervezete. Ennek a főbb változtatásait már több háttérbeszélgetés során is ismertették, de tipikusan feltételes módban. Viszont a Telex birtokába jutott 27 oldalas kormányzati munkaanyag a korábbi feltételes módban kijelentett változtatásokat már véglegesként kezeli. Így az új KRESZ-ben nagyvonalakban a lenti változtatásokra kell számítani.
Nemzeti konzultáció is lehet az új KRESZ-ről
Jöhetnek az "Ön mit gondol erről" kérdések.
Az átdolgozás célja, hogy a jelenlegi, nehezen átlátható szabályozás helyett egy korszerűbb, a mai közlekedési szokásokhoz igazított rendszer lépjen életbe. Az új szabályozás részletesebben foglalkozik a kerékpárosokkal és az elektromos rollerekkel. A gyalogosok számára szigorítás lehet, hogy az úttesten és vasúti átjárókban tilos lenne mobiltelefont használni vagy olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet. Egy másik javaslat szerint három év alatti gyerekkel lakott területen kívül csak ülve lehetne utazni közösségi közlekedési eszközökön, míg az óvodák és iskolák környékén speciális suli/ovi övezeteket hoznának létre, ahol a sebességhatár tanítási időben 30 km/h lenne.
20 km/h-s sebesség korlát, korhatár bevezetése, alkohol fogyasztási tilalom: kopogtat a rollerszigor
Erős korlátozásokat javasol egy szakmai szervezet.
Az autósokra vonatkozó változások között szerepel a sebességhatárok egységesítése, így autóúton 120 km/h-s, autópályán pedig akár 140 km/h-s gyors szakaszok is megjelenhetnek. Viszont a különböző sebességgel kapcsolatos változtatások sora ezzel nem ér véget.
Jöhet a 140 bizonyos szakaszokon, valamint az „Idős a volánnál” matrica
Új KRESZ: a „T” és a „Baby on board” matrica után jöhet az „Idős a volánnál” jelzés. Olvasóinktól is várnánk pár kreatív ötletet hozzá.
- A teherautók, buszok és utánfutót vontató járművek lakott területen kívül mindenhol 90 km/h-s sebességre gyorsíthatnának.
- A tervezet szerint autóútra és autópályára csak olyan járművek hajthatnának fel, amelyek legalább 70 km/h-s sebességre képesek (jelenleg 60 km/h a határ).
- A traktorok lakott területen kívül 60-nal,
- a villamosok pedig zárt pályán akár 70-nel is közlekedhetnének.
- A kerékpárosok járdán és gyalogos övezetben legfeljebb 10 km/h-val, gyalogosokkal közös szakaszokon 25 km/h-val haladhatnának.
Hivatalosan is bekerülhet a KRESZ-be a cipzárelv, amely szerint a sávmegszűnéseknél az egyenesen haladó autósoknak be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket, különösen, ha tábla is jelzi ezt. Az előzékenység és az udvariasság kulcsszavakként szerepelnek az indoklásban.
A KRESZ nem ismeri, MÉGIS alkalmazzák, az autósok meg TESZNEK rá: cipzárelv
Betartanád a KRESZ-t, de az önérzetes marhák szándékosan akadályoznak benne? Üdv a magyar közlekedési kultúrálatlanság világában.
Új előírás lehet, hogy lakott területen is kötelező lenne a tompított fényszóró használata azokon az autókon, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel.
„Lopakodók”, „félszeműek”, „karácsonyfák” - te is köztük vagy?
Ősszel hamarabb itt a sötét, de ez nem minden autón látszik. Vagy nagyon is.
A tanulóvezetők számára újdonság lehet a szimulátoros oktatás, amely a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatna ki, de azon felül korlátlanul használható lenne.
Napirenden van az a javaslat is, hogy a B-kategóriás jogosítvánnyal 125 köbcentis motorkerékpárok és robogók is vezethetők legyenek, valamint hogy a segédmotorok sebességhatárát 40-ről 45 km/h-ra emeljék.
125-ös motor B jogosival? A legismertebb magyar motorosokkal egyeztet a minisztérium
Talmával, Dodorral és Fotelmotorosékkal készíti elő a megújuló KRESZ motoros vonatkozásait az Építési és Közlekedési Minisztérium.
A családtagi vezetés lehetősége is bekerülhet a szabályozásba, de csak a kötelező gyakorlati órák után, és kizárólag olyan hozzátartozóval, akinek legalább tíz éve van jogosítványa és nem követett el közlekedési bűncselekményt. A családi autót meg kell jelölni, de nem kell második pedálsort beépíteni. A felelősséget a gyakorlást segítő családtag viselné.
Katonák és szülők váltják fel az autós oktatókat?
Szeptemberben már a Honvédség is megtaníthatja a középiskolásokat vezetni, méghozzá ingyen.
A közforgalom elől elzárt magánutakat, mélygarázsokat, parkolóházakat is bevonnák a szabályozásba, így a KRESZ hatálya ezekre a területekre is kiterjedne.
A kerékpárosok számára fontos változás lehet, hogy 14 éves kor alatt kötelezővé tennék a bukósisak használatát, bár az eredeti terv szerint minden bringásnak kötelező lett volna.
Új fogalomként bevezetnék a vegyes használatú sávrészt, amely az úttest jobb szélétől számított egy méter széles sávot jelölné. Az autók így nem lennének kötelesek jobbra húzódni, a kerékpárosokat viszont záróvonal átlépésével is meg lehetne előzni, de csak csökkentett sebességgel és fokozott óvatossággal. Kötelezővé válhat az oldaltávolság tartása: 50 km/h-s sebességig legalább egy métert, efölött másfél métert kellene hagyni a kerékpárosok mellett. Ha ez nem megoldható, akkor legfeljebb 15 km/h-s sebességkülönbséggel lehetne elhaladni mellettük.
Az előzés fogalma is változhat: megszűnne a párhuzamos közlekedés kategóriája, helyette a mellette elhaladás fogalmát vezetnék be, amely fokozott óvatossággal jobbról is történhet. A dugókban a kerékpárosok és motorosok könnyebben előre haladhatnának: a bringások és segédmotorosok a sorok között vagy jobbról, míg a motorosok akár balról is előre mehetnének 25 km/h-s sebességig. Az előrehaladás azonban csak a kereszteződésig lenne engedélyezett, és az irányjelzőt használó járműveket nem akadályozhatnák.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
