2025.03.24. 13:36

Príma taktikai húzásnak tűnik, hogy megalkották a Cupra márkát: bár a Volkswagen konszern legtöbb márkája az utóbbi időben változatos módon szenvedett, a Cupra a nagy kivétel, az ő szekerük ebben a turbulens időszakban is szépen szaladt. A Seat és a Cupra éves médiakonferencián jártam Martorellben, ahol az eredményeiken túl a márka jövőjéről is beszéltek. Sőt, megtekintettük a Ravalt, a legolcsóbb elektromos Cuprát, és a gyárat is, ahol többek között az apró villanyautót is gyártják majd.

A Cupránál hisznek a villanyautókban

Úgy tűnik, remekül működik a recept, amit a Volkswagen konszernnél a Seat megújítására kitaláltak: a korábban sportos Seatokra rávasalt Cupra típusjelzésből külön autómárka lett, ami hamar annyira népszerűvé vált, hogy azt talán még ők se gondolták volna. A 2024-es eredményekről a Cupra vezérigazgatója, Wayne Griffiths, illetve a márka pénzügyi vezetője, Patrik Andreas Mayer beszéltek.

Kapcsolódó
A Cupra 15 évvel fiatalabb embereket ér el, mint a Volkswagen Csoport átlaga

A Cupra 15 évvel fiatalabb embereket ér el, mint a Volkswagen Csoport átlaga

Már profitot is termel, pedig csak öt éve indult külön márkaként. A főnökkel, Wayne Griffiths-szel beszélgettem Münchenben.

A Cupra rekordévet zárt 2024-ben: a márka 558 ezer autót adott el, ami 7,5 százalékos növekedés 2023-hoz viszonyítva. Ez onnan nézve tűnik igazán bravúrosnak, hogy a teljes Volkswagen konszern eladásai 3,4 százalékkal estek vissza 2024-ben 2023-hoz képest. A Cupra profitja 633 millió euró, vagyis 253 milliárd forint volt 2024-ben, ami 1,3 százalékos növekedés a korábbi évhez képest.

Ez mind nagyszerűen hangzik, a távlati tervekkel kapcsolatban azért akadnak még aggályok. A Cupránál ugyanis az elmondásuk alapján a villanyautókra fókuszálnak leginkább, pedig ezek még az ő elmondásuk alapján se fogynak úgy, ahogy szeretnék. A korábbi becsléseik alapján mostanra az eladásaik 25 százalékát kellene adniuk az elektromos modelleknek, ezzel szemben 2024-ben az eladott autóik mindössze 13 százaléka volt villanyautó.

Kapcsolódó
A Born-rejtély

A Born-rejtély

A Born még mindig tartja magát, a piacon mégis borzasztóan nehéz helyzetben van. Elég a Cupra remek receptje a sikerhez?

Tervezgetni tehát lehet, hiszen a számok alapján az emberek hamar megszerették a márkát. Az azonban látszik, hogy addig jó eséllyel nem érik el a várt áttörést, amíg a vásárlók nem kapnak a hagyományos autókhoz hasonló árú, elektromos alternatívát.

Erre lehet megoldás a Cupra Raval, a márka legkisebb és legolcsóbb villanyautója, amitől zajos sikert vár a gyártó. A konferencia helyszínen ki is állították a Volkswagen ID.2 testvérmodelljét, ez azonban egyelőre csak koncepcióautó volt, a végleges Ravalt még nem ismerjük. Azt mondták, hogy már gyártják az előszériás modellt, így a végleges Raval se lehet már messze. Az újdonság áráról nem esett szó, arról viszont igen, hogy várhatóan 2026-ban érkezik majd a szalonokba.

Beszéltünk a Cupra vezérével

A nagy prezentáció után leültünk beszélgetni a vezérigazgatóval, Wayne Griffith-szel. Felmerült a kérdés, hogy miért nem készül a Volkswagen legkisebb villanyautójából, az egyelőre még be sem mutatott ID.1-ből is Cupra változat. Elmondta, hogy jelenleg nem könnyű olyan elektromos autót tervezni, aminek az ára 20 ezer euró alatt maradhat. Később ez még változhat, keresik a megoldást, de egyelőre nem állnak bele. Hozzátette, hogy nem elég rátenni egy másik emblémát egy Volkswagenre, plusz értéket is hozzá kell adni.

Kiderült, hogy az Elon Musk nézetei miatt visszaeső Tesla-eladások szerinte nem jelentenek plusz lehetőséget a Cuprának, mivel a spanyol márka autói teljesen más közönségnek készülnek, mint a Teslák. És ha már Tesla: a Cupránál továbbra robotok gyártják majd az autókat kisebb részekből, egyelőre nincs kilátásban a gigacastinghoz hasonló megoldás.

Wayne kitért a Seat helyzetére is: elmondta, hogy a Seat valójában segíti a Cuprát, hiszen előbbi kevésbé fókuszál az elektrifikációra, így a két márka az eltérő célcsoportok miatt remekül kiegészíti egymást.

Hozzátette, hogy szerinte a Cupra vonzereje nemcsak a sportosságban rejlik, fontos az is, hogy a sofőrnek összességében milyen átfogó élményt ad egy autó. Szerinte pont ez hozza magával a legnagyobb kihívást: a különböző villanyautók sokkal közelebb állnak egymáshoz, mint a benzinesek, ráadásul hiányzik belőlük több olyan részlet, ami hozzátesz a vezetési élményhez. A válasz szerinte nem a végtelen lóerőben rejlik: a gyorsuláson túl meg kell találni azokat a finomságokat, amik megtöltik élettel a villanyautókat.

Kapcsolódó
Ha több ilyen PHEV lett volna, talán nem buknák a zöld rendszámot

Ha több ilyen PHEV lett volna, talán nem buknák a zöld rendszámot

Ez a Cupra már 100 kilométert is elmegy elektromosan, tisztességgel kiérdemelné a zöld rendszámot, amit pont most vesznek el a PHEV-ktől

Szakszerűen megtekintettük a gyáregységeket

Nem véletlenül Martorellben tartották a konferenciát: itt megnéztünk a Seat és a Cupra gyárát. Egy teljesen új, 64 ezer négyzetméteres egységben kezdtünk: ez egy teljesen új gyáregység, ami az ottlétünkkor még nem üzemelt. A friss, 300 millió eurós befektetésből épült csarnokban akkumulátorokat szerelnek majd össze. A gyárban szorgos mérnökök dolgoztak a gépek beállításán, így mi még csak néhány alkatrészek nélkül, tesztüzemben dolgozó robotot és üresen működő futószalagot láthattunk.

A nagyfokú automatizáltság miatt a tervek szerint mindössze 500 alkalmazott dolgozik majd a hatalmas üzemben. Évente összesen 300 ezer akkupakk készül majd itt, amiket nemcsak Cupra modellekbe, hanem többek között például Volkswagen ID.2-kbe fognak beépíteni. Érdekesség, hogy a már készen, vasúton érkező cellákat elektromos, teljesen önvezető teherautók szállítják majd az összeszerelőüzembe.

Körbenéztünk két másik gyáregységben is: az egyikben az autók kasznielemeit készítik, a másikban pedig a teljes összeszerelést végzik. A karosszériagyártó üzemben alkatrészek nélkül dolgoztak a robotok, az összeszerelő üzemben viszont megnézhettünk néhány valódi munkafolyamatot és kész autót is. A legizgalmasabb gép egy minőségellenőrző kapu volt: ez a 448 kamerájával összesen 2 ezer fotót készít minden egyes autóról, az összes elérhető szögből, az esetleges hibákat mesterséges intelligencia segítségével szűrik ki.

A spanyolországi komplexum teljes gyártási kapacitása egyébként névlegesen napi 2500 autó, de volt már olyan, hogy ennél több készült itt – 2646 egyetlen nap alatt legyártott autó a rekord. A martorelli üzemben eddig összesen közel félmillió autó gyártottak.

Az oldalról ajánljuk

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ütős újdonsággal csapna oda a Teslának a Volkswagen
  • Hírek

Ütős újdonsággal csapna oda a Teslának a Volkswagen

Uberes robotaxi lehet az ID. Buzzból.

19 perce
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14