Mivel az akció még friss, nálunk, Európában az érintett típusok köre is dinamikusan változik. Nincs köztük viszont egyetlen Lexus és hibrid sem. Értelemszerűen a bovdenes gázpedállal szerelt típusok kiesnek (ilyenek például a kézi váltós Aygók), és a Denso-féle elektronikus gázpedálos autók is. Azonban azt, hogy milyen gyártmányú az elektronikus gázpedál, azt jobb, ha nem a tulajdonos akarja megállapítani – mondták a magyar importőrnél –, mindenképp keressék fel a szervizt. Egy biztos, a 2005 előtti autók közül még egyben sincs CTS gyártmányú gázpedál, tehát ezeket a Toyotákat biztos nem kell javítani.
Az importőr minden egyes tulajdonost levélben is értesít, de bárki bemehet enélkül is a – garancia érvényességétől függetlenül – ingyenes javításra. Itthon akár a húszezret is elérheti az érintett autók száma, jelenleg azonban még nem ismerik a pontos számot. Az Aygo-rokonság miatt a Citroën és a Peugeot is visszahívja a C1-est és a 107-est. A francia cégek szerint nagyjából az autók 10 százalékáról van szó – bár nem írták le, ezek is vélhetően az automatizált váltóval szerelt példányok.
Kell-e mennem?
Ígéretünk van a Toyota Motor Hungarytól, hogy amint változna a visszahívott modellek köre, arról értesítenek minket, mi pedig frissítjük az alábbi listát. A dátumok a gyártás időpontját jelzik.
A visszahívásban érintett típusok: | A visszahívásban nem érintett típusok: |
---|---|
|
|
A külföldön vásárolt autók esetében még nem teljesen tisztázott a helyzet. „Az európaiaknál egyértelmű, hogy ingyen elvégezzük a javítást – mondta Som Ferenc, a Toyota magyarországi sajtósa –, ezekről megvannak az alvázszámok, nincs semmi gond. Az amerikai autókkal már nagyobb a baj: egyrészt nincsen adatunk a tulajdonosok kiértesítésére, másrészt még nem tudjuk, hogy mi a pontos megoldás. Ezekről mindig később szokott megérkezni az információ.” Így például azt sem tudják még a Toyota Motor Hungarynál, hogy a tengeren túli autók javítása ingyenes lesz-e – de valószínűnek tartják, hogy igen.
Vajon az egész ügy csupán hisztéria? Nehéz eldönteni, hisz, ahogy a videón is láthatják, egy beszorult gázpedálos autó is simán megállítható a fékével vagy a váltó üresbe rakásával. (A motor leállítását csak legvégső esetben szabad megtenni, mert minden szervo megszűnik, elnehezül a kormányzás és a fékezés.)
Én már túléltem valódi gázpedálberagadásos esetet, még sem hallottam semmiféle visszahívásról. Egy Peugeot 206 S16-ban történt, itt a gyári, tálcaszerű szőnyegben akad fel a gázpedál. Az ok egyszerű volt: a pedálokra sportos alumíniumtrepniket raktak (gyárilag), amelyek picivel nagyobbak voltak a pedál eredeti méreténél, és ha a szőnyeg elmozdult egy hangyányit, máris fennakadt a gáz, ha padlóig nyomták. Nem hinném, hogy valaha is visszahívták volna ezeket az autókat. Gondolom, a tulajok is rájöttek arra, amire én is: ki kell venni a szőnyeget.
Az eset azonban felveti újra a kérdést: vajon tényleg vakon megbízhatunk-e a drive-by-wire rendszerekben? És mi van, ha igazából elektronikai hiba történt? Egy biztos, a szoftvereket a Toyota 2010-től úgy írja meg, hogy amennyiben a vezető a fékre lép, a motorelektronika azonnal elveszi a gázt. Vagyis a sportos vezetők elveszítik a ballábfékezés lehetőségét, ugyanúgy, ahogy a VW-csoport autóival sem lehet huncutkodni kanyarban.
Most azt is nehéz eldönteni, hogy a Prius III. körüli, pár napja kitört fékmizéria vajon a Toyotát övező általános bizalmatlanság része-e. E típusnál az a panasz, hogy zöttyenőn, csatornafedélen vagy csúszós útfelületen fékezve „nem folyamatos a fékezési érzet”. Csak hát, aki rendszeresen fékez a jófajta, felgyűrt magyar aszfalton, az tudja: ilyenkor minden blokkolásgátlós autó megszalad, nem csak a Prius. Ez teljesen természetes jelenség az ABS működése közben, legfeljebb az a kérdés, hogy milyen mértékű. Viszont ezzel kapcsolatban még egyetlen baleset sem történt, csupán bejelentések voltak, többek között pont az NHTSA-nál, illetve Japánban.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
