Állítólag ha nagyobb a bírság, kevesebb lesz a szabálysértés és a baleset. Továbbá mostantól nem minden ittas vezetőnek ugrik az ellenőrzés helyszínén a jogosítványa, és mindenkinek meg kell állnia sárgánál. A büntetőpontok is gyorsabban gyűlnek. Tehát egy sárga százezer: ön mer majd közlekedni ezek után?
Hosszan vakargatjuk a homlokunkat, mert elég nehezen átlátható a sok változás, amellyel Magyarország július elseje óta a közlekedési jogsértések és balesetek ellen küzd. Nekünk is percekig tartott elkülöníteni a szabálysértési eljárás és a közigazgatási eljárás fogalmát, így most inkább a konkrét példákra koncentrálunk. A lényeg, hogy mostantól többféle közlekedési szabály megsértéséért több büntetőpontot kaphatunk és a bírságösszegek is magasabbak lesznek (lásd táblázatunkat). A cél egyértelmű: az idén márciusban közzétett második Fehér könyvnek nevezett dokumentum szerint a tavalyi évtől 2020-ig ötven százalékkal csökkennie kell a balesetek számának az Unióban. Mert ha nem, arra jobb nem is gondolni. Nemcsak mi, hanem minden EU-s tagország érintett, csupán a bevethető eszközök térnek el.
Vannak eredmények is, hiszen az előző évtizedben már majdnem ennyivel csökkent a baleseti áldozatok száma az Unió területén. Az EU-s jogalkotók olyan lelkesek, hogy 2050-re közel nullára szorítanák a közlekedési balesetek számát, reméljük, a közlekedőkét nem. Ezért Magyarországon a hónap eleje óta átlagosan négy büntető-, rendőrül közlekedési előéleti pontot osztanak ki esetenként. A bírságok nemritkán több mint hatvanezer forintra rúgnak, és a rendőröknek kevesebb esetben lesz mérlegelési lehetőségük, mint eddig. Például elég lehet háromszor tiltott helyen hagynunk az autót a városban, máris jöhet fél év jogsi nélkül.
Kivétel is van, mégpedig a gyerekülésre, a motoros bukósisakra és a vezetés közbeni telefonálásra vonatkozó bírságok. Ezek az új rend szerint enyhébb közlekedési szabálysértésnek minősülnek, így legfeljebb harmincezer forint lehet az értük kiszabott bírság. Ilyenkor célszerű a helyszínen fizetni, hiszen olyankor maximum húszezerbe kerül egy véletlenül fogadott telefonhívás után, ha a bukósisak a fejünk tetején ül és közben félig szívott cigaretta lóg a szánkból, vagy ha nem kötöttük be a gyereket az ülésébe és úgy autóztunk az óvoda felé. A pontokat önkéntes utánképzéssel le is lehet dolgozni. Akinek tizenhárom vagy annál kevesebb pontja van, egy alkalommal kilencet faraghat le, akinek tizennégy vagy annál több gyűlt össze, hat ponttal csökkenthet, ha elvégzi a tanfolyamot.
A rendőrség közleménye szerint a rendszer újragondolására azért volt szükség, mert az eddig kiszabott előéleti pontokból csak életmódszerű szabálysértéssel jött össze a maximális tizennyolc, így többnyire csak az életüket ámokfutással töltők jogosítványát vonták be. A figyelmetlen nagymamák, apu autójával vagánykodó kamaszok és biztonsági öv nélkül cirkáló menedzserek bízhattak a hároméves elévülési időben.
Ha csak egyet választhatnánk a bírságolási rendszer legújabb vívmányai közül, a sárgán áthajtással kapcsolatos változás a kedvencünk. Mert jóllehet a KRESZ szerint ezt eddig is büntethették, mostantól kifejezetten utaznak majd azokra, akiknek sárga lámpák jelzik útját. Óberling József ezredestől, az ORFK Közlekedésrendészeti főosztályának vezetőjétől azt kérdeztük, hogyan dönti majd el a mögöttünk lesben álló rendőr, hogy még meg tudtunk volna állni a sárgánál, vagy nem volt más választásunk, mint áthajtani. Nyilván mindenkivel előfordult már, hogy lendületből érkezett egy kereszteződéshez, és majdnem a lámpa vonalánál járt, amikor a zöldből sárga lett, majd rövidesen piros. A zöld és sárga jelzés közt nagyon rövid idő telik el, így rengeteg olyan közlekedési lámpa és helyzet van, ahol egy-két másodpercen múlik a szabálysértés. Na, ezután azonnal kiderül, ha valaki a megengedettnél gyorsabban hajtott, hiszen akkor fékútja is hosszabb lesz, így könnyebben megeshet, hogy csak a lámpa alá gurulva vagy a kereszteződés közepén tud megállni – állítja Óberling ezredes.
Legyünk optimisták, gondoljunk arra, hogy a hazai közlekedési lámpák beállítása ezután mindenhol tökéletes lesz, és az autónk féke is mindig megfelelően működik majd. Illetve nem lesz gond a tapadással, mondjuk mert ad absurdum havazik. Minden más esetre ott lesz a relatív gyorshajtás gumikategóriája.

Az ORFK illetékese hangsúlyozza, a rendőrök a helyszínen nem mérlegelhetnek. Pontos felkészítést kapnak a lámpaváltós esetekre, például tisztában lesznek azzal, hogy egy pótkocsis teherautó lényegesen hosszabb utat tesz meg a fékezés megkezdésétől a megállásig, mint egy sportautó vagy motorkerékpár. A járőröknél kamera is lesz, dokumentálniuk kell, hogy az autó a kötelező megállás helyéhez képest hol tartózkodott, amikor sárgára váltott a lámpa. A megfelelő pillanatokban készített felvételekkel bizonyítani lehet majd, hogy biztonságosan meg tudott volna állni, vagy sem, amikor sárgára váltott a lámpa – tudtuk meg Óberling Józseftől. Mi pedig, rosszindulatú újságíróként mindenhol összetört autókat látunk, amelyekbe hátulról szaladt bele terepjárós Józsi lendületből, hiszen ő úgy látta, még meglett volna a narancssárga. De ne így legyen!
A bírságolási rendszer másik érdekessége az ittas vezetéssel kapcsolatos. Július elseje óta nem mindenki veszíti el a helyszínén a jogosítványát, akinél elszíneződik az alkoholszonda, vagy alkoholfogyasztást jelez a gép, de biztosan kap hat-nyolc büntetőpontot a csekk mellé. Így szankcionálják például azokat, akik akár egy pohár sört vagy bort ittak vezetés előtt. A büntetés a járműkategóriától és az alkoholszinttől függően százötven vagy akár háromszázezer forint lehet. Az italozó életmódot folytató sofőrök biztonságban vannak, ők elvileg még akkor is megúszhatják, hogy ügyüket bűncselekménnyé nyilvánítsák, ha a bűvös nyolc tized ezrelék fölött van a véralkoholszintjük, de nem állapítható meg alkoholos befolyásoltságuk, jelentsen ez bármit is. Önök tudták, hogy a rendőr eddig a szociális helyzetet is figyelembe vehette a helyszíni bírság kiszabásakor? Na, ez mostantól szintén nem lesz szempont.
És aki azt hiszi, szlovák vagy német rendszámmal könnyebb az élet, azt most szintén le kell lomboznunk. Az Európai Unió soros elnökeként Magyarország az Európai Parlament elé vitte az EU tagországai közti adatcsere ügyét, az EP jóváhagyta a javaslatot, így hamarosan, 2013-tól minden ország kérheti a járművek azonosító adatait, a rendőr pedig akár a helyszínen megtudhatja, hogy a papírok érvényesek-e, illetve nem felejtette-e el befizetni a tulajdonos a tavalyi Balaton-parti gyorshajtást. Ugyanez a helyzet a cégautókkal is. Ezután nem csak az üzemben tartót fenyegeti büntetés – helyszíni megállítás vagy a korábbi gyakorlatnak megfelelően az üzemben tartó által megküldött nyilatkozat esetén –, hanem a sofőrt is.
Akinek tartozása van, visszatarthatják járművét, amíg be nem fizeti a csekket. Ez nem elkobzást jelent: az autót egy megbeszélt helyen állítják le, forgalmiját a helyszínen elveszik, de a kulcs a tulajdonosnál marad. Óberling ezredes szerint a rendőrség szemszögéből elsősorban nem a külföldi rendszámú járművet vezető magyarokkal van probléma, hiszen ezt önmagában nem tiltja egyetlen jogszabály sem. Aki bemutatja az autó érvényes papírjait, és igazolni tudja, hogy jogosan vezeti, azt ezután is továbbengedik. Azok akadhatnak fent a rostán, akik ugyan Magyarországon élnek, mégis máshol forgalomba helyezett autójukat használják. A jogszabály szerint ha valaki az év napjainak felénél többet tölt járművével egy adott országban, köteles azt ott forgalomba helyeztetni, legalábbis elvileg. Mert, ahogy azt Óberling ezredes megjegyzi, hogy a schengeni övezeten belül gyakorlatilag ellenőrizhetetlen, ki milyen járművel, mennyi időt töltött egy országban. Eközben Rogán Antal és csapata javában ötletel, még a Parlament nyári szünete előtt szeretnék elfogadtatni azt a törvénymódosítást, amely kiszűri a regisztrációs adót külföldi rendszámmal elkerülő autókat. Az egyelőre csak barlangrajzként létező elképzelés a hazatérőknek év végéig amnesztiát kínál, míg az álszlovákoknak, dominikaiaknak, amerikaiaknak, flamandoknak, akik nem tudják bizonyítani, hogy életvitelszerűen külföldön élnek, dupla regisztrációs adót kéne fizetniük.
Ne irigyeljük a rendőröket. A rengeteg szabálymódosítástól és a magasabb bírságösszegektől nem lesznek új Octaviák, hasábrádiók és tányérsapkák, a beszedett pénz a központi költségvetésbe kerül, nekik csak az intézkedés marad, amit mostantól még nagyobb szigorral kell foganatosítaniuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
