A sárgán át százezerért

2011.07.10. 07:53

Állítólag ha nagyobb a bírság, kevesebb lesz a szabálysértés és a baleset. Továbbá mostantól nem minden ittas vezetőnek ugrik az ellenőrzés helyszínén a jogosítványa, és mindenkinek meg kell állnia sárgánál. A büntetőpontok is gyorsabban gyűlnek. Tehát egy sárga százezer: ön mer majd közlekedni ezek után?

Hosszan vakargatjuk a homlokunkat, mert elég nehezen átlátható a sok változás, amellyel Magyarország július elseje óta a közlekedési jogsértések és balesetek ellen küzd. Nekünk is percekig tartott elkülöníteni a szabálysértési eljárás és a közigazgatási eljárás fogalmát, így most inkább a konkrét példákra koncentrálunk. A lényeg, hogy mostantól többféle közlekedési szabály megsértéséért több büntetőpontot kaphatunk és a bírságösszegek is magasabbak lesznek (lásd táblázatunkat). A cél egyértelmű: az idén márciusban közzétett második Fehér könyvnek nevezett dokumentum szerint a tavalyi évtől 2020-ig ötven százalékkal csökkennie kell a balesetek számának az Unióban. Mert ha nem, arra jobb nem is gondolni. Nemcsak mi, hanem minden EU-s tagország érintett, csupán a bevethető eszközök térnek el.

Vannak eredmények is, hiszen az előző évtizedben már majdnem ennyivel csökkent a baleseti áldozatok száma az Unió területén. Az EU-s jogalkotók olyan lelkesek, hogy 2050-re közel nullára szorítanák a közlekedési balesetek számát, reméljük, a közlekedőkét nem. Ezért Magyarországon a hónap eleje óta átlagosan négy büntető-, rendőrül közlekedési előéleti pontot osztanak ki esetenként. A bírságok nemritkán több mint hatvanezer forintra rúgnak, és a rendőröknek kevesebb esetben lesz mérlegelési lehetőségük, mint eddig. Például elég lehet háromszor tiltott helyen hagynunk az autót a városban, máris jöhet fél év jogsi nélkül.

Kivétel is van, mégpedig a gyerekülésre, a motoros bukósisakra és a vezetés közbeni telefonálásra vonatkozó bírságok. Ezek az új rend szerint enyhébb közlekedési szabálysértésnek minősülnek, így legfeljebb harmincezer forint lehet az értük kiszabott bírság. Ilyenkor célszerű a helyszínen fizetni, hiszen olyankor maximum húszezerbe kerül egy véletlenül fogadott telefonhívás után, ha a bukósisak a fejünk tetején ül és közben félig szívott cigaretta lóg a szánkból, vagy ha nem kötöttük be a gyereket az ülésébe és úgy autóztunk az óvoda felé. A pontokat önkéntes utánképzéssel le is lehet dolgozni. Akinek tizenhárom vagy annál kevesebb pontja van, egy alkalommal kilencet faraghat le, akinek tizennégy vagy annál több gyűlt össze, hat ponttal csökkenthet, ha elvégzi a tanfolyamot.

A rendőrség közleménye szerint a rendszer újragondolására azért volt szükség, mert az eddig kiszabott előéleti pontokból csak életmódszerű szabálysértéssel jött össze a maximális tizennyolc, így többnyire csak az életüket ámokfutással töltők jogosítványát vonták be. A figyelmetlen nagymamák, apu autójával vagánykodó kamaszok és biztonsági öv nélkül cirkáló menedzserek bízhattak a hároméves elévülési időben.

Ha csak egyet választhatnánk a bírságolási rendszer legújabb vívmányai közül, a sárgán áthajtással kapcsolatos változás a kedvencünk. Mert jóllehet a KRESZ szerint ezt eddig is büntethették, mostantól kifejezetten utaznak majd azokra, akiknek sárga lámpák jelzik útját. Óberling József ezredestől, az ORFK Közlekedésrendészeti főosztályának vezetőjétől azt kérdeztük, hogyan dönti majd el a mögöttünk lesben álló rendőr, hogy még meg tudtunk volna állni a sárgánál, vagy nem volt más választásunk, mint áthajtani. Nyilván mindenkivel előfordult már, hogy lendületből érkezett egy kereszteződéshez, és majdnem a lámpa vonalánál járt, amikor a zöldből sárga lett, majd rövidesen piros. A zöld és sárga jelzés közt nagyon rövid idő telik el, így rengeteg olyan közlekedési lámpa és helyzet van, ahol egy-két másodpercen múlik a szabálysértés. Na, ezután azonnal kiderül, ha valaki a megengedettnél gyorsabban hajtott, hiszen akkor fékútja is hosszabb lesz, így könnyebben megeshet, hogy csak a lámpa alá gurulva vagy a kereszteződés közepén tud megállni – állítja Óberling ezredes.

Legyünk optimisták, gondoljunk arra, hogy a hazai közlekedési lámpák beállítása ezután mindenhol tökéletes lesz, és az autónk féke is mindig megfelelően működik majd. Illetve nem lesz gond a tapadással, mondjuk mert ad absurdum havazik. Minden más esetre ott lesz a relatív gyorshajtás gumikategóriája.

Az ORFK illetékese hangsúlyozza, a rendőrök a helyszínen nem mérlegelhetnek. Pontos felkészítést kapnak a lámpaváltós esetekre, például tisztában lesznek azzal, hogy egy pótkocsis teherautó lényegesen hosszabb utat tesz meg a fékezés megkezdésétől a megállásig, mint egy sportautó vagy motorkerékpár. A járőröknél kamera is lesz, dokumentálniuk kell, hogy az autó a kötelező megállás helyéhez képest hol tartózkodott, amikor sárgára váltott a lámpa. A megfelelő pillanatokban készített felvételekkel bizonyítani lehet majd, hogy biztonságosan meg tudott volna állni, vagy sem, amikor sárgára váltott a lámpa – tudtuk meg Óberling Józseftől. Mi pedig, rosszindulatú újságíróként mindenhol összetört autókat látunk, amelyekbe hátulról szaladt bele terepjárós Józsi lendületből, hiszen ő úgy látta, még meglett volna a narancssárga. De ne így legyen!

A bírságolási rendszer másik érdekessége az ittas vezetéssel kapcsolatos. Július elseje óta nem mindenki veszíti el a helyszínén a jogosítványát, akinél elszíneződik az alkoholszonda, vagy alkoholfogyasztást jelez a gép, de biztosan kap hat-nyolc büntetőpontot a csekk mellé. Így szankcionálják például azokat, akik akár egy pohár sört vagy bort ittak vezetés előtt. A büntetés a járműkategóriától és az alkoholszinttől függően százötven vagy akár háromszázezer forint lehet. Az italozó életmódot folytató sofőrök biztonságban vannak, ők elvileg még akkor is megúszhatják, hogy ügyüket bűncselekménnyé nyilvánítsák, ha a bűvös nyolc tized ezrelék fölött van a véralkoholszintjük, de nem állapítható meg alkoholos befolyásoltságuk, jelentsen ez bármit is. Önök tudták, hogy a rendőr eddig a szociális helyzetet is figyelembe vehette a helyszíni bírság kiszabásakor? Na, ez mostantól szintén nem lesz szempont.

És aki azt hiszi, szlovák vagy német rendszámmal könnyebb az élet, azt most szintén le kell lomboznunk. Az Európai Unió soros elnökeként Magyarország az Európai Parlament elé vitte az EU tagországai közti adatcsere ügyét, az EP jóváhagyta a javaslatot, így hamarosan, 2013-tól minden ország kérheti a járművek azonosító adatait, a rendőr pedig akár a helyszínen megtudhatja, hogy a papírok érvényesek-e, illetve nem felejtette-e el befizetni a tulajdonos a tavalyi Balaton-parti gyorshajtást. Ugyanez a helyzet a cégautókkal is. Ezután nem csak az üzemben tartót fenyegeti büntetés – helyszíni megállítás vagy a korábbi gyakorlatnak megfelelően az üzemben tartó által megküldött nyilatkozat esetén –, hanem a sofőrt is.

Akinek tartozása van, visszatarthatják járművét, amíg be nem fizeti a csekket. Ez nem elkobzást jelent: az autót egy megbeszélt helyen állítják le, forgalmiját a helyszínen elveszik, de a kulcs a tulajdonosnál marad. Óberling ezredes szerint a rendőrség szemszögéből elsősorban nem a külföldi rendszámú járművet vezető magyarokkal van probléma, hiszen ezt önmagában nem tiltja egyetlen jogszabály sem. Aki bemutatja az autó érvényes papírjait, és igazolni tudja, hogy jogosan vezeti, azt ezután is továbbengedik. Azok akadhatnak fent a rostán, akik ugyan Magyarországon élnek, mégis máshol forgalomba helyezett autójukat használják. A jogszabály szerint ha valaki az év napjainak felénél többet tölt járművével egy adott országban, köteles azt ott forgalomba helyeztetni, legalábbis elvileg. Mert, ahogy azt Óberling ezredes megjegyzi, hogy a schengeni övezeten belül gyakorlatilag ellenőrizhetetlen, ki milyen járművel, mennyi időt töltött egy országban. Eközben Rogán Antal és csapata javában ötletel, még a Parlament nyári szünete előtt szeretnék elfogadtatni azt a törvénymódosítást, amely kiszűri a regisztrációs adót külföldi rendszámmal elkerülő autókat. Az egyelőre csak barlangrajzként létező elképzelés a hazatérőknek év végéig amnesztiát kínál, míg az álszlovákoknak, dominikaiaknak, amerikaiaknak, flamandoknak, akik nem tudják bizonyítani, hogy életvitelszerűen külföldön élnek, dupla regisztrációs adót kéne fizetniük.

Ne irigyeljük a rendőröket. A rengeteg szabálymódosítástól és a magasabb bírságösszegektől nem lesznek új Octaviák, hasábrádiók és tányérsapkák, a beszedett pénz a központi költségvetésbe kerül, nekik csak az intézkedés marad, amit mostantól még nagyobb szigorral kell foganatosítaniuk.