Idejekorán beszélnünk kell a témáról, mert az Astra beindításáról szóló cikk kapcsán érdekes információt kaptunk egy olvasótól. A sztori izgalmas, úgyhogy csapjunk bele:
Sziasztok, a 2000-es évek végén a Magyar Suzuki volt a munkaadóm, első komolynak látszó munkahelyem volt ez az egyetem után. Egyik nap, amikor a gyárudvaron sétáltam, az egyik eldugott sarokban (bennfenteseknek: Lagermax terület) láttam egy leponyvázott autót. Kérdeztem is a kollegáktól a csoportban, hogy mi lehet az. Mondták, hogy valószínű valami Lagermax által porrá tört autó, azokat szokták így dugdosni; ponyva, eldugott gyárrészleg, stb. De nem hagyott nyugodni, mi lehet az, és egyik nap ismét arra járva felhúztam a ponyvát.
Meglepődtem kicsit, ez volt az a fehér Swift, aminek az első szélvédőjét betöltő színes matricája arról tájékoztatott, hogy ő az első esztergomi gyártású Suzuki. Az első Magyarországon gyártott Suzuki. Készült 1992. október 5-én.
Természetesen egyből beindult bennem az autóbuzéria felső foka: miért itt, miért ez az autó, miért nem tud róla senki, miért én, miért, miért, miért, hogy?
Persze nem kérdés, azonnal magaménak szerettem volna tudni, terveztem, hogy elrakom a garázsomban, szép, napos időben néha majd kerülök vele egyet. Meg hát kiállításokon sem lenne egy ilyen autó utolsó esemény, főleg így már 2012 körül, emlékem szerint kemény 27 km volt az órájában. Már elképzeltem, hogy vagy trélert hozok érte, vagy Esztergomban azonnal megcsinálom az olajcserét és ez mekkora hatalmas projekt lesz, kiállítások, a tudat, hogy enyém az első. Amiért ezt a sok-sok ábrándozást megtehettem, azért volt, mert a cégnél a válság első szele miatt csökkenteni kellett a cégesautó-állományt, persze ez a szegény pára nem volt sehol sem nyilvántartásban, gondoltam, nyilván jól jön majd az én ajánlatom ezért a 17 éves autóért.
Elkezdtem hát kérdezősködni, kollegák, főnökök, csoportvezetők, fél és 3/4 übermenschek a cégnél...
Kiderült, hogy ez az autó a városi legenda szerint is az első kocsik egyike. Az egyik kollegám szerint - aki benne volt az első 50 Magyar Suzuki alkalmazottban 1992-ben, és még mindig ott dolgozik - ez nem pont az első volt. Ugyanis egy pár protó autót még 1992 szeptemberében is összeraktak; szerinte egy piros 5 ajtós előszériás volt az első, amivel ő is le volt fényképezve.
Mindegy, ez az autó kell nekem, kiderült, hogy kb. 10-12 évet állt a Közlekedési Múzeumban, azután eltávolították (=kirakták) onnan, 2-3 évet a közeli Alcufer telephelyen sínylődött, ott majdnem bezúzták már a helyhiány miatt, mire végül valahogy visszakerült a gyár területére.
Itt állhatott már legalább egy éve, amikor észrevettem, a kerekei már bele voltak kicsit fáradva a murvába, némi por, kosz volt a ponyva alatt a karosszérián, de maga a kocsi elképesztően nyál-, étvágy- és bizalomgerjesztő állapotban volt.
Gyönyörű, fehér fényezés, semmi mattulás, a felnik, a gumik, a belső tér, a kárpitok, és az alja tökéletes. Elképesztő, mintha csak öt napja jött volna le a gyártósorról és kapott volna egy esőt előttem. A kipufogódob, a kipufogócsövek újszerű állapotban!
Igazából soha nem gondoltam, hogy lelkesedek majd egy "papír" Swiftért, de ez a kocsi nagyon megfogott, nagyon meg szerettem volna szerezni.
A legenda szerint ezek az autók (kb. az első 50) még karburátoros 1,3-as motorral készültek és az első időkben az első pár ezer még teljesen japán alkatrészekből épült össze, itthon csak összerakták őket, nem volt body shop, semmi, csak egy szerelősor meg egy rakat KD-s alkatrész.
Elkezdtem hát kérdezgetni, nem eladó-e, én megvenném. Senki, SENKI nem tudta, miről beszélek, eljutottam a mindenható nagyfőnökig (ő volt a Szőr, aki ilyen dolgokról saját hatáskörben dönthetett), aki szintén nem tudta, hol van ez az autó.
- Megvenném!
Mondja, rendben, jó ötletem van, következő héten beszéljünk. Kértem, hogy találjon ki rá egy árat.
A következő héten az volt a válasz, hogy ezzel az autóval terveik vannak.
Nem lehet eladni, ki lesz téve egy esztergomi kiállításon, teremben, múzeumban, stb.
Persze... Ismertem én ezeket a kifogásokat, majd egyszer valaki másé lesz ott a tűz közelében. Történt ez 2009. februárjában, innentől kezdve szerencsétlen autó még 7 hónapot állt leponyvázva a szabad ég alatt, és a sors fintora, hogy éppen akkor tolták be egy zárt raktárterembe, amikor éppen előszériás alkatrészt mentünk mérni a srácokkal. Le is fényképeztem akkor is.
Hogy most hol van szegény, nem tudom, felhívom majd az egyik régi havert, hogy nézze már meg, ott van-e még az autó a raktárban.
Annak viszont örülök, hogy legalább megmenekült a szabad ég alatti szétporladástól.
Ezután röviddel három fényképet is küldött a titokzatos informátor, majd néhány nap múlva egy újabb, egysoros levelet:
Infót kaptam a volt kollegáktól: nincs ott az autó a raktárteremben, valaki
elprivatizálhatta...
Én nagyon szeretném, ha ez a sötét gyanú nem igazolódna be, sokkal inkább abban reménykedem, hogy a kocsit a közelgő évfordulóra készítik fel, és végre méltó bánásmódban részesül majd. Mindenesetre megkeressük a Suzukit is, hátha jó hírük van.
De ha már felvetődött a kérdés: önök mennyit fizetnének ezért az autóért?
UPDATE!
Levelet kaptunk a múzeumból, íme:
Tisztelt Balázs Viktor!
Az elsõ Suzuki most is a Közlekedési Múzeumban van, de jelenleg a raktárban. Valóban egy rendezvény miatt az autó volt Esztergomban, onnan azonban visszakerült a múzeum raktárába.
Tisztelettel
Domonkos Csaba
kommunikációs referens
Magyar Mûszaki és Közlekedési Múzeum
Észrevétele vagy egyéb információja van? Itt hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
