Agyonnyom a sok újdonság
Még csak a felét jártam végig a szalonnak, de már nincs lábam, a fejem úszik, az agyam pedig szivacsos masszává vált. Bár készültem hosszú listával, és elméletileg mindent tudtam, milyen bemutatók jönnek, mostanra belátom: a valóság minden készülés ellenére földre teper.
Ahogy egy latin országban illik, a média-akkreditációm visszaigazolása nem jött meg, pedig még szeptember legelején regisztráltam a szalonra a hivatalos oldalon. Egy nyomorul e-mailt kaptam, hogy már folyik a belépőm érvényesítése, és mihelyt meglesz, kapom az ellenőrző mailt. Azóta várom, pedig a szpemkönyvtáramat is naponta többször végigfésültem.
Ennek eredményeként egy zsibbasztó, háromnegyed órás verekedés után sikerült ideiglenes médiabelépőt szereznem a szalonra (sajtónapon máshogy be sem engednek senkit), még jó, hogy korán keltem, és még így is bent voltam háromnegyed tízre. Rohantam a 4-es pavilonba, ahol javarész a Porsche Hungária érdekeltségi körébe tartozó autók vannak (meg a Toyota), hogy lássam azokat a kocsikat, amiket még tegnap este, a Volkswagen Group Nighton negyven méterről, rossz világításban megpillanthattam.
Addigra lezajlott a sajtótájékoztató, ezért már hozzá lehetett férni ahhoz az újdonsághoz, amit tegnap még csak szóban lebegtettek: itt az új Golf GTI. Épp annyi rajta a fekete betét és a piros csík, hogy mindenki lássa: nem normál Golfról van itt szó.
Kétliteres benzines turbómotorja 220, illetve 230 lóerőt tud majd, alváltozattól függően, a futóműve pedig – mint minden drágább 7-es Golfé – hátul többlengőkaros. És jó látni, hogy visszatér benne az eredeti Golf GTI klasszikus üléshuzata, a kockás...
Mivel a VW-standon termeszhangyákként tolongtak a kirakott hat darab Golf körül, ezért jobbnak láttam odébbállni, már csak azért is, mert szemközt, a Lexus/Toyota stand felől csodás kávéillat lengedezett. Itt forgott a pódiumon a Lexus, ami a márka BMW-verő formai világát hivatott előrevetíteni. Jól néz ki, ez tény, de hogy BMW-verő lesz-e... Ahhoz talán még a BMW-nek is lesz egy-két szava.
Át a Toyotához, ahol jó volt a kávé és a VW-standdal ellenétben (később, tehát most is) működött a wifi. Azért ez az új Auris igen dögös. Kint van az ötajtós, a Verso (ami továbbra is 5+2 üléses) és a sütőből még csak az imént kivett, abszolút forró kombi is. Mind jól néz ki, a formatervük ég és föld a korábbi Toyotákéhoz képest, ráadásul már nem csak az ötajtósból, hanem a kombiból is létezik hibrid, utóbbi az abszolút Toyota-szenzáció itt, Párizsban. Nekem pont ez az utóbbi tetszik a legjobban, annyira jók az arányai, üdék és egyszerűek a vonalai, amilyenek jó pár évvel ezelőtt a kocka Accord kombiéi voltak.
De ennek a hátulja még merészebb, a japánok végre meglépték, amit ritkán mertek eddig, és a belpiacos, izgalmas formavilágot, a kissé túlzó grafikákat áthozták Európába.
Beültem a hibrid változat kormánya mögé is. Egyszerű, Avensis-jellegű, függőleges műszerfal, kifogástalan precízió, az ülés pedig valami egész fantasztikus. Behuppantam, és olyan volt, mint a Volvóké szokott lenni – minden állítás nélkül úgy éreztem, mintha gipszlenyomat után készült volna. Az én gipszlenyomatom után. És ráadásul az ülés alacsonyan is van – a korábbi Aurisénál négy centivel – ezért szokatlanul sportos az üléshelyzet. Tetszik, állat.
Van egy GT86 is kitéve mellettem, légrugók vannak alatta, benne szimulátor működik, fékezésre térdel, gázadásra gubbaszt, kanyarban dől, közben dobál is. Egyfolytában nyúzza valaki, a vezetési élménytől átszellemült szalonlátogatók százai reggel óta nyálasra berregték benne a szélvédőjét belülről. Majd ha marad időm, megpróbálok bejutni.
Át az Audihoz, csak a nagy folyosót kell átszelni. Itt a TT RS Plus, Genfben már volt ez kupéként, ez alkalommal tető nélkül. Irigy pillantásoktól övezett halálos nyomulás, nagyjából ezt adja. Tudják, 360 lóerős.
No meg az RS 5, ez is végre tető nélkül. Szeretjük benne az autógyártás utolsó sport szívó-V8-asát? Hát persze, hogy szeretjük. 4,2 liter, 450 lóerő, 4,9-es gyorsulás százra. Ezt egyszer kipróbálnám egy spanyolországi versenypályán.
Aztán végre közelről is látom az Audi A3 Sportbacket. Milyen is lenne, jól néz ki, egy ötajtós áhármas, jó kerekekkel, MBQ-platformon, mint a 7-es Golf.
És hogy rendes koncepcióautót is lássunk, ami talán sohase valósul meg, álljon itt három kép a Q2 krosszóverről. Alapja az A1-es Audié, stílusa kicsit a Q3-asé, de nyitott és kétajtós. Hogy ebben a formában kerül-e a suttogott 2015-ös gyártásba, nem hinném, de jól néz ki.
Elkapom még a VW-stand utolsó csücskét, külön szobában sötét autó lakik. Egy nyújtott Phaeton-koncepció, nézzék azt a hátsó lábteret, a pazar fényűzést.
No és itt a tegnap esti, Le Mans-ra szánt Bentley Continental GT3. Nagyon kész autónak néz ki, azon belül pedig szinte még ijesztő is. Csak a Le Mans-i három pozíciólámpa kéne az oldalára, és állhatna is rajthoz.
Verekedésbe hajló tumultus a Porsche standján, konkrétan ökölharc folyik a képek készítéséért, emberek egymásba könyökölnek, teleobjektívek törnek, állványok dőlnek, káromkodást hallani ezer nyelven. A hullámzó hústömeg mögött a Panamera Sports Turismo feszít extra fényben. Ha a régi Panamera egy túlfújt, buta, túlzó Barbie-mobilnak nézett ki, akkor ez a kicsit kombiság felé kacsingató izé annak éppen az ellenkezője - beszarás.
Minden porcikája tökéletes, egyszerre Porsche és luxus-négyajtós. És nézzék a belét, milyen zsír.
Elegem van a 4-es pavilonból, át a szomszédba. Itt laknak Jaguarlandroverék. Régi kedvencem, a Jaguar F-Type öltött végre hivatalosan is testet. Pirosban elmenne Ferrarinak is, bár élőben nagyon kicsike, olyan Mercedes SLK-méret.
Ha az eleje jól néz ki, akkor a negatívba döntött fara egyenesen ámulatos, azok a lámpák pedig szobrászati díj után kiáltanak.
A külső alapján azonban többet vártam volna a belsejétől – nem rossz, de aki Range-Rover utasteret tudott tervezni, az átjöhetett volna egy kis gebinbe a Jaguarhoz, hozzáadni néhány csipetnyi fűszert ehhez.