A régi világrend szerint a gazdagoknak, burzsujoknak jár csak a személyre szabott kiszolgálás, a különleges figyelem. De a világ változóban van. Legalábbis a Fordnál.
A frissen bemutatott Ford Vignale koncepció szerint a közeljövőben bárki kaphat fejedelmi kiszolgálást, VIP életérzést. Lehetünk szkeptikusak, de ne feledjük, az autóink már most olyan szolgáltatásokat tudnak nyújtani, amiket nem is olyan régen még csúcskategóriás kocsikban sem nagyon lehetett megtalálni. Ma már a legkommerszebb gyártók is úgy dobálóznak autóik kapcsán a „prémium minőség” szókapcsolattal, mint egy beszpídezett késdobáló az ozorai fesztiválon.
Nem is eredménytelenül: a bőrkárpitok, sávtartó automatikák, szellőztetett ülések, finom tapintású anyagok, elektronikus kényelmi extrák korában nem nehéz összezavarodni és elhinni, hogy ez már a Kánaán. Hogy nem kell csillag, vese, négy karika, ugró nagymacska a kocsi elejére, így is minőséget és luxust kapunk. Az átlag felhasználót már így is minőségibb környezet veheti körül az új középkategóriás kocsijában, mint otthon.
Ilyen környezetben valamit villantani kell, amivel kiemelkedik az adott gyártó a többi közül. Jó autót gyártani, sok hasznos és haszontalan extrát kínálni elvben már mindenki tud (de legalábbis nagyon sokan). Hozzáadott érték, személyre szabott kiszolgálás, egyedi, különleges ügyfélkezelés kell a Ford szerint. Az új rendszert a Ford Mondeo Vignale szedán és kombi koncepcióautójának leleplezésével mutatták be. Magasabb felszereltségi szinthez különleges bánásmód, speciális kiváltságok járnak.
Ti mind egyéniségek vagytok!
A piaci elemzők szerint az egyediség a kulcsszó. Kusztomizáció. A názáreti Briannek igaza volt. Mert mi mind egyéniségek vagyunk, és mind azt akarjuk, hogy mind másmilyenek legyünk. És ha már ilyen sokan vagyunk egyéniségek, a világ egyik legnagyobb gyártója egyéni termékeket ad el nekünk. Sorozatban gyártott egyéni termékeket. Erre van igény. B. Joseph Pine II, a Mass Customization: The New Frontier in Business Competition (szabad fordításban: Tömeggyártású egyediség: az üzleti verseny új csatatere) című könyv szerzője egy rövid előadásban meg is világította számunkra a dolgokat.
Példaként az Apple-t és a Starbucksot hozta. Az Apple személyes kiszolgálásra építő értékesítési stratégiája a világ legmagasabb egy bolti négyzetméterre vetíthető bevételi arányszámát produkálja, nagyságrendekkel nagyobbat, mint bármi másé. A titok, hogy minden vevői kérdésre van válasz, felkészült személyzet áll rendelkezésre. Magasra pozícionált terméket, kiemelt ügyfélkezeléssel, magas áron adnak el. Így a végén lesz nekik sok profitjuk, meg elégedett felhasználójuk, amelyik még a vécédeszkára is Apple logós matricát ragaszt. Érdekesebb a Starbucks példa, mert okostelefont, meg tabletet kevesen tudnak gyártani, de kávét főzni bárki. Aztán mégis tömegek járnak Starbucks kávézóba, hogy barna löttyöt ihassanak. Miért? Hát, a kusztomizáció, kérem szépen. Az egyéni igények kiszolgálása az, ami a Starbucks élményt adja. Mert kérhet az ember hosszút, rövidet, kapuccsínót, lattét, karamellel, csokival, koffeinnel, vagy koffeimentesen, mindenféle méretben, zsírszegény vagy zsíros tejjel, szójatejjel, ahogy csak jólesik. És a pénztárnál nagyságrendekkel többet hajlandóak fizetni az emberek, mint ha főztek volna maguknak egy kávét. Mert az élmény számít, meg hogy ott a nevük a papírpoháron, és be van ikszelve, hogy milyen extrákat kértek.
Hogy a fenti állítások mennyire igazak, illetve ha igazak, jók-e az emberiségnek, döntse el mindenki magának. Fordéknál mindenesetre úgy döntöttek, 2015-re bevezetik a Vignale brandet, mint értékesítési koncepciót. Ennek bemutatására állították ki a két különleges Mondeót, amik mindenféle különleges extrát megkaptak: húszcollos alufelnik, krómozott kiegészítők, egyedi kialakítású első lökhárító, ködfényszóró és hűtőrács, steppelt bőrkárpit, no meg a csillogó „Nocciola” fantázianevű Vignale színárnyalat, hogy csak néhányat említsünk. Természetesen minden különleges, exkluzív és minőségi.
A legfontosabb azonban nem az, hogy különleges felszereltséggel rendelhetjük az autónkat, hanem a hozzá kapcsolódó körítés. Kiemelt Ford kereskedésekben lehet majd a Vignale-érzésben megmerítkezni: mint ha saját inasunk segítene a választásban, úgy állíthatjuk össze az autónkat. Anyagmintákat tapogatva, színeket egymáshoz nézegetve, különlegesen kialakított térben hümmöghetünk az értékesítővel együtt, míg megtaláljuk a nekünk legjobban tetsző, egyedi összeállítást.
A különleges, egyedi, saját ízlés szerint legyártott autó átadásakor a kereskedés vezetője mélyre hajolva adja át ünnepélyesen a kulcsokat, a bőr mappába rendszerezett járműpapírokat. A Vignale ügyfelek autóit a karbantartások alkalmával a kereskedés alkalmazottja személyesen veszi át és adja le az ügyfélnek, nincs rohangászás, szervezkedés. A Vignale autókat egy életen át ingyen mosathatják a gazdáik, ez is jár, nem csak a sok, igen exkluzív rendezvényre szóló meghívó. Különleges reptéri, szállodai, banki és éttermi szolgáltatások, klubtagságok színesítik és könnyítik meg a Vignale-ügyfelek életét. Az ember csak kapkodja a fejét, mennyi, de mennyi egyediség.
A koncepció furcsa, nem mindenki van meggyőződve róla, hogy így, ebben a formában működhet. Más gyártók külön márkát alapítottak az ilyen jellegű kitörési kísérleteikhez (lásd: Lexus, Infiniti), meglepő, hogy a Ford csak egy felszereltségi szintként különíti el a magasabb igényeket kiszolgáló palettáját. Ettől még persze akár sikerülhet is az áttörés, és akkor a T-modellel a munkásosztályt legelőször autóhoz segítő Ford megvalósít egy álmot: a munkásosztály süppedő szőnyeget taposva, puha bőrben fetrengve mehet a Paradicsomba, még itt a földön.