Mennyit ér egy parkolóhely?
A parkolóhelyek hiánya általános jelenség minden nagyvárosban. Magyarországon sincs ez másképp, főleg Budapesten. Léteznek ugyan P+R parkolók, de kevés, és kicsi a befogadóképességük. Marad az utcán állás, vagy a garázs. De utóbbi drága, vagy nem? Attól függ hol.
Ha valaki egy kerületben bejelentett lakos, nevén az autója, akkor egy személyautóra gond nélkül igényelhet ingyenes parkolási engedélyt. Ilyenkor csak az eljárási díjért kell fizetni. Igen ám, de ez nem garantálja, hogy lesz is parkolóhely a lakóhelye közelében. Az ingyenes parkolóhelyek száma is kevés a fővárosban, ezekért a helyekért még nagyobb a harc. Ha a fő tömegközlekedési csomópontokon működnének P+R parkolók, az sokat enyhítene a helyzeten, de ezekre úgy tűnik, még várhatunk. Pedig a 4-es metró támogatási feltételei között is szerepel tizenhat ilyen építése, de azok közül is csak három kezdett el eddig épülni. Ezek egyébként nélkülözhetetlenek lennének a dugódíj-rendszer bevezetéséhez is. Jelenleg biztos megoldást csak a saját beálló, vagy garázs jelent.
Ha valaki nem jogosult ingyen parkolásra
Ha valaki nem jogosult ingyenes parkolásra, és nincs a közelében ingyenes zóna, ahol nagy szerencsével tud vadászni egy üres helyet, akkor valószínűleg jobban jár, ha bérel egy garázst, mint ha az automatába dobálná a pénzt. Nem mellesleg egyszerűbb és kényelmesebb is. A budapesti parkolási díjak óránként 160-tól 640 forintig terjednek, ahogy egyre beljebb haladunk a városközpont felé. A problémásabb, belső kerületekben 400 forint, vagy annál több. Vannak védett övezetek, ahol nem lehet megállni. Ott egyértelműen csak a saját beálló jöhet szóba.
Arról, hogy milyen lehetőségei vannak annak, aki fedett helyen szeretné tudni autóját, bővebben itt írtunk már. Most azt néztük meg, hogy a legproblémásabb helyeken mennyiért juthatunk saját beállóhoz. A viszonyítás kedvéért mellé tettük, hogy az adott kerületben hány eladó garázs van, és mennyi egy lakás átlagos négyzetméterára. Az információkat az otthonterkep.hu-ról néztük.
Kerület | Átlagos garázsár (mFt) | Lakás m2 ár (eFt) |
I. | 2,86 | 308 |
II. | 2,6 | 348 |
III. | 2,1 | 240 |
V. | 6,69 | 340 |
VI. | 3,2 | 285 |
VII. | 3,12 | 230 |
VIII. | 1,9 | 203 |
IX. | 2 | 268 |
XI. | 2,1 | 277 |
XII. | 2,33 | 334 |
XIII. | 2,06 | 276 |
A táblázatból jól látszik, hogy bár Budán (I., II., III., XI., XII.) magasabbak a négyzetméterárak mégsem olyan magasak a garázsok átlagárai, mint a belső pesti kerületekben (V., VI., VII.), ahol szinte lehetetlen parkolóhelyet találni. Félmegoldás lehet az itt lakóknak egy szomszédos, külsőbb kerületben tárolni az autót, ahol nagyságrendekkel olcsóbbak a garázsok, beállók.
Megint csak a bunkó pestiek...
Vidéken nem ennyire égető a a parkolóhely probléma, ezért a garázsok átlagárai is alacsonyabbak. Az ország nagy részén jellemzően egy és másfél millió forint közé esnek a garázsárak, csak Csongrád és Hajdu-Bihar megyében magasabbak.
Aki a problémás területeken lakik, annak mindenképp érdemes átgondolnia, hogy mindenképpen a lakása közelében szeretne-e parkolni, vagy egyáltalán szüksége van-e autóra. Ha a kérdésekre igen a válasz, mérlegelni kell, hogy mennyit ér az idő, amit parkolóhely-vadászattal, télen a hó-, és jégkaparással töltünk, illetve mennyire bosszankodunk, ha meghúzzák a lökhárítónk.