Aktoktól a széles fenékig

Wittinger Csaba, az új Twingo formatervezője

2014.09.19. 06:14 Módosítva: 2014.09.19. 08:00

A WSR hétvége ünnepelt magyar résztvevője volt Wittinger Csaba. A célegyenesben, a tribün előtt zajló Twingo-bemutatón mindenki neki tapsolt, az új Twingo és a Twin’Run koncepcióautó magyar formatervezőjének.

A 2014-es World Series by Renault volt az első alkalom itthon, amikor bárki közelről is megnézhette az új Renault Twingót.  Hogy vezetni milyen, azt még nem tudjuk, a hivatalos sajtóbemutatót az Air France pilóták sztrájkja miatt elhalasztották, a magyarországi bemutató meg majd csak ezután jön. De az autó külsejének formatervezőjével már most beszélgetettünk, megtudhattuk, hogyan jutott a teljes alakos aktok rajzolásától a széles fenékig, és hogy lehet-e majd magyar formatervű Dacia a jövőben. És fény derült arra is, hogy a Technocentre Renault-nál is hallgatnak Égésteret.

- Tudom, ósdi vagyok, de nekem még mindig szokatlan, hogy valaki Magyarországról egy nagy autógyárnál fontos beosztású dizájner lehet. A mi autóipari múltunkkal ez a kilencvenes években annyira volt utópisztikus, hogy tényleg, csak a legmerészebbek álmodtak ilyesmit. Te hogy jutottál eddig a pozícióig?

- Amikor a tovább tanulásom kapcsán kellett döntést hoznom, és ebbe az autós irányba mozdultam, nekem is hihetetlennek tűnt a dolog. De ma már szerencsére sok gyártónál vannak jó magyar szakemberek –a Renault-nál, Juhász Tiborral ketten is vagyunk -, ismerősök dolgoznak a Mercedesnél, BMW-nél, Volkswagennél. A Kiát és  Porschét is rajzoltak már magyarok.  De mivel én is szkeptikus voltam akkoriban, először autószerelőnek tanultam, a Csonkán végeztem. Az itt szerzett ismereteknek a mai napig jó hasznát veszem, mert bár egy modern autót nem tudnék megjavítani, de sokat segít, hogy műszaki oldalról is van egy kis rálátásom a dolgokra. A Csonka után eltelt egy kis idő, mire jelentkeztem a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre, formatervezőnek.

- Ipari formatervezőnek készültél? Vasalók, mosógépek?

- Gyerekkorom óta autó-fixáltságú vagyok, ha elém tettek egy papírlapot, én biztos, hogy autót rajzoltam rá, nem pedig háztartási gépet, vagy fogkefét – hozzáteszem, ezek is mérhetetlenül izgalmas dolgok tudnak lenni. Bár volt már ceruza a kezemben, mielőtt jelentkeztem a Moholyra, előkészítőkre jártam, sokat rajzoltam. Az egyetemen elvárnak bizonyos alapismereteket, készségeket, ezért sokat gyakoroltam, egész alakos aktot, portrét rajzoltam, agyagból portrét formáztam.

- Az aktok rajzolásától a Twin’Run széles fenekéig ezek szerint egy egész egyenes út vezetett?

- Ezt a párhuzamot még nem hallottam, de gyakorlatilag igen. Diploma után jelentkeztem a Renault-nál egy álláshirdetésre, felvettek, és most itt tartunk.

- Mikor kerültél a Twingo-projektbe?

- Maga a kisautó-projekt 2008-ban kezdődött, de én a 2010-ben kiírt pályázatra neveztem a saját formatervemmel, amit aztán a pályamunkák közül, több kör után kiválasztottak.

- Mi volt előbb, a Twingo terve, vagy a Twin’Runé?

- Hmm, ez jópofán alakult. A Twin’Run projekt akkor indult, mikor 2012-re véglegessé vált a Twingo terve. Ezután kaptam, mintegy jutalomfeladatként a Twin’Runt. De az igazsághoz hozzátartozik, hogy az én eredeti koncepcióm nagyon közel volt a Twin’Run formájához, szóval ez egy oda-vissza ható folyamat volt.

- Hogy alakult ki a fejedben ez a forma?

- Amikor a pályázatot kiírták, azt már lehetett tudni, hogy az autó architektúrája más lesz, mint a korábbi Twingóké, fix volt, hogy a motor hátra, a csomagtér alá kerül. Erre persze beindult az agyam, mert mi az a farmotoros, menő, dögös kis Renault, amire az ember azonnal gondol? Az R5 Turbo. Meg persze a Clio V6, de nekem az R5 volt a legfőbb inspirációm. Így aztán megrajzoltam azt a kerekeknél kiszélesedő övvonalú, széles fenekű kisautót, amiből a Twingo lett. Nézzed csak meg, ahogy az övvonal hullámzik a kerékjáratoknál. Ez persze a Twin’Runnál jobban látszik, de egyes dekormatricák a Twingón is előhozzák ezt a formai utalást. De ott van például a hátsó lámpák formája. Azzal az R5 Turbo fenekén lévő szellőzőket idéztük meg.

- Mennyi idő alatt készült el a Twin’Run? Ez ugye nem csak egy kiállítási darab, hanem rendesen mozgó, pályázásra is alkalmas gép.

- Durván egy év alatt kész voltunk vele. Ez a kocsi a koncepcióautók közt különlegesnek mondható, hiszen eleve az volt a cél, hogy egy agyeldobós autót csináljunk – józan ellenpontnak ott volt a Twin’Z, az elektromos hajtású testvér. És ha már agyeldobós, akkor az egészet egy térhálós csőváz köré építettük, egy 320 lóerős Mégane Trophy motor van benne. Így gyakorlatilag csak a külső héjat kellett megtervezni, megcsinálni, nem úgy, mint egy hagyományos koncepcióautónál. Sokat könnyített, hogy a Twingo formáiból indultunk ki, tehát azokat módosítottuk kicsit, nem kellett teljesen új autót tervezni.

- Van közös elem a két autóban?

- Nem, gyakorlatilag egyetlen csavar sincs. Viszont, ha már itt tartunk, az ős-Twingo és az új modell osztozik egy alkatrészen: az oldalsó index ugyanaz a két kocsin. Ha úgy tetszik, van genetikai rokonság köztük.

- Volt-e nagy megalkuvásra szükség a Twingo tervezésénél?

- Megalkuvásnak nem nevezném, de végig szem előtt kellett tartani, hogy a Twingo az új Smart ForFourral azonos platformra épül. A belső elemek hetven százaléka közös, a karosszéria külső panelei ennél kisebb mértékben, de ugyanazt a szélvédőt, első oldalablakokat használjuk, sőt, a B-oszlopig a tető is azonos. Ez, mivel a két autó nagyon más formájú, okozott nehézséget, de folyamatosan egyeztettünk a másik tervező csapattal, így nem volt komoly gondunk, és két teljesen eltérő autót alkottunk.

- Most, hogy kész a Twingo, miken dolgozol? Már ha ezekről beszélhetsz anélkül, hogy utána meg kellene ölnöd.

- Van egy nagyon izgalmas projekt, de erről sajnos semmit nem mondhatok, illetve dolgozom egy Dacia-projekten is.

- Dacia? Ez érdekesen hangzik. Lehet, hogy lesz egy magyar formatervezésű Dacia a piacon?

- Ezt még korai lenne megjósolni, nagyon az elején vagyunk.

- Daciát másképp tervez az ember, mint Renault-t? Egy olcsóbb, alacsonyabbra pozícionált brandnél szólnak előre, hogy figyelj, most nem kell annyira igényeskedni, meg lehetne egy kicsit csúnyább is, nehogy magunknak csináljunk konkurenciát?

- Hehe, ezt az elméletet, mint ha már hallottam volna valamelyik Égéstérben. De nem, szó sincs ilyesmiről. Persze, a gyártás költségeit szem előtt kell tartani, de az Ikeában sem ronda termékeket árulnak, csak azért, mert nem drágák – sőt, éppen ellenkezőleg. Ha egy ötlet jó, és a költségkereteken belül megvalósítható, nem fogjuk csak azért elvetni, mert az „csak” egy Daciába kerül.

- Egy pillanatra kanyarodjunk vissza a Twingóhoz, egy dolog piszkálja a csőrömet: a Twin Run háromajtós, de Twingóból csak ötajtóst látok kiállítva. Pedig a háromajtós karosszériának szerintem sokkal jobbak az arányai. Nem is lesz háromajtós Twingo? Valami dögös sportos verzió?

Szavazzon!

- Nem tudok háromajtós tervekről, de tény, hogy az autós újságok és az olvasóközönség nagyon jól fogadta a Twin’Runt. Talán ennek is köszönhető, hogy egy sportosabb verzió lehetőségét tanulmányozza a cég. Ennek a fogadtatásnak szörnyen örülök, sokat számítanak az ilyen visszajelzések, dönthetnek egy projekt életéről. A pozitív reakciók nekem is sokat segítettek a munkámban, nem mindenki értette a szándékot a tervben, volt, akinek külön el kellett magyarázni, mik azok az izék a kocsi elején. Hiába, nem mindenki autóőrült, és nincs meg fejben az R5 Turbo, meg a lámpasor a versenyautók orrán.

Az oldalról ajánljuk

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
7 millás, elektromos pickuppal támad az Amazon vezére
  • Hírek

7 millás, elektromos pickuppal támad az Amazon vezére

A pickupon túl lesz kabrió, SUV és furgon is. A legolcsóbb kivitelek annyira fapadosak, hogy még elektromos ablak sincs bennük.

53 perce
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25