Két hatóság tartott országos ellenőrzést, és rengeteg szabálytalanságot találtak a vizsgált autószervizekben, autósboltokban és kereskedésekben. A kis és közepes cégeket csak figyelmeztetik, így minden marad a régiben. De mire figyeljen az autós, ha eséllyel akar reklamálni?
Mostanra nem maradt termékcsoport az autóalkatrészek közt, amelyben nem jelentek meg az olcsó, kínai termékek. A Kínából származó karosszériaelemek, esetleg futómű- vagy fék- és motoralkatrészek közt találunk elfogadható minőségűeket is, sőt, a nagyobb gyártók termelésének egy része is ott zajlik. Pusztán a származási hely nem gond, de a legolcsóbb, nem ismert márkáktól származó alkatrészekről sokszor már a beépítéskor kiderül, hogy hibásak, nem méretpontosak, nem a csomagoláson feltüntetett típushoz valók, vagy egyszerűen sokkal hamarabb tönkremennek, mint a drágább, márkás cseredarabok. Ez nem szentírás és sajnos azt sem mondhatjuk, hogy a márkás alkatrészek minősége mindig egyenletes, az ismeretlen gyártók pedig csak gagyi termékeket állítanak elő.
Azért érdemes mégis tájékozódni, mert ha az alkatrész rossz, kezdődik a vesszőfutás a sok-sok hivatallal, a csere vagy a pénzvisszafizetés reményében és ezen biztosan nem változtatott a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közös akciója.
Összesen 306 autóalkatrész-boltot ellenőriztek májusban, de ősszel folytatják, mert elég sok szabálytalansággal találkoztak a razzián. 6107 vizsgált autóalkatrész közül 754-nél találtak valamilyen hibát. A leggyakrabban féktárcsák, fékbetétek és fékmunkahengerek buktak meg a vizsgán, de sok, európai szabványokat nem teljesítő kínai ledes izzót és lámpát, illetve pótféklámpát vagy indexburát találtak.
Ha az E jellel nem ellátott alkatrészeket felszerelik egy autóra, azt elvileg nem fogják átengedni a következő műszaki vizsgán, mert az E jel kötelező. Mivel a két hatóság sajtóközleményben rengeteg megfoghatatlan arányszám és egyéb adat szerepelt, felhívtam a nyilatkozatképes embereiket, egy nagy autóalkatrészbolt-hálózatot, illetve két autószervizt is.
A fogyasztóvédők szóvivője, Kiss Anita szerint kevesen tudják, hogy 2014. szeptember 15-óta minden 10 ezer forintnál drágább termékre minimum egy év jótállást kell vállalnia a kereskedőknek. Ez azt jelenti, hogy a vásárlás utáni első évben a cégnek és nem a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a visszavitt alkatrész nem gyártási hiba miatt ment tönkre, hanem az autós vagy a szerelő hibájából, mert mondjuk nem szakszerűen szerelte be. Ha a bizonyításra képtelen, vissza kell fizetnie az akár egyszer már be majd kiszerelt alkatrész eredeti vételárát, vagy ki kell cserélnie az alkatrészt.
Nem mondják meg, mennyi az óradíj
A Fogyasztóvédelmi Hatóság nem csak alkatrészeket vizsgált, de megnézte, hogy az autósboltok rendesen kiírják-e a termékek árát és a szervizekben kifüggesztik-e az óradíjakat. A kétszáz, inkognitóban meglátogatott autósbolt közül negyvenkettőben találtak ár nélküli termékeket, amely az összes vizsgált termék mintegy harmadát, nagyjából 11 ezer autós kelléket jelent és a boltok felében nem adtak megfelelő jótállási jegyet az eladott alkatrészekhez. Százegy autószervizből negyvenegyben nem megfelelően írták ki a különböző javítások óradíját, így a tulajdonosoknak semmilyen fogalmuk nem lehetett arról, hogy mennyiért fogják megjavítani az autójukat.
A fogyasztóvédelmi törvényt nem írták át, csak kiterjesztették az autós vállalkozásokra, így az kicsit életszerűtlen maradt, mert a tapasztalat az, hogy egy már beszerelt alkatrészt nagyon nehezen cserélnek vissza. A problémát lehetőség szerint tizenöt napon belül meg kell oldania az alkatrészkereskedőnek, de az NFM autós ügyekben jártas munkatársa, Ütő Kristóf Benjámin szerint ez a határidő inkább csak ajánlás. Ha nem tartják be, a hatóság nem tud azonnal odacsapni. A vásárlónak ilyenkor a területi kormányhivatalhoz, majd békéltető testülethez, esetleg bírósághoz kell fordulnia, vagyis nyugodtan számolhatunk egy hónapig tartó huzavonával.
Erről a sok hivatalról viszont az jut az ügyben megkeresett általános autószerviz és karosszérialakatos műhely tulajdonosa, Szabó Zoltán eszébe, hogy amíg ő, vagy egy embere a hivatalokba járkál a beadványaival, valaki kiesik a munkából a műhelyben, az ügyfél autója pedig szétszerelve áll az emelőn. Ezért a hibás alkatrészek sorsa sokszor az, hogy vásárolnak helyettük egy másikat és a műhely lenyeli a veszteséget. A szerviztulajdonos azt is megjegyzi, hogy például egy Bosch féktárcsa Textar fékbetéttel párosítva nem fog csikorogni és fordított kombinációban sem, míg ha azonos márkájú mindkét alkatrész, sokszor igen, pedig egyik alkatrész sem hibás.
A megkeresett országos nagy alkatrészkereskedő-hálózatnál naponta találkoznak valamilyen alkatrészre vonatkozó ügyfélpanasszal. A cég munkatársa szerint ha valóban gyártási hibáról van szó, kicserélik vagy visszafizetik az árát. Egy hibás fékbetétet vagy féktárcsát azonnal cserélnek, a drágább, bonyolultabb darabokat, például egy több százezer forintos kettős tömegű lendkereket vagy egy katalizátort viszont többnyire elküldik bevizsgáltatni a gyártóhoz, ami akár egy hónapig is elhúzódhat. Ha egy alkatrészről kiderül, hogy gyártási hibás, jöhet a csere. A fogyasztóvédelmi törvény szerint a hibás alkatrész cseréjéhez nem kérhetik a boltban az eredeti csomagolást, sőt, a tízezer forint fölött még a számlát sem kell bemutatnunk, csak a kitöltött garanciajegyet. Ha viszont nem hibás a termék, de mégis szeretnénk kicseréltetni, a felsoroltakkal együtt kell visszaadnunk az alkatrészt.
Az alkatrészhibánál gyakrabban előfordul, hogy a szervizek nem használnak célszerszámokat, és elrontják az alkatrészt. A szóban forgó kereskedő ezért azt találta ki, hogy letét ellenében célszerszámot is ad bizonyos alkatrészekhez regisztrált ügyfeleinek, de a szerszámot visszahozhatják, ha már nem kell, és ha sértetlen, visszakapják az árát.
Novoth Tibor, a Totalcar rendszeres szerzője márkafüggetlen autószervizt üzemeltet. A Novothautó egy ideje nem vállal javítást az ügyfél által hozott alkatrésszel, és csak gyári vagy ennek megfelelő minőségű utángyártott alkatrészeket épít be a javításra behozott autókba. Az autósok egy részét nem lehet meggyőzni, hogy bár ezek az alkatrészek sokszor lényegesen többe kerülnek, mint a piacon kapható, minden előírásnak megfelelő, de gyenge minőségű darabok, mégis érdemes a drágábbakat választani, mert így kevésbé valószínű, hogy rövid időn belül ismét jelentkezik ugyanaz a hiba.
Különösen izgalmas korszak következhet az autószervizek és az autósok életében most, hogy a meglévő autóállomány átlagkora már több mint 13 év, és 100 ezer, főként szintén tizenéves, olcsó használt autó érkezik az országba évente. Ezekben eleve többször romlik el valami, vagy éppen azért hozták be őket, mert kint már nem érte volna meg a javítás. A Fogyasztóvédelmi Hatóságnál már most sem az új, de hibás autóalkatrészek miatt tornyosul a legtöbb ügy, hanem a használtautó-vásárláskor jellemző csalások, a kilométeróra visszatekerése, a sérülésmentesként eladott, egykori törött és rejtett hibás autók miatt. Mivel a használt autók zöme nem valódi autókereskedőktől, hanem autóeladással foglalkozó magánszemélyektől kerül az első itteni tulajdonosukhoz, ezeket az ügyeket nehéz megoldani, pedig egyre többen vesznek használt autót zugneppertől.
Mivel az olcsóautós vevők általában nem számlás szervizekbe járnak, az ilyen bejelentésekkel sem tehet sokat a hatóság, csupán annyit, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy minden fogyasztói jogáról lemond, aki ilyen helyeken javíttat, és csak a személyes ismeretségben bízhat, ha gond van. Az Ebay-en is egyre több német cég kínál olcsó autóalkatrészeket. Ha egy ilyen alkatrészről derül ki, hogy selejt, még nehezebb a dolgunk, mert vissza kell küldenünk a kinti eladónak, aki szintén bevizsgáltathatja a gyártóval, mielőtt dönt, hogy visszafizeti-e az árat. Ő is, és az itteni alkatrészes cégek is védekeznek a kontár szerelőkkel szemben. Így már elgondolkodtatóbb, hogy megéri-e akár 20-40 százalékkal olcsóbban vásárolni a neten, vagy sem.
Ha minden papír rendben a szervizben, az autósboltban és a kereskedőnél, legalább egy kis esélyünk marad a csalókkal szemben, mert az autós felé a szervizeknek kell jótállást vállalniuk, és ha az autó a rossz alkatrész miatt áll meg ismét, a cserét nem a tulajdonosnak, hanem a szervizesnek kell elintéznie a bolttal, feltéve, hogy ő kért és kapott számlát és garanciajegyet.
A gyári és utángyártott alkatrészek minőségéről szóló korábbi cikkünk ma is akutális és kicsit árnyalja a képet. Ide kattintva olvashatja.
Az autóalkatrészek zömére is vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendeletet pedig itt találja. Ezt is érdemes elolvasni.