Ezt tudja a rendőrségi app
Az Országos Rendőr-főkapitányság saját emberei mobiltelefonos alkalmazást fejlesztettek, hogy segítsenek az autósoknak elkerülni a balesetek miatt kialakuló dugókat. Mi szükség van erre a közösségi alapú navigáció korában? Megannyi kérdés és egy gyors teszt a RUTIN-ról.

Tudták, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság házon belül mobilapplikáció-fejlesztőket is foglalkoztat? Ma be is mutatták legújabb fejlesztésüket, amellyel az autósoknak szeretnének segíteni, ráadásul ingyen. De jól hangzik.
A RUTIN, vagyis a Rendőrségi Útinformációs Rendszer nevű, pofonegyszerű androidos alkalmazásba folyamatosan bekerülnek a közlekedési balesetekkel kapcsolatos információk, tehát a bejelentés időpontja, a baleset helyszíne címmel, GPS-koordinátákkal és kilométerszelvénnyel és az is, hogy számítani kell-e torlódásokra, vagy fél-, illetve egész pályás útlezárásra a közelben. Ezek az értesítések ki-be kapcsolhatók, és megadhatjuk a frissítések gyakoriságát is.
Ha a telefonon bekapcsoljuk a mobilnetet, néhány percenként frissülnek az adatok egy szöveges listáján, így bekerülnek az újabb balesetek is, sőt, a program által használt Google terképre feldobja a környék kerülőútvonalait. A lista helyett választhatunk kizárólag térképrészlettel ellátott nézetet is, amelyen elhalványulnak a helyeket jelölő piktogramok, ha levonultak a roncsok.
Amikor ez eszembe jutott, rögtön felmerült a szörnyű gyanú, hogy a rendőrségi szoftverosztályon (hivatalos neve Rendszertervezési és Fejlesztési osztály) gyakorlatilag megvalósították a lebutított WAZE-t, egy évek óta működő közösségi alkalmazást, amelyhez most hirtelen nem tudnék újabb ötletekkel szolgálni. Talán lehetne egy kicsit kevésbé erőforrás-igényes.
A szárazedzés után próbakirándulásra indultam, telefonomon a Teve utcai szoftverhatalom legújabb termékével. Valamivel dél előtt, a Váci út 119-nél valóban összeütközött két autó, ahogy ezt jelezte is a program a telepítés után.
Egy szürke Suzuki beverte az orrát egy darus autóba, szerencsére nem volt súlyos sérült, így az eset nem okozott fennakadást a közlekedésben. Utólag megnéztem, mit mondott ugyanerről a WAZE. Mit gondolnak, mit láttam? Pontosan ugyanezt. Valaki bepötyögte a felhasználói közül, öt másik megerősítette, így aki még nem töltötte le az ingyenes RUTIN-t, pontosan ugyanúgy lassított a külső-Váci úton, mint aki igen.
Ki a bánat töltené le ezek után a rendőrségi programot? Aki extra funkciókat remél. Csakhogy a RUTIN, az ügyeletre érkező telefonos baleseti bejelentéseken és a kiérkező rendőröktől származó információkon kívül csupán határrendészeti híreket és dugóinformációkat ad a program, utóbbiakat a Google-alapok miatt.
A RUTIN nem mondja meg például, hol traffipaxoznak éppen az országban, pedig a Police.hu-n mindig közölnek ilyen, többé-kevésbé valósághű listákat és sajnos azt sem, hogy hol igazoltatnak éppen és hol fognak várhatóan. A WAZE-s autósok viszont szorgosan bejelentik, ha látnak egy kamerát és/vagy autósokat leintő rendőrt, tehát ez kilőve. Ezt a hiányosságot még nagyvonalúan el is néznénk az új programnak, de ekkor újabb rossz gondolatom támadt.

Csak azokat a közlekedési baleseteket kötelező bejelenteni a rendőrségnek, amelyekben megsérült valaki, pedig a közepes koccanások, vagy sorozatütközések után is pokoli dugók alakulnak ki. Kivétel, ha az ütközésben diplomáciai testület autója is érintett, vagy tömegközlekedési eszköz az egyik résztvevő, de ezekből nyilván kevesebb történik. A sima koccanásokról, a jelenlegi állás szerint csak akkor értesül majd aki a RUTIN-t futtatja, ha mégis megjelennek a helyszínen a kékek, mert pont arra jártak, vagy vitazkoznak az érintették és ezért hívják ki a rendőrséget.
A RUTIN egy kicsi, mindössze 4,8 megabyte-os app. Nem zabálja a memóriát, nem lassítja a telefont, de egyelőre kizárólag androidos telefonokra elérhető. Már több mint százan le is töltötték a Google Play-ről és A fejlesztésről nyilatkozó Pető János rendőr-alezredes szerint pár nap múlva elérhető lesz iOS-re és Windows Phone-ra is.
Vannak érdekes területi beállításai, tehát budapesti autósként nem kell a kecskeméti baleseti értesítéseket olvasgatnunk és egyszer sem fagyott le a teszt során. Ezt el kell ismernem, mint ahogy ígéretes funkció a "Csak aktív elem" nevű, amely alatt azt írják, hogy bekapcsolása esetén a jövőbeli események nem fognak megjelenni. Nem tudom, hogyan értelmezhető ez a közlekedési balesetek világában, de várom a fejleményeket.
Az ORFK-s tájékoztató végén valaki megkérdezte, hogy kérésre átadná-e a rendőrség a gyors baleseti információkat autóssegítő közösségi alkalmazás üzemeltetőinek. A válasz az volt, hogy igen. Ez volt az esemény dramaturgiai csúcspontja.
A RUTIN fejlesztéséhez nem vontak be sem EU-s támogatást, sem más pályázati forrást, mondták végezetül. Megoldották házon belül, a rendőrség saját fejlesztőivel. Jó hír, de tényleg rövidre zárhatták volna a dolgot annyival, hogy áttelefonálnak a WAZE-nek, hogy volna napi néhány tucat friss baleseti információjuk. A programban azt olvasom, hogy ez csak a próbaverzió, várjuk ki a végét. A BKK például együttműködik a Google tulajdonú szolgáltatással, és a MÁV pedig használja a Google térképét, hogy azon tüntesse fel a vonatok pillanatnyi tartózkodási helyét.
Van egyszerűbb megoldás is. Regisztrálhatna a rendőrség is egy működő közösségi autós szolgáltatásra, és odaönthetnék a tuti lakossági és helyszínelő kollégáktól származó információkat, egyenesen a központból. A felhasználónév lehetne mondjuk police.hu, rögtön lájkolná őket több ezer autós, de akkor az ORFK-n is felmerülne egy fontos kérdés. Minek ehhez külön rendőrségi app?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
