...és amúgy milyen a Fiat?

2015.09.01. 06:10 Módosítva: 2015.09.01. 07:50

Amióta megvettük, azon rimánkodtunk, hogy beinduljon. Pedig az csak a kezdet volt, az alaptábor, ahonnan egy kis hozzáedződés után egyből a csúcsra akarunk törni.

Ha bármelyik másik autót vesszük a tucatnyi közül, amiket megnéztünk, valahonnan innen indultunk volna. Megérkezik a garázsba, kicsit átnyálazom, hibalistát írok, és nekiállunk a felkészítésnek. A Mareával már addig is mozgalmas volt a műsor, amíg egyáltalán megszólalt a motor. Dőljenek hátra, a folytatás sem lesz unalmas.

Most már értem, miért volt Csikósnak a szokásosnál is ziláltabb a sérója, amíg a Rulettkerék első epizódjának sztárjával, a Volvóval járt. Egyrészt le kellett szállnia imádott robogójáról, és megbékélnie egy autós sanyarú sorsával, másrészt azokkal komoly időbeosztási kihívásokkal kellett szembesülnie, mint nekem most, a Mareával. A kitalálás, szervezés, alkatrészvadászat és hasonlók önmagában elviszik egy magamfajta, megfontoltan dolgozó ember munkakapacitásának felét, és akkor nem beszéltünk még az igazán szaftos dolgokról, a szerelésről, annak dokumentálásáról, és az egész kavalkád megírásáról. Íróasztalomon mintha mostanában a szokásosnál is súlyosabb tornádó söpört volna végig, a telefonomat napközben is töltögetni kell.

Röstellem, tényleg meg vagyok csúszva. Úgy terveztem, pár napos spéttel megírok mindent, ami a Mareával történik, de a mai napig nem sikerült utolérnem magam. Ezért szpoilerezzük szét az Égéstereket, ezért vagyok lemaradva a betűkkel, mert közben a racsnis kulcsnak is pörögnie kell. Cefetül élvezem, hogy munkaidőben szerelhetek, de elszámítottam magam a tartalomgyártással. Ez van, igyekszem átrendezni az időrendemet, de minden nap történik valami, csak úgy lenne esélyem, ha két hétre rázárnám a Mareára a garázsajtót. Azt pedig nem fogom.

Amíg nem indult a motor, minden mást lenyomtam a tudatalattimba, nem foglalkoztam vele, hogy beesik a kuplungpedál, hogy milyen a futómű, hogy az egész fülke egy nagy ganédomb. A tönkrement akksi helyett se vettem újat, inkább bikakábellel vacakoltam; úgy voltam vele, hogy addig nem tapsolom el a pénzt, nem ölök bele energiát, amíg nem köhint legalább egyet a primadonna.

Eljött a pillanat, gyönyörűen gurgulázott az öthengeres a garázsban, csak kiállni nem tudtam vele. Egy kuplungmunkahengert, gyorsan, kiáltottam a Totalcar Áruház ügyeletesének a fülébe, meg csapjátok hozzá a legkönnyebb akksit, ami még beindítja. Kigurultam az aknáról, a Belsőség-találkozóra vezetett az első utam.

Atyaúristen, micsoda orgánum. Az öthengeres Marea egy hang, semmi más nem érdekes. A vészjósló morgás alapjáraton, az öblös gurgulázás középtartományban, a dühös darálás fordulaton: egyszerűen nem lehet betelni vele. Boldogan tankoltam bele először egy tízesért, aztán útközben már kevésbé boldogan még egyszer annyiért, mert megint kigyulladt a kis narancssárga lámpa. Annyit azért nem eszik, hogy húsz litert benyeljen a Budapest-Bánk távon, csak valószínűleg néhány grammal a tankban hoztuk el.

A fordulatszámmérő hülyeséget mutat. Először addig húzattam csak, amíg a mutató el nem érte a hétezret, de nyilvánvalóan nem forgott annyit. Majd ha le lesz cserélve az olaj, megküldöm, addig inkább óvatosan. Így is kezdtem kapiskálni, milyen karakter a Marea. Nem ugrik nagyot, mint egy hot hatch, de nagyon egyenletesen húz, és tempónál sem fogy el. Százig nem is tűnik erősnek, nagyon hosszúak a fokozatai, de száz fölött elkezd vicsorogni, és nem engedi a csontot. Túlzás lenne tudatos választásnak nevezni, hiszen egyikünk sem vezetett annak előtte öthengeres Mareát, de a Nürburgringhez elég jól passzol ez a fajta menés.

Meghökkentően kemény a rugózása is. Vakteszten bárki sportfutóműre tippelne. Pedig széria rugók vannak benne, valamilyen lengéscsillapítókkal, de utcára én ezt simán túl keménynek bélyegezném, főleg egy szedánnál. Nem baj, nekünk pont ilyen kell. A váltó pontos, egyik szinkron sem reccsen. Egy olasz autónál csoda.

Eddig a pozitívumok. Középtájt ropog valami a kormányműben, gödrökben finoman kopog a futómű, nagy kátyúkban néha reccsen valami egy ordenáré nagyot. Ennél is nyugtalanítóbb, hogy a vízhőmérő fel-le bóklászik. Városban felkúszik háromnegyedig, országúton aztán visszamegy fél alá. Furán mozog, bent rekedt levegőre gyanakszom. Öt ponton kell légteleníteni a hűtésrendszert, ami rég rossz, hiszen egy normálisan megtervezett hűtőkör saját magát légteleníti. Legalábbis nekem az a tapasztalatom, hogy amit itt, ott, meg amott kell légtelenítgetni, azzal mindig csak a baj van.

Szóval kicsit melegszik, de végül bekapcsol a ventilátor, csak nem hengerfejes. A szíjhajtásnál valami surrog, az ékszíj feszítőgörgői már a vezérléscserénél gyanúsak voltak. Nagyjából ennyi az első próbaút eredménye, ami nem rossz. Érzésre meglepően feszes az autó, állapotra jobbnak tűnik, mint az ex-konkurensek, úgyhogy talán mégsem voltam akkora ökör, hogy ezt vettem.

Néhány nappal később már kezd élesedni a kép. Amikor először rákapcsolom a fűtést esőben, jellegzetes szagú gőzfelhő száll fel a szélvédőre, vagyis a fűtőradiátor odavan. A kopogást mindössze a bal oldali stabpálca okozza, minden más gömbfej jó. Ennek ellenére tompa puffanásokat hallani, amikor álló helyzetben megrángatom a kormányt, ami csak a kormánymű lehet, másra nem tudok gondolni.

A stabpálcát kicserélem, a kormánymű egyelőre marad. Leginkább a hőmérséklet-ingadozás nyugtalanít, mert arról valamiért mindig a hengerfejtömítés, rosszabb napokon a repedés szavak jutnak eszembe. De haladjunk lépésről lépésre. Nézzük meg a termosztátot. Azonnal vennék bele egy újat, ha nem tizensokezerbe kerülne. Ezért inkább lebontom az ötcsápú polipot, és megforralom lábosban. Tökéletesen nyit-zár, nincs baja. Valamiért mégis öt kilométer után kezd beállni üzemi hőfokra, ami nyáron fura egy benzinesnél, és le-fel sétál a mutató.

Mindenki nyugtatgat, akinek volt már olasz autója – ezek ilyenek. Nincs odaragasztva a mutató, mint a németeknél, japánoknál, hanem pontosan tájékoztat az aktuális állapotról. A sokadik légtelenítés után elnapolom a kérdést a fűtőradiátor-csere utánra, közben Winkler az első próbaúton felforralja a vizet, mivel elfelejtettem rendesen rázárni a hűtősapkát. Nem vagyok nyugodt, a hűtés versenypályán kardinális kérdés.

Már vakon tekergetem ki-be a légtelenítő csavarkákat, előre tudom, mikor buggyan majd ki a víz. Türelmesen melengetem, majd amikor úgy érzem, tökéletes munkát végeztem, zúgó ventilátorral kiállok a garázsból. Ilyenkor a gyári leírás szerint hagyni kell lehűlni, hát leállítom. Két lépésre vagyok az autótól, amikor olyan hangot hallok, mintha vízipisztollyal lőnének rám. Megfordulok, és már látom is a növekvő tócsát az autó alatt. Csak kicsit forráz le, amíg a motorháztető nyitókája után matatok, utána viszont méteres vízsugárral örvendeztet meg.

Kilőtte az egyik műanyag csavarkát, a fele benne maradt. Ezután cseréltem le az összeset rendes, acél hatlapfejűre. De a melegedési problémán még mindig nem tudok úrrá lenni. Egy délutánt azzal töltök, hogy autópályán nyüstölöm, folyamatosan gyorsítgatva, lassítgatva: olyankor egyáltalán nem melegszik. Ez kicsit megnyugtat, mert egy hengerfejes autó az ilyesmit nem nagyon szokta elviselni, de egyértelműen diagnosztizálni nem tudom, mert a kiegyenlítő tartályba nem lehet belelátni, jönnek-e a buborékok vagy sem.

Viszont amikor beérek a városba, és látom, hogy megindul felfelé a hőmérő, elkezdek gyanakodni a ventilátorra. Kétfokozatú a hőkapcsolója, derül ki, amint belesek a kábelezésre, majd rövid méricskélés után igazolódik a gyanú: nem működik az első fokozat. Egy laza klubdélelőttön kiugrik az előtétellenállás, amelynek eldurrant a hőbiztosítéka, és egy ügyes forrasztással meg is javul. Valamennyire megnyugszik a mutató, de még nem az igazi.

Ellenben közeledik a következő nyílt nap a Hungaroringen. Lehet, hogy megcsúsztam két héttel, de a szerencse velünk van, pont kezd összeállni az autó. Friss olajat kap a motor és a váltó, a kormányszervóból is leeresztem a sűrű, fekete dzsuvát. Szemre is bandzsít az első két kerék, az összetartást még gyorsan beállítom, és már kész is a Marea a referenciamérésre.

Először módosítások nélkül fogok felmenni a Hungaroringre, azokon a gumikon (Wanli), azzal a légszűrővel (ki tudja, milyen), pótkerékkel, emelővel, kis túlzással úgy, ahogy megvettük. Mérünk egy köridőt, ez lesz az alap, aztán nekiállunk reszelgetni, és reméljük, javulni fog.

Az oldalról ajánljuk

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

49 perce
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38