Amióta megvettük, azon rimánkodtunk, hogy beinduljon. Pedig az csak a kezdet volt, az alaptábor, ahonnan egy kis hozzáedződés után egyből a csúcsra akarunk törni.

Ha bármelyik másik autót vesszük a tucatnyi közül, amiket megnéztünk, valahonnan innen indultunk volna. Megérkezik a garázsba, kicsit átnyálazom, hibalistát írok, és nekiállunk a felkészítésnek. A Mareával már addig is mozgalmas volt a műsor, amíg egyáltalán megszólalt a motor. Dőljenek hátra, a folytatás sem lesz unalmas.
Most már értem, miért volt Csikósnak a szokásosnál is ziláltabb a sérója, amíg a Rulettkerék első epizódjának sztárjával, a Volvóval járt. Egyrészt le kellett szállnia imádott robogójáról, és megbékélnie egy autós sanyarú sorsával, másrészt azokkal komoly időbeosztási kihívásokkal kellett szembesülnie, mint nekem most, a Mareával. A kitalálás, szervezés, alkatrészvadászat és hasonlók önmagában elviszik egy magamfajta, megfontoltan dolgozó ember munkakapacitásának felét, és akkor nem beszéltünk még az igazán szaftos dolgokról, a szerelésről, annak dokumentálásáról, és az egész kavalkád megírásáról. Íróasztalomon mintha mostanában a szokásosnál is súlyosabb tornádó söpört volna végig, a telefonomat napközben is töltögetni kell.
Röstellem, tényleg meg vagyok csúszva. Úgy terveztem, pár napos spéttel megírok mindent, ami a Mareával történik, de a mai napig nem sikerült utolérnem magam. Ezért szpoilerezzük szét az Égéstereket, ezért vagyok lemaradva a betűkkel, mert közben a racsnis kulcsnak is pörögnie kell. Cefetül élvezem, hogy munkaidőben szerelhetek, de elszámítottam magam a tartalomgyártással. Ez van, igyekszem átrendezni az időrendemet, de minden nap történik valami, csak úgy lenne esélyem, ha két hétre rázárnám a Mareára a garázsajtót. Azt pedig nem fogom.

Amíg nem indult a motor, minden mást lenyomtam a tudatalattimba, nem foglalkoztam vele, hogy beesik a kuplungpedál, hogy milyen a futómű, hogy az egész fülke egy nagy ganédomb. A tönkrement akksi helyett se vettem újat, inkább bikakábellel vacakoltam; úgy voltam vele, hogy addig nem tapsolom el a pénzt, nem ölök bele energiát, amíg nem köhint legalább egyet a primadonna.
Eljött a pillanat, gyönyörűen gurgulázott az öthengeres a garázsban, csak kiállni nem tudtam vele. Egy kuplungmunkahengert, gyorsan, kiáltottam a Totalcar Áruház ügyeletesének a fülébe, meg csapjátok hozzá a legkönnyebb akksit, ami még beindítja. Kigurultam az aknáról, a Belsőség-találkozóra vezetett az első utam.

Atyaúristen, micsoda orgánum. Az öthengeres Marea egy hang, semmi más nem érdekes. A vészjósló morgás alapjáraton, az öblös gurgulázás középtartományban, a dühös darálás fordulaton: egyszerűen nem lehet betelni vele. Boldogan tankoltam bele először egy tízesért, aztán útközben már kevésbé boldogan még egyszer annyiért, mert megint kigyulladt a kis narancssárga lámpa. Annyit azért nem eszik, hogy húsz litert benyeljen a Budapest-Bánk távon, csak valószínűleg néhány grammal a tankban hoztuk el.

A fordulatszámmérő hülyeséget mutat. Először addig húzattam csak, amíg a mutató el nem érte a hétezret, de nyilvánvalóan nem forgott annyit. Majd ha le lesz cserélve az olaj, megküldöm, addig inkább óvatosan. Így is kezdtem kapiskálni, milyen karakter a Marea. Nem ugrik nagyot, mint egy hot hatch, de nagyon egyenletesen húz, és tempónál sem fogy el. Százig nem is tűnik erősnek, nagyon hosszúak a fokozatai, de száz fölött elkezd vicsorogni, és nem engedi a csontot. Túlzás lenne tudatos választásnak nevezni, hiszen egyikünk sem vezetett annak előtte öthengeres Mareát, de a Nürburgringhez elég jól passzol ez a fajta menés.
Meghökkentően kemény a rugózása is. Vakteszten bárki sportfutóműre tippelne. Pedig széria rugók vannak benne, valamilyen lengéscsillapítókkal, de utcára én ezt simán túl keménynek bélyegezném, főleg egy szedánnál. Nem baj, nekünk pont ilyen kell. A váltó pontos, egyik szinkron sem reccsen. Egy olasz autónál csoda.
Eddig a pozitívumok. Középtájt ropog valami a kormányműben, gödrökben finoman kopog a futómű, nagy kátyúkban néha reccsen valami egy ordenáré nagyot. Ennél is nyugtalanítóbb, hogy a vízhőmérő fel-le bóklászik. Városban felkúszik háromnegyedig, országúton aztán visszamegy fél alá. Furán mozog, bent rekedt levegőre gyanakszom. Öt ponton kell légteleníteni a hűtésrendszert, ami rég rossz, hiszen egy normálisan megtervezett hűtőkör saját magát légteleníti. Legalábbis nekem az a tapasztalatom, hogy amit itt, ott, meg amott kell légtelenítgetni, azzal mindig csak a baj van.

Szóval kicsit melegszik, de végül bekapcsol a ventilátor, csak nem hengerfejes. A szíjhajtásnál valami surrog, az ékszíj feszítőgörgői már a vezérléscserénél gyanúsak voltak. Nagyjából ennyi az első próbaút eredménye, ami nem rossz. Érzésre meglepően feszes az autó, állapotra jobbnak tűnik, mint az ex-konkurensek, úgyhogy talán mégsem voltam akkora ökör, hogy ezt vettem.

Néhány nappal később már kezd élesedni a kép. Amikor először rákapcsolom a fűtést esőben, jellegzetes szagú gőzfelhő száll fel a szélvédőre, vagyis a fűtőradiátor odavan. A kopogást mindössze a bal oldali stabpálca okozza, minden más gömbfej jó. Ennek ellenére tompa puffanásokat hallani, amikor álló helyzetben megrángatom a kormányt, ami csak a kormánymű lehet, másra nem tudok gondolni.
A stabpálcát kicserélem, a kormánymű egyelőre marad. Leginkább a hőmérséklet-ingadozás nyugtalanít, mert arról valamiért mindig a hengerfejtömítés, rosszabb napokon a repedés szavak jutnak eszembe. De haladjunk lépésről lépésre. Nézzük meg a termosztátot. Azonnal vennék bele egy újat, ha nem tizensokezerbe kerülne. Ezért inkább lebontom az ötcsápú polipot, és megforralom lábosban. Tökéletesen nyit-zár, nincs baja. Valamiért mégis öt kilométer után kezd beállni üzemi hőfokra, ami nyáron fura egy benzinesnél, és le-fel sétál a mutató.

Mindenki nyugtatgat, akinek volt már olasz autója – ezek ilyenek. Nincs odaragasztva a mutató, mint a németeknél, japánoknál, hanem pontosan tájékoztat az aktuális állapotról. A sokadik légtelenítés után elnapolom a kérdést a fűtőradiátor-csere utánra, közben Winkler az első próbaúton felforralja a vizet, mivel elfelejtettem rendesen rázárni a hűtősapkát. Nem vagyok nyugodt, a hűtés versenypályán kardinális kérdés.
Már vakon tekergetem ki-be a légtelenítő csavarkákat, előre tudom, mikor buggyan majd ki a víz. Türelmesen melengetem, majd amikor úgy érzem, tökéletes munkát végeztem, zúgó ventilátorral kiállok a garázsból. Ilyenkor a gyári leírás szerint hagyni kell lehűlni, hát leállítom. Két lépésre vagyok az autótól, amikor olyan hangot hallok, mintha vízipisztollyal lőnének rám. Megfordulok, és már látom is a növekvő tócsát az autó alatt. Csak kicsit forráz le, amíg a motorháztető nyitókája után matatok, utána viszont méteres vízsugárral örvendeztet meg.

Kilőtte az egyik műanyag csavarkát, a fele benne maradt. Ezután cseréltem le az összeset rendes, acél hatlapfejűre. De a melegedési problémán még mindig nem tudok úrrá lenni. Egy délutánt azzal töltök, hogy autópályán nyüstölöm, folyamatosan gyorsítgatva, lassítgatva: olyankor egyáltalán nem melegszik. Ez kicsit megnyugtat, mert egy hengerfejes autó az ilyesmit nem nagyon szokta elviselni, de egyértelműen diagnosztizálni nem tudom, mert a kiegyenlítő tartályba nem lehet belelátni, jönnek-e a buborékok vagy sem.
Viszont amikor beérek a városba, és látom, hogy megindul felfelé a hőmérő, elkezdek gyanakodni a ventilátorra. Kétfokozatú a hőkapcsolója, derül ki, amint belesek a kábelezésre, majd rövid méricskélés után igazolódik a gyanú: nem működik az első fokozat. Egy laza klubdélelőttön kiugrik az előtétellenállás, amelynek eldurrant a hőbiztosítéka, és egy ügyes forrasztással meg is javul. Valamennyire megnyugszik a mutató, de még nem az igazi.

Ellenben közeledik a következő nyílt nap a Hungaroringen. Lehet, hogy megcsúsztam két héttel, de a szerencse velünk van, pont kezd összeállni az autó. Friss olajat kap a motor és a váltó, a kormányszervóból is leeresztem a sűrű, fekete dzsuvát. Szemre is bandzsít az első két kerék, az összetartást még gyorsan beállítom, és már kész is a Marea a referenciamérésre.
Először módosítások nélkül fogok felmenni a Hungaroringre, azokon a gumikon (Wanli), azzal a légszűrővel (ki tudja, milyen), pótkerékkel, emelővel, kis túlzással úgy, ahogy megvettük. Mérünk egy köridőt, ez lesz az alap, aztán nekiállunk reszelgetni, és reméljük, javulni fog.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
