Nagyon megbűnhődsz, ha ittasan vezetsz
Van, akit a sokadik útja után kapnak el, másnak egy alkalom is elég ittasan a kormány mögött, hogy egy csoportbeszélgetésen találja magát. Jogosítvány nélkül, néhány százezer forinttal szegényebben. A szerencsésebb sztorik úgy végződnek, hogy és akkor félreállított a rendőr. A kevésbé szerencsések vége tragikusabb.
Gáborban három pohár whiskey és hat pohár sör dolgozott azon az estén, amikor a rakparton hátulról belecsúszott egy Toyotába. Személyi sérülést nem okozott, akár meg is úszhatta volna az egész hercehurcát, ami később jött, ha a toyotás nem hívja ki a rendőrséget azután, hogy kitöltötték a kárbejelentőt. Szonda, vérvétel 2,7 ezrelékes véralkoholszinttel, ami után nem szokás megkérdezni újra: uram, fogyasztott alkoholos italt? Tudja, hogy barom volt, nem mentegette magát soha emiatt.
Mint mondja, bizonyos szempontból még jó is volt, hogy az eltiltás alatt biciklivel járt munkába autó helyett, de családos emberként nagyon kényelmetlen az élet jogosítvány nélkül. Felment a biztosítási díja, nem volt cascója, így a saját kárát maga fizette; egy évig nem kapta vissza a jogsiját, plusz az utánképzésre és a pénzbírsága is elment nem kevés pénze és ideje. Mindennel együtt körülbelül négyszázezer forint volt a tanulópénz.
Nem Hungarikum a zéró tolerancia
A zéró tolerancia 2008-as bevezetésével Magyarország egy nagyon szűk tagú társasághoz csatlakozott. Rajtunk kívül még Csehországban, Romániában és Szlovákiában van teljes zéró tolerancia Európában, de átmenetileg előfordul máshol is: Szlovéniában és Németországban például a jogosítványszerzést követő három, valamint két évben tilos ittasan vezeti, ezek letelte után 0,5 ezrelék véralkoholszint a határ. Ez utóbbi egyébiránt a jellemző a legtöbb országra. A járművezetők maximálisan megengedett véralkoholszintjét szinte mindenhol szabályozzák, ez alól néhány afrikai ország (Gambiában, Kenyában, Nigerben és Togóban), valamint Guatemala kivétel, ahol a közlekedési infrastruktúra alig ismert fogalom, így ott nem is szabtak felső határt.
Egyelőre nincs szó arról, hogy az EU-n belül egységes legyen a szabályozás, a tagállamok maguk döntenek a határértékről. A trend inkább csökkenést mutat, Babinszkiné szerint 0,5 ezrelék felől többen is levinnék a határt 0,3 ezrelékre, mert az alkohol hatása a vezetési képességekre az alkoholezrelék növekedésével nem lineárisan, hanem hatványozottan jelentkezik, és a hatás megjelenésében épp ezek a határértékek kitikusak.
Tipikus történet Gáboré, de sok éve már nem kell a whiskey-s pohárhoz se nyúlni, hogy hasonló büntetést kapjon az ittas sofőr. 2008 óta Magyarországon senki sem ússza meg következmények nélkül, ha alkoholos befolyásoltság alatt autó- vagy motorvezetésen éri a rendőr. Nincs alsó határ, elég bármi, amit kimutat a szonda, azaz extrém esetben egy átlagos, 80 kilogrammos férfi szervezetében elég akár egy dl sör mennyiségének megfelelő alkohol (4-5 gramm), hogy 0,1-0,2 ezreléket mérjenek nála, aminek már lehet rossz vége, különösen akkor, ha balesetet okoz. A következmény mértéke széles skálán mozog, de a két éve bevezetett új Büntető Törvénykönyvvel lényegesen lejjebb kerültek a büntetési határvonalak. Az új Btk. egyik nagy húzása, hogy 0,8-ról 0,5 ezrelékre került a büntetőeljárás alsó határa. 0,5 ezrelék alatti véralkoholszint alatt továbbra is szabályértési eljárás indul, feltéve, hogy a sofőr nem okozott balesetet, afölött viszont vétségnek számít, bütetőeljárást von magával.
A szigorítások hatását látni a számokon, de nem drasztikus a csökkenés. Talán kevesebbszer hangzik el, mint kéne, hogy az alkoholfogyasztás komoly veszélyforrás. Mert folyhat bármilyen propaganda az ittas vezetés ellen, ha eközben kulturális pátosz épül a pálinka vagy a Tokaji köré, és a többség nem veszi tudomásul, hogy az alkohol drog - ebből kifolyólag tudatmódosító hatása van, és függőséget okozhat. A KSH statisztikája mutat némi reményt. Eszerint - ha nagyon lassan is, de - csökken az ittasan balesetet okozó járművezetők száma az országban. A havi átlag idén 110, ennek kétharmada személygépkocsival vagy motorral, azaz olyan járművel történt, melyek használata vezetői engedélyhez kötött, a többi adat mögött biciklisek vannak.
Különböző tényezők befolyásolhatják, de a mentrend az autósok és motorosok számára a következőket tartalmazhatja, miután ittasan baleseteznek: pénzbírság, vezetéstől eltiltás, szélsőséges esetben felfüggesztett vagy letöltendő börtönbüntetés, feltárás és utánképzés, valamint egy kellemetlen ügyintézés a biztosítóval. Kettőt leszámítva ezekben volt része Gábornak is, és - történtektől függően - többé-kevésbé ez vár azokra is, akik közúti ellenőrzésen akadnak fent legalább 0,5 ezrelék alkohollal a vérükben, de nem okoztak balesetet, így nincsenek a KSH statisztikájában.
Lényegében már az is mindegy, parkolóban vagy benzinkúton állva, vagy akár járó motor nélkül jelez be a szonda. Van ilyen is, nem kevés – derül ki Babinszkiné Romházi Júlia pszichológus történeteiből, aki hét éve vezet utánképzéseket, mint a Nemzeti Közlekedési Hatóság alkalmazottja. A Mozaik utca 5 alatt működő Közlekedési Felügyelőség irodájában beszélgetünk, a helyszín sokaknak a központi vizsgaállomásnál töltött órák miatt cseng ismerősen. A téma az utánképzés, amiről annyit szokás tudni, hogy a bevont jogosítvány visszaszerzésének fontos állomása, de a kívülállóknak általában nem tiszta, mi értelme felnőtt embereket összezárni, hogy meggyónják egymásnak a vétségüket.
Kinek kötelező az utánképzés?
Az utánképzés mindenkinek kötelező, akinek a bíróság vagy a szabálysértési hatóság közlekedési szabálysértés miatt bevonta a jogosítványát legalább hat hónapra.
A korábbi gyakorlattal ellentétben előfordulhat, hogy valakinek az eltiltása hat hónapnál rövidebb időre szól, mégis csak utánképzést követően kapja vissza a jogosítványát.
A legkülönfélébb emberek kerülnek össze egy ilyen csoportban – meséli Babinszkiné. Nem lehet általánosítani se társadalmi osztályra, se személyiségtípusra vagy vezetési stílusra, ahogy hozzáállásra sem. Talán még nemre sem, de a résztvevők döntő többsége férfi. Vannak persze általános esetek, mégis jellemzően sokféle történettel jönnek az emberek, előfordulnak köztük alkalmi szabályszegők és visszaesők. Az utánképzés azonban nemcsak ittasan vagy tudatmódosító szerek hatása alatt elkapott sofőrök foglalkozása, vannak itt egyéb csoportok is.
Akit utánképzésre köteleztek, annak az első lépés mindig a feltárás. Itt közlekedéspedagógusok mérik fel, van-e jelentősebb KRESZ-ismereti vagy vezetéstechnikai hiányossága az illetőnek, továbbá részt kell vennie egy célzott beszélgetésen egy pszichológussal. Részben az itt nyújtott teljesítmény alapján dől el, ki mit kap a hétféle programból. Aki gyengén szerepel a felméréseken, ugyanúgy végig kell ülnie egy KRESZ-oktatást, vagy vennie kell pár gyakorlati vezetés órát, mint egykor, mielőtt jogosítványt szerzett, és ahogy akkor, úgy itt is vizsgával zárul a képzés. Ezek az egyes és kettes programok. A többi ötben elég az aktív részvétel.
A hármas lényegében egy magatartás korrekciót célzó program. Ide sorolják azokat, akiknek problémájuk van a közlekedési szabályok követésével – vagy, mert nem ismerik azokat, vagy, mert öntörvényűek. Szakmán belül sokszor úgy is nevezik, a pontgyűjtők programja,vagy a négyes program előszobája. Ide kerülnek ugyanis nagyrészt azok, akiknek az előéleti pontrendszerben összegyűjtött büntetőpontok miatt vonták be a jogosítványát. Vannak itt olyanok is (nem kevesen), akik ezt előznék meg, és a részvétellel akarják csökkenteni a pontjaikat. Mondjuk a tizenkét pontosak, akik hivatalos értesítőt kapnak az okmányirodától, hogy itt a lehetőség. Babinszkiné szerint nem kell feltétlenül szélsőségesen rossz vagy vad sofőrökre gondolni, inkább valamilyen képességbeli (vezetéstechnikai, döntési) hiba miatt balesetező, vagy sűrűbben szabályszegő vezetőkről van szó. Onnatól, hogy hibáznak, legtöbbször már csak a véletlenen múlik annak kimenetele, azaz a baleset súlyossága. A legtöbb résztvevő munkája miatt eleve sokat van az utakon, és három éven belül viszonylag hamar összegyűjti a pontokat. Ők áltlalában valamilyen vállalkozók, de persze vannak itt olyanok is, akiknek egyszerűen nem megy a szabálykövetés. Belőlük lesznek a visszaesők.
Ezen programok végén tehát nincs teszt, az igazolás megszerzésének egyetlen feltétele a jelenlét. A szabályrendszer azonban szigorú: pontosan és vezetőképes állapotban kell megjelenni. Ez leginkább az 5-6-7-es csoportoknál okozhat problémát, ide kerülnek ugyanis az ittas vezetők. A programok elkülőnítése nagyjából az alkoholezrelék szerint történik. Enyhe az ötös, közepes a hatos és a súlyos a hetes. Az ilyen csoportbeszélgetések során lehetősége van a foglalkozásvezetőknek, hogy szondáztassanak, és egy alkoholistának, különösen a hetes programban komoly nehézséget jelent öt foglalkozási napot kibírni pia nélkül. A képzés ettől függetlenül nem az elvonást célozza, hanem azt, hogy a csoporttagok szét tudják választani a vezetést és az ivást.
Az ötös programban sokszor előfordulnak olyanok is, akik nem tudatosan vezettek ittasan. Tipikus eset, hogy este isznak, reggel beülnek vezetni, és csodálkoznak, hogy a szonda még jelez. Ez egy egynapos program, így első sorban a tévhitek eloszlatásáról szól, az alkohol lebontási folyamatának ismertetéséről, és kevésbé élményorientált.
A biztosító behajtja a kárt
Az ittas, vagy kábítószer befolyása alatt balesetet okozó vezetők kárát a biztosítók semmilyen esetben sem térítik meg. Legyen szó akár casco, vagy kötelező biztosítási kárrendezés esetéről. KGFB esetében a biztosító kifizeti az ittas ügyfél helyett az okozott kárt a vétlen autós részére, de aztán a teljes összeg nagyságrendjében regresszálja azt a károkozón. Azaz utólag mindent ki kell fizetnie. Ugyanez a helyzet egyébként előfordulhat utasbiztosítás, vagy lakásbiztosítás esetén keletkezett kár kifizetésekor is, amennyiben az ittas befolyásoltságra visszavezethető a káresemény – mondta Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz kommunikációs igazgatója.
A csoportbeszélgetések szigorúan zárt ajtósak. Be nem ülhetek, de Babinszkiné mindenről mesél, így az általánosan tapasztalt motivációkról is. Azt mondja, a kontrollt isszuk le. Az alkoholfogyasztással arányosan lesz egyre kiszámíthatatlanabb az ember reakciója, ami a gyakorlatlan ivóknál talán még nagyobb veszélyforrás. A beszámolók szerint nagyon sokan nem tervezik, hogy ittasan vezetni fognak, de a stratégiák pillanatok alatt borulnak ivás után, így néha elég egy zsebben maradt kocsikulcs, és megvan a baj.
Sokan ilyenkor kerülőutakon buknak le, de van, aki arról számol be, hogy rendőr haverjai helyett mással találkozik hazafelé. Az eltűnő kontrolllal jön, hogy a legtöbb - akár kicsit is - ittas sofőrt egy béna hibával állítják félre, miközben megpróbál már kényszeresen szabályosan vezetni, hogy ne bukjon le. Az alkohol sokszor alaptalan önbizalmat is ad az ilyen akciókhoz, aminek nem ritkán az a vége, hogy épp feltűnően lassan, le nem kapcsolt indexszel, lámpa nélkül, nyitott ajtóval vagy más, bagatel hibával veteti észre magát a rendőr előtt.
A hatos programban már valamivel súlyosabban érintettek kerülnek össze, és itt az általános tájékoztatás mellett van idő elmélyülni a történetekben, tanulságokban is. Az egyéni történeteken van a hangsúly. A csoportokban mindenféle ember kerül össze, de nem mindenki nyílik meg ugyanolyan könnyen. Sokan szégyellik a hibáikat, mások hárítják a felelősséget, általános állapot, hogy a program elején a többség büntetésként fogja fel a foglalkozást. Babinszkiné azt mondja, a csoporthatás pótolhatatlan. Ahogy megkezdődik az élményátadás, a csoporttagok egymásból erőt nyerve oldják az ellenállásukat, és mesélik el részletesen, hol és miért hibáztak. Sokan azt is elmondják, ha rendszeresen vezettek részegen, mielőtt bukták a jogsijukat. Babinszkiné szerint akit elkap a csoporthatás, és megnyílik, az már jellemzően őszinte. Nincs is miért hazudni, hiszen itt már mind túlvannak az ítéleten.
Így akár hihető az a történet is, ami egy telephelyen iszogató társaság egy tagjával történt. Már erősen ittasan mászott be egy autóba, hogy kivegyen egy cédét, mire az autó kigurult a telephelyről. Közterületre, így a rendőr lelkiismeretesen fújatott szondát.
Szintén a szakmai múlt beszél a pszichológusnőből, amikor arról beszél, a mostani fiatalok sokkal hamarabb ülnek be ittasan az autóba. Nincs egyértelmű magyarázat az okokra, a közlekedési magatartás egy összetett kérdés, de mindig tükröződik benne a társadalmi morál. A másik nagy változás, hogy a pia mellett egyre gyakrabban tűnnek fel a kábítószerek, melyek már nem köthetők életkorhoz. Ezekkel az a fő probléma, hogy míg az alkohol szervezetre gyakorolt általnos hatását ismeri a tudomány, a sok, főleg újféle droggal nem tud lépést tartani, ahogy a jogalkotás sem. Korábban nem volt jellemző, de most már egyre több csoportban jön elő az alkohol mellett a kábítószer- vagy a gyógyszerprobléma.
Mennyi a vége?
Szabálysértési eljárás esetén, azaz ha a véralkoholszint 0,5 ezrelék alatt marad, legfeljebb 150 ezer forint lehet a pénzbírság, plusz ott van teherként az 1-6 hónapos vezetéstől eltiltás.
Büntetőeljárásnál, 0,5 ezrelék felett lényegesen magasabb büntetési tételek születnek, átlagosan 200-600 ezer forintosak. Itt már minden esetben bejön költségként az utánképzés, melynek díja programtól függően 40-140 ezer forint között mozog, az eltiltás pedig évekre is szólhat.
A hetes programba már nagyrészt komolyabb véralkoholszinttel elkapott sofőrök kerülnek. Nagyrészt, mert a csoportba sorolást a feltárást végző team differenciáltan, egyénre szabottan kezeli. Itt már nagyobb valószínűséggel fordulnak elő függők, és volt rá példa, hogy valaki nem bírta végigcsinálni, mert a negyedik vagy az ötödik napon delirált. Ez már hosszú, ötször ötórás program, így itt van alkalom mélyebbre ásni a problémákban, de a szakértő kerülné a terápia jelzőt. Sokaknak nem maga az ittas vezetés a legnagyobb baja, hanem komoly mentális és életvezetési hibákkal élnek együtt. Elvonás ennek a programnak se lehet célja, de a személyes tapasztalatoknak különösen fontos szerepe van. Előfordulnak itt, akik már túl vannak egy vagy akár több elvonó kezelésen, és az ilyen, első kézből érkező információk, élmények sokkal hatásosabbak, mint mikor a pszichológus számol be ilyen esetekről, aki - különösen egy jól együttműködő csoportnál - inkább csak tereli, és nem dominálja a beszélgetést.
A négyes csoport a legdrámaibb, itt ugyanis azok ülnek, akik súlyosabb, maradandó sérülést, vagy halálos balesetet okoztak. A résztvevők itt sem feltétlenül notórius szabályszegők. A többség pusztán egyszer hibázott, és nem nagyobbat, mint amiért más csoportokba, például a hármasba szokás kerülni, csak épp a körülmények voltak mások, több, egyenként apró tényező egybeesése. Általában évek telnek el, mire idekerül valaki. Vagy mert eddig szólt az eltiltás, vagy mert közben az illető a börtönt is megjárta. Itt jönnek ki igazán a személyiségbeli különbségek, ki hogyan birkózik meg egy traumával, azzal, hogy valamilyen figyelmetlensége miatt megölt, megnyomorított idegeneket, vagy épp családtagokat, barátokat. A négyes jellemzően nem ittas vezetős program, de akad itt olyan eset is. Visszaesők viszont nincsenek, míg a többi programban átlagosan tizenöt-húsz százalék körül mozog az arányuk.