Ennyibe kerül egy Lexus fenntartása?
Lexus RX300
Egyszerű japán szívó benzinmotor a legfinomabbak közül. Hozzá hagyományos automata váltó, nincs nagy trükk a futóműben sem. Azt gondolnád, minimális összegből eredeti állapotban tartható, egyébként csak tankolni kell.
Történetével éppen akkortájt keresett meg minket László, amikor egy Citroën C6-ost teszteltem. Nem prémium- vagy luxusautókat kínáló márka termékéről volt szó, még az alacsony legyártott darabszám tudatában is meglepődtem, milyen brutális összegeket emészthet fel, ha valami elromlik rajta. A cikk végére világossá vált, hogy a használtautó-piacon miért kerül az újkorában 11-15 millióért kínált autó 9-10 évesen csak kétmillióba.
Lászlónak azonban nem C6-osa van, hanem egy 12 éves, közel 230 ezer kilométert futott, második generációs (XU30) Lexus RX300-asa. Két év és húszezer kilométer alatt alatt szűk kétmillió forintot költött rá. Mivel a használtpiacon pont ennyiért mennek az olcsóbb példányok, kíváncsiak voltunk, miből áll ez az összeg, és milyen állapotban lehet egy autó, amire nem sajnálták a pénzt. Bevált, háromliteres szívómotor, japán autó, 7,68-as népítélet átlag, mégis mi kerülhetett ilyen sokba?
Miközben Lászlóval elmegyek egy rövid próbakörre, elég hamar úgy érzem, furcsa komédia részesévé váltam. A bőrüléseken párnák, az utastér pedig olyan tiszta, hogy kedvem volna megkérdezni: cipőt le, vagy maradhat? Ilyen RX-ben egyébként ültem új korában, és bár annak már lassan tíz éve, az érzet azonnal előkerül. A külvilágtól elzárva a V6-os motorból csak a fülnek tetsző tónusok hallatszanak. Bunker, a barátságos fajtából. Hiába próbálok itt bármibe belekötni, szinte új autóban ülök.
Lászlónak több tucat autója volt már, megjárt minden prémiummárkát, de ezt az RX-et sokáig megtartja még. Rövid ideig volt 400h-ja (ez a benzin-elektromos hibrid változat) is, de zavarta a motor folyamatos, monoton bőgése, ezért váltott az egyszerűbb verzióra. Mielőtt megérkezünk a fotózás helyszínére, határozottan megkér, ne hajtsak a pocsolyákba.
„Kétszázezernél cserélni kellett az egyik hátsó kerékcsapágyat. Rá egy hétre a másik oldalon is tönkrement. Elég drága volt az egyik, mert tengelycsonkkal együtt kellett cserélni.” – meséli László. „Furcsamód sok minden más is akkor romlott el, például az önindító, de szerencsére kétszáz méterre a szerviztől.” Korábban márkakereskedésbe hordták az autót, csak az utóbbi években intézik független szerelőknél a karbantartást. Ez idő alatt tulajdonképpen a hátsó ajtózárak meghibásodásán (2x40 ezer forint) kívül semmi olyan nem történt, amire ne kellene költeni egy akármilyen hasonló prémiumautó esetében. Az RX nem hozott szégyent a japán autók híveire, de László minden apró neszre szervizbe vonult, és a prémiumautók alkatrészeinek bizony megkérik az árát.
Ablaktörlőlapát-csere (puha, simábban törlő fajta, gyorsan kopik – 15 ezer), feszítőgörgők cseréje (2x15 ezer), vezérműszíj (19 ezer), a gyújtógyertyák cseréje (6 darab, 24 ezer forint), vízpumpa (32 ezer), akkumulátor (35 ezer), lengéscsillapítók (2x36 ezer ezer), hidrós, rezgéscsillapítós motortartó bak (99 ezer), vízhűtő (100 ezer), hátsófék-felújítás (tárcsák, betétek, nyergek – 149 ezer), négy darab márkás gumiabroncs (189 ezer), két első lámpa (240 ezer forint)... Csak néhány tétel, melyek máris felemésztenek majdnem egymillió forintot, miközben a motorral, és a váltóval még nem is volt különösebb probléma. Ez még mindig nem közelíti a kétmilliót, de amikor kinyitjuk a csomagtartót és a tulajdonos a fotó elkészítése előtt megszólal, hogy „Várj, ott egy kutyaszőr!”, kezdem érteni a dolgot.
László a tárgyaknál jóval többet lát az autóiban, és hajlandó akkor is szervizbe vinni őket, amikor még nem tűnik nagynak a probléma. „Hetente kívül-belül teljes takarítás, de az utastér tisztítását nem bízom másra. Olajcsere évente kétszer, az autó eddig összesen körülbelül öt napot töltött a szabad ég alatt.” – csillogó szemekkel meséli László, aki bátran költ olyan dolgokra is, amelyek önmagukban az üzembiztonságra nincsenek közvetlen hatással.
A cikkben felsorolt tételek nem elkerülhetők, de például a tetősínvégek cseréjét, az új alufelni szettet (félmillió forint), sorozatos futóműállításokat, kerékcentrírozásokat és díszléccseréket valószínűleg sokan kihagynák. Ennek ellenére egy prémium SUV fenntartása nem a V6-os motor tízliteres átlagfogyasztása miatt drága, hanem mert az alkatrészek szinte mindig többe kerülnek, mint egy tucatautóban. Aki viszont a Lexus kényelmére és éteri csendjére vágyik, azt az sem fogja zavarni, hogy miközben az autó piaci értéke összeesik, pontosan ugyanannyiba fog kerülni az állagmegóvás, mint amikor új volt. Igaz, ilyen odafigyelés mellett a Lexus újszerű állapotban is marad.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.