AAA-ügy: megvan a tekert Focus első gazdája
Február utolsó napján hosszú cikkben foglalkoztunk egy 2006-os Ford Focus esetével, melyet ellenőrzött, keveset futott, újszerű használt autóként jellemeztek az AAA Auto kereskedés hirdetéseiben. Hamar kiderült, a felsorolt állítások zöme téves. Beszéltem az autó eredeti gazdájával, igazolta, hogy nem csapott be senkit amikor eladta egy cégnek az autót, amely később felbukkant az AAA-nál, óratekerés után, több mint félmillió forinttal drágábban.

Nem tudom kiverni a fejemből, hogy a magyar használtautó-piacot átszövő csalások zömének viszonylag könnyen gátat szabhatna, ha a Belügyminisztérium adatbázisából nem csupán annyit tudhatnánk meg, hogy milyen időpontban hány kilométer volt egy autóban, de azt is, éppen ki volt a tulajdonosa. Az átláthatóságot szűkíthetnénk csak a cégekre, mert a magánautósok jogainak védelme valóban fontos.
Ha csupán azt megmutatná a rendszer, melyik eladás közben tekerték vissza egy autó kilométer-számlálóját, azonnal csökkenne a bűncselekmény vonzereje. A következő lépés az lehetne, hogy hiteles és érdemleges magyarázat (igazolt műszercsoport-csere, stb...) nélkül ne lehessen átíratni egy használt autót, amelynek hirtelen visszaesik a futásteljesítménye, de tényleg nem vagyok telhetetlen. Aki nem olvasta a február 28-án megjelent cikket, melyben egy 324 ezerről 184 ezer kilométerre visszapörgetett kék Ford Focus esetét dolgoztam fel, most pótolja, mert szükséges a továbbiak megértéséhez! Azt hiszem, nyomon vagyok.
Tekert órás Focust árusít az AAA Auto
Egy olvasónk találta meg először a 2006-os Focust a fóti kereskedésben. Telefonon be is jelentette nekik az ügyet, de nem tettek semmit. Ezután mentem én a telepre.
A fóti Autocentrum AAA Auto az első cikk megjelenése után gyorsan törölte honlapjáról és a Használtautó.hu-n szereplő hirdetései közül az autót. Bár fogalmam sincs, mi lesz a 2006-os Ford Focus II további sorsa, ezzel talán már senki nem fog pórul járni. Esetleg egy következő hirdetésben leírják végre, hogy az autó órája tekert, és leviszik az árát.

A múltkori cikk vége óta vártam az autó eredeti gazdájának jelentkezését. Végül nem ő keresett meg, hanem egy olvasónk, aki egy akkor még aktív hirdetési linket küldött a Hahuról. Ebben egy, a történetben szereplőhöz megtévesztésig hasonló Ford szerepelt, és miután az AAA-nál készített fotóimon szereplő autó rendszámát összehasonlítottam a hirdetésben szereplő autóéval, kiderült, hogy ugyanarról a Focusról van szó.
A régi hirdetésben nem takarta ki a rendszámot az autó első gazdája, aki új korától egészen a közelmúltig használta a kék Fordot. A megadott futásteljesítmény ott pontosan 323098 kilométer volt, mint a valóságban, illetve a Belügyminisztérium nálam lévő igazolásában is, így az illetőről most már biztosan tudhatjuk, hogy senkit nem akart becsapni.

Felhívtam, elmondtam ki vagyok, illetve elküldtem neki a cikkem linkjét. Azt hiszem, mindenki olyan embertől szeretne használt autót vásárolni, mint amilyen a Ford régi gazdája. Nem köntörfalazott, elárulta, hogy eredetileg egymillió forintot kért az autóért, de senki nem jelentkezett, majd levitte az árát 850 ezer forintra. Ekkor hívta egy budapestre bejegyzett kft-től valaki és végül a cég még a hirdetésben szereplő árnál is olcsóbban vette meg a Focust.
A pontos végső összeget nem kérdeztem, de nem is fontos, mert még az irányár is pontosan félmillió forinttal alacsonyabb volt, mint amennyit az AAA kért ezért az autóért a tekerés után. Erre gondoljon mindenki, amikor nem érti, miért olyan nagy gond ez a nagyon elterjedt csalási forma.
Az autó régi gazdája az átadás után azonnal elment a közeli kormányhivatalba, és a szerződés egy példányával bejelentette az eladást. Ez egyébként mindig kötelező, a szerződéskötés után nyolc nap van rá. Az okmányirodában kapott igazolást, illetve az adásvételi szerződés másolatát is elküldte nekem és bár ezekben minden személyes adat ki van takarva, az kiderül, hogy miként került az állami rendszerbe február 13-án a Focus 323163 kilométeres óraállása. Ez szerepelt az adásvételin és az igazoláson is.

Február 14-én, amikor már a vevőnél volt a Focus, újabb óraállást rögzített a hivatal, mégpedig a lekérdezés elektronikus igazolásában szereplő 324000 kilométert. Pusztán a három nullára végződő érték miatt feltételezem, hogy egy újabb adásvételhez tartozhat ez az adat. A másik hivatalos regisztrációs momentum a műszaki vizsgáé, ott a vizsgabiztos olvassa le a műszerfalat, csakhogy a Focus első tulajdonosa azt mondja, hogy az autó műszakija szeptemberben jár majd le, vagyis valószínűtlen, hogy több mint fél évvel korábban levizsgáztatták.
Megkerestem a céget az e-cégjegyzék.hu adatbázisában. 2016-ban alapították, nem áll felszámolás vagy kényszertőrlés alatt, és eddig háromszor indítottak ellene végrehajtást. Mivel a vállalkozásoknak kötelező megadniuk e-mail-címüket is, ezt is megtaláltam, majd írtam egy levelet a kft-nek. Mivel a 2006-os Ford óraállását kevesebb mint egy héttel azután tekerték vissza 323 ezerről 184 ezerre, és eközben bukkant fel az autó az AAA telepén, most először reális esélyünk van, hogy körbekerítsük az óratekerőt. Remélem, kapok választ a vállalkozásnak küldött levelemre.
Kicsit szégyellem, hogy nem én bukkantam rá elsőként a tekert Focus eredeti hirdetésére, az viszont nagyon furcsa, hogy az AAA-nak sem tűnt fel.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
