Visszatekert kilométerórák: jobb ha megszokod!
Konkrét autókeresés-vásárlás során leleplezett tekert órás autók számából lemérhető a veszély, amelyet a csalók jelentenek a vásárlókra. Tartunk tőle, hogy sok csaló átjutott a szűrőn.
Korábban elmeséltem miként vettünk vadászpilótától Volkswagen Passatot, és, hogy miért volt jó a sztori. Csak emlékeztetőül: Gábor tavaly év végén kezdett autót keresni, közösen január 14-étől tettük ezt. A vásárlási folyamat április ötödikén zárult a Passat megvételével. Visszanézve a jegyzeteket, e-mail váltásokat, közösen 71 autót elemeztünk ki, sok természetesen már kiesett a hirdetés alaposabb átnézése, vagy a tulajjal történő első telefonbeszélgetés után (kiejtő tényezők voltak a mellébeszélés, elhallgatott hibák, ellentmondások a hirdetés szövegében és a beszélgetésben).
Gábor igyekezett a legtöbb kockázatot kizárni, így nem sajnálta a pénzt, hogy a szimpatikusnak tűnő autókat lekérdezze a hatósági adatbázisból. Ezt tehette, ha a hirdetés fotójában látható volt a rendszám, vagy ha ugyan nem, de a tulajdonos-áruba bocsátó megadta, vagy, ha autópiacon nézelődve láttunk kívánatosnak tűnő autót és rajta volt a rendszám (okostelefon alkalmazást használt a lekérdezésekre, így hatékonyak tudtunk lenni).
Összesen 42 lekérdezést futtatott, és nem meglepő, hogy bizony ezen a szűrőn több autó megbukott. Találkoztunk nagyon durva visszatekerésekkel is, és olyannal is, amelynek sok értelmét nem láttuk. Mivel az óravisszatekerés bűncselekmény, jó nagyot kockáztatott aki ezt tette, egy olyan vélt előnyért, ami nem is biztos, hogy beérett. De ami a lényeg, öt darab egyértelműen tekert autót leplezett le a rendszer.
Ellenőrzési feladatok
Nagy segítség a Belügyminisztérium adatlekérdező rendszere, ahol egy és két kocsi adatait 625 forintért, háromét 825 forintért, majd minden továbbit 275 forintos ugrásokkal lehet megnézni. Azonban itt csak 2012-től szerepelnek adatok, tehát a 2012 előtti évjáratú csalt futásteljesítményű autókat nem könnyű lefülelni. Támpontot egyrészt az autó állapota, és a múltját igazoló iratok adhatnak. Adna a tulajdonosok száma és tulajdonlók személye (magánszemély, cég) is, de ez nem hozzáférhető adat. A autó állapotánál a szokásos pedál-ülés-kormány kopottságokat nézhetjük, de egyrészt minden cserélhető, másrészt egy nagy súlyú ember alatt 120 000 km után nézhet úgy ki egy ülés, mint egy 50 kg-os alatt soha. Motorolaj-fogyasztás, a kézi váltó kopott laza kapcsolhatósága is árulkodó lehet, de mindig van kivétel, például túlnyomórészt autópályaüzem alatt nem kopik úgy a váltórudazat mechanikája, mint a városban. A futómű kopogás nem indok, könnyen javítható téma, és egy nagy kátyú után a 20 km-t futott kocsi futóműve is félrehúzhat és kopoghat. A vezető biztonsági övének szakadozottsága is árulkodó, és ezt ritkán cserélik ki (de ez is olyan, mint a kézi váltó, városi gyakori ki-beszállós üzemmódnál kopik ki). Az állapot tehát nagyon csalóka, óvott, garázsban tartott és ápolt autó, főképp egy alapos kozmetika után szinte újszerű is lehet, akár 200 000, akár félmillió kilométer van a gyomrában. Maradnak esélynek a papírok. Az szerencsés, ha megvan a szervizfüzet, az átadási papírok, alvázszám alapján igazolhatóan az autóhoz tartozik. Még nagyobb szerencse, ha a szervizkönyv bejegyzései átérnek 2012-őn, mert így végig igazolhatóvá válik a kocsi múltja. Gyanú esetén a szerviz felhívható, hozzáállás kérdése, hogy segítőkészek-e.
Sok? Nem sok? Honnan nézzük. Ha pont megveszünk egy ilyet akkor nagyon is sok, ha elkerüljük, akkor viselhető kockázat. De mielőtt hátradőlnénk, érdemes felhívni rá a figyelmet, hogy csak az olyan visszatekerések bukhatnak le a rendszerben, amelyeket 2012 után tettek meg. Hiszen előtte a műszaki vizsgán, az autó átíratásokkor nem jegyezték fel a kilométerszámláló állását, tehát nem is lehet adatunk arról, ha egy korábbi évjáratú autót 2012 előtt visszatekertek.
Miután a futásteljesítmény hatósági követése nem titok, vélelmezhetjük, hogy a belpiacon a visszatekeréseket nagy mértékben csökkentette a rendszer bevezetése épp a lebukás kockázata miatt. Hogy 2012 előtt hány autónak tekerték vissza az óráját, azt igazán nincs szakértő, aki meg merné hitelesen becsülni. Húsz százalék biztosan átesett ezen a procedúrán, ha a kereséseink alatt a lekérdezett kocsik több mint tíz százaléka tekert volt úgy, hogy az átlagos évjáratuk alapján az élettartamuk felét a szóban forgó kocsik a megfigyeletlen időszakban élték le.
És akkor még nem beszéltünk az import használt autókról, amelyek futásteljesítményének az ellenőrzése igen nehéz feladat, főleg az ezer eurós kategóriában. És ne feledkezzünk meg azokról az importőrökről sem, akik nem tekernek, de épp a jelenség miatt megizzaszthatja őket a feladat, hogy hitelesen igazolják a vásárlójelölteknek, hogy az általuk kínált autó kilométerszámlálója a valóságot mutatja. Annál is inkább nehezebb a dolguk, mert aki csal, az igyekszik a csalását rejteni, ha kell hamisított szervizdokumentumokkal.
De térjünk vissza a csaláson ért autókra. A legdurvábban, jó 250 000 kilométeres eltéréssel egy piros Passat 1.8T-t értünk visszatekerésen. Az autóban 2012 áprilisában már 347 319 km volt, ez tolták vissza 101 700-ra. Szinte látjuk a hirdetést: megkímélt, újszerű autó! Most (pontosabban március 3-án) 207 797-et mutatott az órája. Mindezek után azon is elgondolkozhatunk, miként tudunk típusmegbízhatóságot megítélni, ha ilyen tekert autók rontják a hibastatisztikákat.
A következő dobogós autó egy első generációs Skoda Octavia 1.8T. Ennek a lapjára 2017 decemberében jegyezték be a 416 957-es számot és láss csodát, idén január 16-tól már megkímélten, 214 845 km-rel az órájában bukkant fel a piacon. De talán korábban nem tekerték, bár erre sincs biztosíték.
A harmadik helyezett ismét egy VW Passat 1.8T, de ez kék színben. 2012 februárjában 479 135 km-t mutatott az órája, majd cirka hat év múlva, idén február 19-én lefogyott 271 373 km-re. Látható a csalók szándéka, hogy a kornak megfelelően hihető óraállást igyekeztek beállítani. Az óratekerésekre jó alanyok a gondozottabb autók, amelyek utastere, karosszériája nem árulkodik az elhasználtságról.
És jöjjön két olyan kocsi, amelyeknél a fentebb említett szerényebb visszatekerés-mértéket találtunk, olyat, amelynél az ember csóválja a fejét, hogy: ugyan fiúk, ez megéri a kockázatot? Hiszen a szűk 30 000 km-rel visszatekert órájú szürke Toyota Avensis (2.4 benzines, 2016.07.18-án 245 192 az óraállás, 2016.09.29-én 218 553 km) és a 44 000 km-rel visszatekert kék Audi (2015.04.27-én 281 605 km az óraállás, 2016.05.28-án 235 000) eladója is inkább eladáskori jobb pozíciót, mintsem jelentős összeget nyerhetett a csaláson.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.