Eddig a benzines Opel áll nyerésre
Kis csapatunk régóta lóg együtt, ennek fényében kisebb csoda, hogy a reggel hatos indulást sikerült tartani. Mielőtt felzúztunk az M6-osra, megtankoltuk a kocsikat, hogy a cirka 200 kilométeres, határig tartó szakaszon mérhessünk egy autópályás fogyasztást mind a két kocsin. Mohácsnál álltunk ki, 196,2 kilométer után, és itt jött a nap meglepetése: a dízel 9 litert kért, a benzines 8,3-at. Mindkét érték legalább 1-1,5 literrel több, mint kéne, hiszen a bringák légellenállása komoly, ellenben így sem egészen értem a benzines étvágytalanságát.

Ez persze tiszta autópálya, tempomatos 120-szal, de a fedélzeti rendszer szerint a hegyekben és az országúton is kevesebbet kért a benzines. Holnap ez is kiderül, akkor számolunk rátankolással. Váratlanul a benzines más területeken is a dízel fölé nő, zajkomfortja és futóműve is lényegesen jobb, mint a drágább autóé. Vita volt, hogy ki, melyik autót vezesse, és ahogy a csapat erőszakosabbik fele lecsapott a dízelre, most úgy próbálnak visszaszivárogni a benzinesbe.
Rengetegen kérdezik, hogy a Tree Frog vákuumkorongos tartó hogy bírja: jól. Az üvegtetős kocsin úgy állnak a bringák, mintha lehegesztették volna őket, a lemeztetős kocsin viszont durván hüppögnek a hátsó korongok. Komolyabb úthibákon parázunk, na nem a bringák lehullásától, hanem a tető maradandó alakváltozásától, mert itt csak a fém engedhet, a korong annyira tart.

A gimi utolsó évében a nyakunkba kaptunk egy töritanárt, akinek olyan szinten volt mániája az első világháború, hogy egy félévet elcsesztünk el vele, még azt is belénk verte, hogy milyen tollal írták alá a Versailles-i békét: Watermennel, a német delegáltak állítólag el is törték a szignó után.
Ideális esetben az ember ilyenkor, gimi 7. töri órán hallott utoljára Szarajevóról, és persze az idősebb korosztályok emlékeznek még a Boszniai háborúra, a Délszláv konfliktus legvéresebb szakaszára, amely 280 ezer ember életét követelte. Bosznia-Hercegovina, illetve az országok, amelyek korábban a mostani államalkulat helyén álltak, megszenvedték a huszadik századot, de érdekes, hogy pont a konfliktusok eredete, vagyis, hogy több vallási és etnikai csoport él egymás mellett, teszi lehetővé azt, hogy ilyen színes hely legyen a főváros.

Szarajevó egy olyan város, amilyenbe bárhol bele lehet futni az egykori szovjet érdekszférában: elő-elő bukkannak az egykori brutalista betontömbök, de a kommunizmus bukása óta szépen ránőtt a fejlődő infrastruktúra, a hegyekben pedig érezni a kis falvak hatását, csak itt nem végtelen mezőkre, hanem a nagyvárosra nézünk le. Mivel már lenyomtunk 600 kilométert egy hajnali indulással, a mai napot az akklimatizálódásra szánjuk, ezért laza gurulgatást kezdtünk az óvárosban, de mielőtt megtámadtuk volna Baščaršiját, az egykori török bazárt, elgurultunk a Latin hídhoz. 1914 június 28-án volt itt egy kisebb perpatvar, ami örökre megváltoztatta a világot.

Történt ugyanis, hogy Ferenc Ferdinándot, az Osztrák-Magyar Monarchia főhercegét, és feleségét, Chotek Zsófiát a Fekete Kéz nevű nacionalista csoport egy tagja, Gavrilo Princip lelőtte. Ez volt az ürügy, a cassus belli, ezért üzent hadat a Monarchia a Szerb királyságnak, ezzel kezdődött az első világégés. Tudva, hogy a főherceg a Monarchia renoméját helyreállítandó utazott Szarajevóba, tekinthető sikertelennek a látogatás, ráadásul a háború a Monarchia felbomlásával járt, vagyis a az akció egyszerre esélyes a történelem legnagyobb Minek ment oda? díjára is.
Persze a geopolitikai helyzet és a területek valamint az erőforrások újrafelosztása iránti szükséglet miatt már régóta lógott a levegőben a konfliktus, a dühös pitbulloknak csak a térre dobott véres húscafat kellett a marcangoláshoz – ez volt a merénylet. Érdekes, hogy az elkövetés idején Princip még csak 19 éves volt, így nem végezték ki, 20 évre ítélték. 1918 ápilisában vitte el a TBC, fél évvel a békeszerződés aláírása előtt.

Szarajevót komolyan átjárja a történelmi térerő, viszont holnap nem a századelővel, hanem a nyolcvanas évekkel folytatjuk. Fent, a hegyekben, egy olyan betonkatlanban, ami egyszerre idézi az ország legszebb és legtragikusabb emlékeit is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
