Kiderült, hogy ki ellenőrzött az M7-esen
Tegnapi cikkünkben bemutattuk annak a magyar kamionosnak a videóját, aki június 14-én, az M7-es autópályán furcsa ellenőrzésnek volt tanúja. Először ő és és mi is arra gondoltunk, hogy a rendőrség akciózott, de ezt cáfolták. A cikk megjelenését követően jelentkezett egy olvasónk, aki nyomra vezetett: a közlekedési hatóság emberei ültek az Opelben. A hatóság az Innovációs és Technológiai minisztérium felügyelete alá tartozik, kérdéseinkre részletesen tájékoztattak az esetről.
A több mint hatperces fedélzeti kamerás felvételt eddig több mint háromszázezren látták. Egy magyar kamionos készítette, mert nagyon felháborodott, miután először enyhe, majd jelentős lassításra kényszerült június 14-én délután, az M7-es autópálya szélső sávjában. Az illetővel telefonon is beszéltünk és azt mondta, azért tette közzé felvételét a Youtube-on, hogy mások is lássák, hogyan provokálja szabálytalanságra a kamionosokat a kéklámpás autó.
Miután kiderült, hogy az Opel nem a rendőrségé, megkerestem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal sajtóosztályát is, ahonnan villámgyorsan megírták, hogy nem navosok akcióztak múlt héten az autópályán. Ezután levelet kaptunk egy olvasónktól, aki szerint a felvételen látható Opel Zafira a közlekedési hatóság autója. Egy autómatricázással foglalkozó cég honlapjának linkjét is elküldte, ahol valóban látható néhány ilyen Opel.
A közlekedési hatóság az Innovációs és Technológiai minisztériumhoz tartozik, ezért írtam a minisztériumnak, ahonnan megerősítették, hogy a hatóság munkatársai ellenőrizték a kamionokat június 14-én, az M7-esen.
A válasz szerint a hatóság dél-nyugati régiós ellenőrzési osztálya aznap déltől este hétig kivezetéses ellenőrzést végzett ezen az útszakaszon, de mint írják, az ilyen típusú ellenőrzésekre vonatkozó pontos előírásokat betartották. Így például az ellenőrzés kezdetén már be voltak kapcsolva a Zafira villogói, és a felvételen távolabbi kamiont csak kis mértékű, 10 km/órás lassításra késztették, mielőtt lekísérték egy parkolóba.
A felvétel persze azért is tanulságos, mert miután a kamerával felszerelt kamion is lassítani kezd, a mögötte haladó horvát kamion megunja, majd perceken belül kétféle szabálysértést is elkövet (előzés és folyamatos haladás a leállósávban), ezután vezetője a lekísért kamion mögött maga is lehajt az autópályáról, pedig a szabálytalankodó Logistika Lumis feliratú kamiont sem lekísérni, sem ellenőrizni nem akarták a hatóság emberei.
A minisztérium szerint minden szakszerűen zajlott és közleményüket az alábbiakban pontos idézetként olvashatják:
A kérdéses időpontban, 2018. június 14-én, 12:05 és 19:10 óra között a közlekedési hatóság Dél-nyugati Régiós Ellenőrzési Osztálya Opel Zafira típusú gépkocsival végzett kivezetéses ellenőrzést az M7 autópályán.
A kivezetéses ellenőrzések célja, hogy a hatóság a jellemzően szabálytalanság gyanúja miatt kiválasztott járműveket biztonságos körülmények között, a forgalom akadályozása, zavarása nélkül arra alkalmas helyszínen - gyorsforgalmi utak esetében lehetőleg parkolóban - ellenőrizhesse. Ennek érdekében a hatóság munkatársai az autópályás kiterelések során követett gyakorlat szerint az ellenőrzés alá vonandó járművet az útszakaszra megengedett legnagyobb sebesség betartása mellett megközelítik, majd megelőzik. Ezután a kivezető jármű vagy a beleszerelt „közúti ellenőrzés” és „kövessen” szövegű fényjelző felirattal, vagy megkülönböztető jelzéssel, vagy ezek együttes használatával fokozatos sebességcsökkentés mellett az ellenőrzés helyére vezeti ki a kiválasztott járművet. A kivezető jármű a sebességet minden esetben csak a szükséges mértékben - a jelenlegi esetben is mindössze 10 km/órával - csökkenti úgy, hogy a kivezetés biztonságosan kivitelezhető legyen. E szempontok a nagy tömegű haszonjárművek, járműszerelvények kitereléssel történő ellenőrzése, alkalmas helyszínre való kivezetése során hangsúlyosabban érvényesülnek, megvalósításuk több feltétel egyidejű fennállását igényli, így az ilyen ellenőrzéseket a hatóság munkatársai a közlekedés biztonsága érdekében fokozott körültekintéssel végzik.
Fontos hangsúlyozni, hogy - amint az a felvételen és a közlekedők számára is látható volt - a sebesség csökkentésekor már használták az ellenőrzésre utaló megkülönböztető jelzést, így a cikkben megfogalmazottakkal szemben egyértelműen nem történt provokatív előzésre kényszerítés. Tájékoztatásul jelezzük továbbá, hogy ugyan azonos parkolóba hajtott ki, a felvételen előző járműszerelvényre a kivezetés és az ellenőrzés nem terjedt ki.