Benzin helyett gázolaj, gázolaj helyett benzin a budapesti Shell-kúton

2019.09.24. 12:48 Módosítva: 2019.09.24. 14:47

Kétszer 6500 liter üzemanyagot cseréltek fel szeptember 20-án a budapesti Füredi úton található Shell benzinkúton. Ma reggel már a kevert üzemanyaggal szennyezett földalatti tartályokat szivattyúzták, az üzemzavar idejére alaposan leáraztak a nem szennyezett tartályokban tárolt prémium üzemanyagokat és felhívásunkra rengeteg érintett jelentkezett tapasztalataival. Mit mond a cég, mit mondanak az autósok, mi történt pontosan és hogyan károsíthatja a motort, ha nem azt kapja, amire tervezték?

Naponta szállítanak üzemanyagot a budapesti Füredi úton található Shell benzinkútra, amelyről tegnap kiderült, hogy szeptember 20-án, pénteken, a kút föld alatt található tartályaiba tévedésből rossz üzemanyagot töltöttek. A gázolajtartályba 95-ös oktánszámú ólommentes benzin, a benzintartályba pedig gázolaj került. A cég közleménye szerint minden autós érintett lehet, aki múlt pénteken, reggel hét órától másnap 20 óra 30 percig FuelSave95 benzint (vagyis az alapáras benzint) tankolta ezen a kúton, illetve azok is, akik szintén szeptember 20. reggeltől vasárnap 17 óra 30-ig a FuelSave Diesel feliratú pisztolyt emelték le bármelyik kútoszlopon. 

Információink szerint az amúgy negyvenezer liter kapacitású földalatti tartályokba egyenként 6500 liter, nem megfelelő üzemanyagot töltöttek a Klacska nevű szállítócég tartályautójából. Azért nem észlelték a hibát a szállítók, illetve a kút személyzete, mert a tévedésre semmilyen berendezés nem figyelmeztet. A két üzemanyafajtából aznap azonos mennyiséget fejtettek át és ez tévesztette meg a dolgozókat. Felcserélték a betöltőcsöveket, amikor a tartályautóból átszivattyúzták a gázolajat, illetve a benzint a kút tartályaiba. A tartályokból szintén szivattyúk juttatják el az üzemanyagokat a megfelelő kútoszlopokhoz, illetve a töltőpisztolyokba, de a rendszer a föld alatti tartályok aljáról szív, aminek nagy jelentősége van a mostani ügyben. 

Mivel a gázolaj sűrűsége nagyobb, mint a benziné, vélhetően az lefejtést követően kis idő múlva a gázolaj leszállt a tartályok aljára, és mivel információink szerint mindkettőben volt még körülbelül 20 ezer liter a megfelelő üzemanyagból, a probléma elsősorban a benzines autókban jelentkezhetett. Erről ír egy olvasónk, aki tegnap este, a Shell Magyarország Facebook-közleménye kapcsán közzétett felhívásunkra jelentkezett: 

Én 20-án reggel tankoltam a benzines Golfomba 52 l dízelt a 95-s pisztollyal. Mire a Hungária körútra értem furcsa lett az alapjárat. Ingadozott. A munkahelyemre tartva beugrottam a boltba vásárolni és onnan már nem indult el. Telefon, tréler és ment a szervizbe. Ők kérdezték, hogy tuti benzint tankoltam-e? Mondtam, hogy természetesen, plusz a számlán is rajta van, és tankolás közben más illatot sem éreztem, aminél esetleg észrevehettem volna. Jobban belegondolva egyszer éreztem valami furi illatot a dugóban állva, de bent álltam a háromsávos Hungárián, és nem feltételeztem hogy esetleg tőlem jöhet.  Az autó azóta szervizben, tegnap szóltam nekik a közlemény miatt. Várom a hívásukat, hogy megoldható e a javítás egyáltalán."

Miért gond a félretankolás?

Mivel a benzines autók motorja kisebb (általában 1:10 környéki) sűrítéssel működik és az égéstérben összenyomott benzin-levegő keveréket a gyújtógyertya szikrája lobbantja be, ezeknél az autóknál elsősorban teljesítményvesztést okozhat, ha gázolaj kerül az üzemanyagrendszerükbe. Ilyen esetben is csak az lehet tökéletes megoldás a hiba elhárítására, ha szakszervizben teljesen leeresztik a gázolaj-benzin keveréket, átmossák az üzemanyagrendszer csöveit, a szivattyút és az injektorokat is, majd ránéznek a gyújtógyertyákra, és csak mindezek után töltik fel ismét benzinnel a rendszert, és indítják el az autót. A félretankolt benzinesek katalizátora telerakódhat korommal, ami tönkreteszi azt, és egy modern autó katalizátora általában több százezer forint, ráadásul lehet, hogy a hiba csak hónapokkal később jelentkezik, amikor világítani kezd a motorkontroll lámpa a műszerfalon.

Nagyobb probléma lehet viszont a dízeleknél, melyek eleve magas üzemi nyomáson juttatják az elporlasztott gázolajat a hengerekbe, és itt erősen összesűrítve az úgynevezett öngyulladás folytán indul be az égés. A dízelmotoros autók nagynyomású üzemanyagszivattyúja, illetve a régebbiek adagolója nagyon hamar tönkremegy, ha nem kap megfelelő kenést. Márpedig a benzin kenőképessége nem elégséges ezen alkatrészek számára, a megfelelő működésükhöz gázolaj kell.

Amikor néhány százaléknál több benzin kerül egy modern dízelmotor üzemanyagrendszerébe, az autógyártók általában a teljes rendszer szétszerelését és sokszor cseréjét írják elő, ugyanis az elégtelen kenéssel működő szivattyú mozgó alkatrészeiről finom fémtörmelék válik le, amely a teljes üzemanyagrendszert károsítja, beleértve például a modern dízelek egyenként 100-200 ezer forintos, 1600-2000 bar nyomáson dolgozó injektorait is. Így egy ilyen modern, az utóbbi 15 évben teljesen általánossá vált, közös nyomócsöves dízelmotor félretankolás utáni javítása könnyedén jelenthet 1,5-2 millió forintos költséget azonnal, vagy néhány hónap múltán. 

Félretankolás, ahogy a profik csinálják

A tartálykocsi töltésekor a sofőr úgynevezett töltési jegyet tölt ki. Ezen jelöli, hogy a tartálykocsi melyik rekeszébe mennyi, és milyen típusú üzemanyagot töltenek be a töltőtelepen. Amikor a tartálykocsi a különböző rekeszekben tárolt eltérő üzemanyagokkal megérkezik a kúthoz, a töltési jegyet nézve kell felcsatlakoztatnia a megfelelő rekeszhez tartózó csapot, majd lefejteni az üzemanyagot. Így kerül a gázolajrekeszből gázolaj a földalatti tartályba, illetve benzin, a benzintartályba.

Elvileg a helyes csőcsatlakozást és az okmányt a lefejtés kezdete előtt a tartálykocsi-vezetőn kívül a kútkezelőnek is ellenőriznie kell, vagyis megosztott a felelősségük. Ha a kútkezelő nem elég figyelmes és/vagy a tartálykocsi vezetője nem jól töltötte ki a töltési jegyet, illetve nem ellenőrizte azt a lefejtés előtt, megtörténhet a mostanihoz hasonló eset. A fentieket egy neve elhallgatását kérő szakértő nyilatkozta a Totalcarnak, aki évtizedeket töltött a kúthálózat-üzemeltetés területén.

Egy modern turbódízel motorral szerelt autó gazdája szintén írt felhívásunkra, miután teletankolta Audiját a kevert üzemanyaggal, a Füredi úti kúton: 

"Szeptember 22-én, vasárnap, kb. 14:10 perckor tankoltam Füredi úti Shell kúton 52,66 liter Fuelsave Diesel üzemanyagot. Euroshell-kártyás vásárlás volt, céges autóba (2011-es Audi A3, 1,6 TDI). Úgy emlékszem, a 3-as kúton tankoltam. A sajtóközlemény szerint ez még pont beleesett abba az időintervallumba, amikor a gázolaj és a benzin összekeveredhettek.

A tankoláskor az autó tankjában még kb. 5-7 liter üzemanyag lehetett. Szóval jó sokat tankoltam az elvileg 55 literes tankba. Megnéztem, azóta mintegy 183 km-t tettem meg az autóval, ennek nagy  részét városon kívül, Dunakanyar-Esztergom oda-vissza, nagy  forgalomban, lassan, 60-70-nel, amikor kb. alig fogyaszt az autó, nagyjából 4-4,5 liter körül lehet a 100 kilométeres átlaga, majd ma bementem vele dolgozni és elintéztem pár dolgot. Összesen azóta kb. 7-8-9 liter fogyhatott (jórészt a tankoláskor a tankban lévő üzemanyag).

Hibajelenséget eddig nem észleltem. Mondjuk nem is nagyon figyeltem.  A sors iróniája, hogy bár közel van az a kút, évente kétszer tankolok csak ott. Idén egyszer már jártam a Füredi úti Shellnél, és mit ad Isten, pont utána egy órával szállt el az EGR, és rakta magát vészmódba a kocsi az M3-ason, vészfékezve 140-ről 100-ra. Persze az lehet, hogy csak véletlen volt."

A Shell Magyarország és a hozzá tartozó benzinkutak is rendelkeznek a működésükre vonatkozó felelősségbiztosítással, így azok az autósok, akik a Füredi úti kúton nem prémium üzemanyagot tankoltak szeptember 20-a reggel 7 óra és szeptember 22, vasárnap, délután 17:30 közt, mindenképpen jelentkezzenek a Shell Magyarország közleményének végén található linken, szerencsés, ha fel tudják mutatni a fizetésről szóló bizonylataikat a kártérítési jogosultság igazolásához. Amíg autójuk üzemanyagrendszerét nem vizsgálta át, illetve javította meg egy szakszerviz, javasoljuk, hogy ne használják az autót, mert teljesen bizonytalan, hogy mikor áll meg a motor attól függően, hogy mennyi üzemanyag volt az autó tankjában, illetve mennyit vásároltak a kúton tévedésből összekevert benzin-gázolaj keverékből. 

Miután a Füredi úti kúton teljesen leszivattyúzzák a föld alatti tartályokban lévő keveréket, mindkét tartályt és a töltőpisztolyokig vezető teljes csőhálózatot megtisztítják. Ezután a 40 ezer literes tartályokat feltöltik a megfelelő üzemanyaggal, majd ebből mintákat vesznek, azokat laboratóriumban bevizsgálják és ha mindent rendben találnak, ismét visszaáll a rend a budapesti kúton, ahol múlt pénteken megtörtént minden autós rémálma, de erről szombat reggelig senki nem tudott. Addig alapáron adják az amúgy literenként néhány tíz forinttal drágább prémium üzemanyagokat, melyeket más, nem szennyezett tartályokból juttatnak a töltőpisztolyokba. 

Az ügy fontos tanulsága, hogy 2019-ben még mindig ott tart a kutakat kiszolgáló háttéripar, hogy mérőlécekkel ellenőrzik a tartályokban lévő üzemanyag-mennyiségeket, és a jelek szerint nincs olyan elektronikus berendezés, vagy szenzor a kutakon, amely jelez, ha egy benzintartályba gázolaj került és viszont, a mostani rendszerek csak az üzemanyag szintjét jelzik és azt, ha víz kerül a tartályokba. 

Az üggyel kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a Shell Magyarországnak is. Amint megkapjuk a válaszokat a cégtől, azokkal bővítjük majd a cikkünket. 

Update:

A Shell Magyarország válaszai

– Összesen hány ügyfél tankolt az üzemzavar idején összesen gázolaj helyett benzint, illetve benzin helyett gázolajt?

A rendelkezésünkre álló adatok szerint összesen kb. 1000 tranzakció történt a kérdéses időszakban, így az érintett ügyfelek száma erre a nagyságrendre tehető. A Shell V-Power üzemanyagokat tankoló ügyfeleinket a hibás tankolás nem érinti.

– Hány liter üzemanyagról van szó?

A jelenleg rendelkezésünkre álló információk szerint kb. 33.000 liter üzemanyag lehet érintett.

– Milyen óvintézkedéseket tesz a cég annak érdekében, hogy ez ne forduljon elő?

Az üzemanyag szállítása, lefejtése pontos protokollok alapján történik. Az eset összes körülményének vizsgálata folyamatban van, erre vonatkozólag részletesebb tájékoztatást a későbbiekben tudunk adni. A vizsgálatot a szállításban részt vevő alvállalkozónk bevonásával folytatjuk. A vizsgálat eredménye alapján fogunk további óvintézkedéseket tenni, hogy az ilyen esetek jövőbeni bekövetkezésének lehetőségét kiszűrjük.

– Miért fordult elő az üzemanyagok felcserélése most mégis?

Az üzemanyagok hibás letöltésével kapcsolatos vizsgálat folyamatban van, a jelenlegi szakaszban nem áll módunkban részletesebb tájékoztatást adni.

– Mit tehetnek azok az ügyfelek, akik félretankoltak és az autójuk meghibásodott?

Ahogy a felhívásunkban is olvashatják: Kérjük azokat a vásárlóinkat, akik szeptember 20-án pénteken 7 órától szeptember 21-én 20:30-ig FuelSave 95 benzint, illetve szeptember 20-án 7 órától szeptember 22-én 17:40-ig FuelSave Diesel üzemanyagot tankoltak a budapesti Füredi úton található töltőállomásunkon, és járművükben üzemelési hiba észlelhető, jelezzék írásban Társaságunk Ügyfélszolgálatán. (A www.shell.hu oldalon külön figyelemfelhívó linken keresztül elérhető webform-on keresztül.)

– Milyen kártérítésre számíthatnak az érintettek, ha megőrizték, illetve ha nem őrizték meg a kifizetést igazoló bizonylatot?

Az ügyfeleink bejelentéseiket a Shell Ügyfélszolgálata felé tudják megtenni, a leggyorsabban a www.shell.hu weboldalon elérhető webform segítségével. Minden bejelentést ki fogunk vizsgálni és az üzemanyag hibájával kapcsolatos jogos igényeknek helyt adunk. Kérjük vásárlóinkat, hogy a bejelentésben az alábbi adatokat szíveskedjenek megadni számunkra: a bejelentő telefonszáma, e-mail címe vagy postai címe, továbbá küldjék meg az üzemanyag-vásárlást igazoló (nyugta vagy számlamásolat), vagy a clubsmart kártyaszámát.

Abban az esetben, amennyiben a vásárló nem rendelkezik bizonylattal, akkor arra vonatkozóan kérünk tőle tájékoztatást, hogy mi a járműve rendszáma, típusa, színe, és mely időpontban (nap, óra/perc) tankolta Füredi úti töltőállomáson. Amennyiben már szervizhez fordult, kérjük, a szerviz javítási árkalkulációját/ bizonylatát is.

– Van-e a hasonló esetekre kötelező felelősségbiztosítása a Füredi úti töltőállomásnak vagy a Shell Magyarországnak?

Ügyfeleink minden bejelentését kivizsgáljuk és az üzemanyag keveredéséből adódó jogos igényeket a Shell Hungary zRt. megtéríti.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.