
Közös sajtótájékoztatón mutatta be a Vodafone Magyarország, az önvezető rendszereket fejlesztő AImotive és a navigációs rendszereiről ismert HERE Technologies azt az önvezető parkolási rendszert, ami ma még távolinak tűnhet, pedig nagyon is itt van.
A parkolási nehézségek megoldása azért is fontos, mert felmérések szerint a városi forgalom 10-35 százalékát adják azok az autósok, akik éppen parkolóhelyet keresnek. Ez nem csak a környezetszennyezés miatt probléma, hanem a dugók kialakulásában is nagy szerepe van. És bár hosszú perceket lehet eltölteni a belvárosban parkolóhely keresésével, a szomorú valóság az, hogy már a mélygarázsokban is kutatni kell a szabad helyeket. Erre kínál megoldást a három cég közös fejlesztése.
Az AImotive egy magyar startup cég, amelynek a fő profilja az ötös szintű önvezető autózás. Ők szolgáltatták a projekthez a hardvert és szoftver. A bemutatóautón nem használtak semmilyen túl speciális eszközt. A ma már elterjedt panorámakamerákon kívül csak ultrahangos szenzorokat használtak, amelyek fő feladata az olyan veszélyhelyzetek felismerése, amit képfeldolgozással a rendszer nem tud érzékelni. Emellett csak egy számítógépet használtak, ami egyáltalán nem bonyolultabb egy mai okostelefonnál. Az eszközök relatív egyszerűsége miatt az egész rendszer kiépítése kevesebb mint 100 dollárba kerül. Ez pedig azért nagyon fontos, hogy ez vagy az ehhez hasonló rendszerek a közeljövőben ne a prémium gyártók privilégiuma legyen, hanem akár egy 5 millió forintos autóba is bekerülhessen.

A Vodafone Magyarország a hálózatot szolgáltatja a projekthez. Itt mutatkoznak meg az új informatikai technológiák előnyei olyan másodlagos piacokon, mint az autógyártás. Hiszen ez a parkolási rendszer az 5G és a Narrowband-IoT nélkül nem működne. A Narrowband-IoT olyan keskeny sávú hálózaton működő rendszer, aminek rendkívül alacsony az energiafogyasztása, emellett pedig vastag betonfalakon, így mélygarázsokon keresztül is képes kommunikálni. Mindezt pedig egy mindössze kb. 20 cm magas kapszulába csomagolják egy ipari SIM-chippel. Ezzel készen is van az a rendszer, ami figyeli és jelzi az autó számára, hogy mennyi szabad parkolóhely van még a parkolóban. A kapszulákban egy fémérzékelő jelzi, ha autó áll felettük. Ilyen rendszer egyébként már működik az V. kerületben, amelyhez 1700 ilyen kapszulát használtak fel, és a Vodafone szerint még 15000 olyen parkolóhely van Budapesten, ahova érdemes lenne ezt a rendszert bevezetni.

A nagy autóipari óriások és alkatrészbeszállítók tulajdonában lévő HERE Technologies a térképet szolgáltatja. Ezt egy kültéri helyszín esetében úgynevezett mélytanulással végzik, aminek segítségével egy környezeti térképet építenek ki. Ezen a környezeti térképen megjelenik minden információ az útról. A kocsi külön felismeri az út szélét jelző felfestéseket, és meg tudja különböztetni ezeket a felezővonaltól. Ez azért hasznos, mert kopott vagy részben hiányos felfestés esetén is képes pontos maradni. Belső helyszínek esetében más technológiát alkalmaznak: ilyen esetekben készítenek egy 2D-s térképet az épület tervrajzai alapján, amin rajta van minden tereptárgy pl. oszlop vagy szellőző, és az autó ezt a térképet tölti le.
Működés közben a következő módon áll össze a rendszer. A kocsi első lépésben letölti a térképet és a foglaltsági adatokat a már említett hálózaton. Ezeket feldolgozza és ellenőrzi, ezután már készen áll az indulásra. Fontos kiemelni, hogy a térképen és a foglaltsági adatokon kívül minden egyéb információt az autó maga észleli. Fontos része még a folyamatnak az a mesterséges intelligencia, ami nélkül nem is létezne önvezető autózás. Ezek állandóan tanuló algoritmusok, amik szimulációk millióit használják. Ilyen módon reagálnak például balesetveszélyes helyzetek elkerülésére is, aminek élesben való működését is bemutatták. Az pedig, hogy ez egyben ilyen formán működik a világon egyedülálló. A környezet és autó kommunikációja egy rendszerben történik, amire eddig még semelyik nagy autógyártónál sem volt példa.
Előre azonban senki ne örüljön, hiszen a rendszer nem a közeljövőben fog széleskörűen elterjedni. Ennek nem az az oka, hogy a rendszer bármilyen szempontból kifejletlen vagy félkész lenne. Az egyik nagy probléma, hogy az autógyártók eddig nem látták a beépülés lehetőségét. Erre is jó példa volt a bemutató, hiszen működés közben lehetett látni a különböző komponensek összeállását.
A másik probléma, hogy nagyon nehezen lehetne a technológiát és a rendszert a navigációkba integrálni. Habár a mai világban nem igazán számít eggyel több vagy kevesebb applikáció az okostelefonokon, a végcél azonban mégis az lenne, hogy ezek összeolvadva, egyként működhessenek. Ez azonban sem a térképszolgáltatók, sem a helyi önkormányzatok szempontjából nem lenne gyors munka. A technológia tehát létezik és működik, csak idő kérdése, hogy mikor kezd elterjedni és szünteti meg az autósok parkolási gondjait.
Az AImotive utcai önvezető prototípusával már korábban megismerkedtünk, az erről szóló videó ebben a posztban található.
Az önvezető autó találkozása a BMW-s gyorshajtóval
Budapest környékén, az M0-s délutáni poklában próbáltuk ki a magyar fejlesztésű önvezető autót. Lelkesítő volt, de nem mindenki örült nekünk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
