Közös sajtótájékoztatón mutatta be a Vodafone Magyarország, az önvezető rendszereket fejlesztő AImotive és a navigációs rendszereiről ismert HERE Technologies azt az önvezető parkolási rendszert, ami ma még távolinak tűnhet, pedig nagyon is itt van.
A parkolási nehézségek megoldása azért is fontos, mert felmérések szerint a városi forgalom 10-35 százalékát adják azok az autósok, akik éppen parkolóhelyet keresnek. Ez nem csak a környezetszennyezés miatt probléma, hanem a dugók kialakulásában is nagy szerepe van. És bár hosszú perceket lehet eltölteni a belvárosban parkolóhely keresésével, a szomorú valóság az, hogy már a mélygarázsokban is kutatni kell a szabad helyeket. Erre kínál megoldást a három cég közös fejlesztése.
Az AImotive egy magyar startup cég, amelynek a fő profilja az ötös szintű önvezető autózás. Ők szolgáltatták a projekthez a hardvert és szoftver. A bemutatóautón nem használtak semmilyen túl speciális eszközt. A ma már elterjedt panorámakamerákon kívül csak ultrahangos szenzorokat használtak, amelyek fő feladata az olyan veszélyhelyzetek felismerése, amit képfeldolgozással a rendszer nem tud érzékelni. Emellett csak egy számítógépet használtak, ami egyáltalán nem bonyolultabb egy mai okostelefonnál. Az eszközök relatív egyszerűsége miatt az egész rendszer kiépítése kevesebb mint 100 dollárba kerül. Ez pedig azért nagyon fontos, hogy ez vagy az ehhez hasonló rendszerek a közeljövőben ne a prémium gyártók privilégiuma legyen, hanem akár egy 5 millió forintos autóba is bekerülhessen.
A Vodafone Magyarország a hálózatot szolgáltatja a projekthez. Itt mutatkoznak meg az új informatikai technológiák előnyei olyan másodlagos piacokon, mint az autógyártás. Hiszen ez a parkolási rendszer az 5G és a Narrowband-IoT nélkül nem működne. A Narrowband-IoT olyan keskeny sávú hálózaton működő rendszer, aminek rendkívül alacsony az energiafogyasztása, emellett pedig vastag betonfalakon, így mélygarázsokon keresztül is képes kommunikálni. Mindezt pedig egy mindössze kb. 20 cm magas kapszulába csomagolják egy ipari SIM-chippel. Ezzel készen is van az a rendszer, ami figyeli és jelzi az autó számára, hogy mennyi szabad parkolóhely van még a parkolóban. A kapszulákban egy fémérzékelő jelzi, ha autó áll felettük. Ilyen rendszer egyébként már működik az V. kerületben, amelyhez 1700 ilyen kapszulát használtak fel, és a Vodafone szerint még 15000 olyen parkolóhely van Budapesten, ahova érdemes lenne ezt a rendszert bevezetni.
A nagy autóipari óriások és alkatrészbeszállítók tulajdonában lévő HERE Technologies a térképet szolgáltatja. Ezt egy kültéri helyszín esetében úgynevezett mélytanulással végzik, aminek segítségével egy környezeti térképet építenek ki. Ezen a környezeti térképen megjelenik minden információ az útról. A kocsi külön felismeri az út szélét jelző felfestéseket, és meg tudja különböztetni ezeket a felezővonaltól. Ez azért hasznos, mert kopott vagy részben hiányos felfestés esetén is képes pontos maradni. Belső helyszínek esetében más technológiát alkalmaznak: ilyen esetekben készítenek egy 2D-s térképet az épület tervrajzai alapján, amin rajta van minden tereptárgy pl. oszlop vagy szellőző, és az autó ezt a térképet tölti le.
Működés közben a következő módon áll össze a rendszer. A kocsi első lépésben letölti a térképet és a foglaltsági adatokat a már említett hálózaton. Ezeket feldolgozza és ellenőrzi, ezután már készen áll az indulásra. Fontos kiemelni, hogy a térképen és a foglaltsági adatokon kívül minden egyéb információt az autó maga észleli. Fontos része még a folyamatnak az a mesterséges intelligencia, ami nélkül nem is létezne önvezető autózás. Ezek állandóan tanuló algoritmusok, amik szimulációk millióit használják. Ilyen módon reagálnak például balesetveszélyes helyzetek elkerülésére is, aminek élesben való működését is bemutatták. Az pedig, hogy ez egyben ilyen formán működik a világon egyedülálló. A környezet és autó kommunikációja egy rendszerben történik, amire eddig még semelyik nagy autógyártónál sem volt példa.
Előre azonban senki ne örüljön, hiszen a rendszer nem a közeljövőben fog széleskörűen elterjedni. Ennek nem az az oka, hogy a rendszer bármilyen szempontból kifejletlen vagy félkész lenne. Az egyik nagy probléma, hogy az autógyártók eddig nem látták a beépülés lehetőségét. Erre is jó példa volt a bemutató, hiszen működés közben lehetett látni a különböző komponensek összeállását.
A másik probléma, hogy nagyon nehezen lehetne a technológiát és a rendszert a navigációkba integrálni. Habár a mai világban nem igazán számít eggyel több vagy kevesebb applikáció az okostelefonokon, a végcél azonban mégis az lenne, hogy ezek összeolvadva, egyként működhessenek. Ez azonban sem a térképszolgáltatók, sem a helyi önkormányzatok szempontjából nem lenne gyors munka. A technológia tehát létezik és működik, csak idő kérdése, hogy mikor kezd elterjedni és szünteti meg az autósok parkolási gondjait.
Az AImotive utcai önvezető prototípusával már korábban megismerkedtünk, az erről szóló videó ebben a posztban található.