Az ember, aki visszaperelte a rendőrségtől a P-rendszámát
Foglalkoztunk már a P-rendszámok problémájával – akkor jelentkezett Misi, aki főleg elektromos és hibrid autókat árul, aki perre ment az elvett P-rendszámáért, és nyert.

A cég egyik alkalmazottja – aki történetesen Misi felesége – a P rendszámmal vezette az egyik eladás előtt álló, külföldről behozott autót. Épp a kozmetikába igyekezett vele (nem körmöshöz, hanem autókozmetikába, mielőtt valaki lecsapná a labdát), mikor megállította a rendőrjárőr. Erika természetesen be volt jelentve a cégbe, de mivel csak kisegít havi pár alkalommal, így egyszerűsített bejelentéssel, applikáción keresztül. Ezt meg is tudta mutatni, de nem fogadták el, papír alapú nyomtatványt kértek. A rendőr kifogásolta, hogy nem volt a helyszínen a bejelentést igazoló munkaszerződés/nyomtatvány – véleménye szerint így nem jogosult a P-rendszámos autó vezetésére.
A próbarendszám arra van, hogy elkobozzák
Csak a kereskedők hiszik, hogy a vevő ezzel próbálhatja ki a kiszemelt járművet.
Mivel mindez a kereskedéstől két percnyire történt, Misi azonnal autóba vágta magát, és a helyszínre sietett, mindenféle papírokkal és sok-sok kérdéssel az ellenőrzés kapcsán. A rendőr viszont addigra már levette az autóról (!) a rendszámot, és angolosan távozott a helyszínről. Misi ekkor telefonon jelezte a kerületi rendőrkapitánynak, hogy véleménye szerint az intézkedés nem volt jogszerű. A kapitány rendkívül korrekt volt, meghallgatta a panaszt, majd kikérte a jogi osztály állásfoglalását. A két jogtanácsos szerint az intézkedés jogszerű volt, okirattal kell bizonyítani a bejelentés meglétét. A kapitány úr is a munkaszerződést hiányolta.
Ezzel viszont volt egy kis gond.
Mit mond a NAV honlapja?
„Az egyszerűsített munkaviszonyt a munkáltató köteles bejelenteni. A munkáltató bejelentési kötelezettségét – választása szerint – elektronikus úton, központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül (ügyfélkapu) vagy telefonos ügyfélszolgálaton keresztül telefonon teljesítheti (185-ös kék szám).
A bejelentés papíron, postai úton vagy személyesen történő benyújtására nincs lehetőség.
Az elektronikus bejelentéshez ki kell tölteni a 21T1042E jelű elektronikus adatlapot, és ezt az ügyfélkapun keresztül kell megküldeni az állami adóhatóság részére.”
Tehát egy vállalkozás már csak elektronikus úton tud bejelenteni munkavállalót, és az egyszerűsített bejelentés keretein belül munkaszerződésre sincsen szükség. De továbbmegyek, jövőre már jogosítványnak és forgalminak sem kell ott lennie az autóvezetőnél, nemhogy a munkaszerződésnek.
Elvileg egyablakos rendszerben dolgozik a NAV és a Rendőrség. A járőrnek látnia kellett volna a bejelentést, ha akarja. De ő nem kötelezhető arra, hogy megnézze, inkább feltételezte a szabálysértést. Jó pár éve volt már, hogy jogot tanultam, de egy dolog nagyon megragadt bennem: a magyar jogrendszerre és a jogászi gondolkodásra a római jog nagy hatással volt/van. Ennek fő jellemzője az írott jog túlsúlya a bírói jogalkotással szemben. Legfőbb alapelve az az ártatlanság vélelme, mely alkotmányos alapelv. Természetesen nem várható el a rendőrjárőrtől, hogy ezt állandó jelleggel alkalmazza, de ilyen esetekben mégis. Főleg, hogy minden eszköz a rendelkezésére állt az ellenőrzésre.
Ráadásul az intézkedő rendőr szerint Erika nem rendelkezett megfelelő képesítéssel a P-rendszámos autó vezetéséhez. Nem is kell ilyesmivel rendelkeznie, mert a vállalkozás fő tevékenységi köre a 4511 TEÁOR kódú Személygépjármű-, könnyűgépjármű kereskedelem. Ha autószerviz lenne, akkor megállná a helyét a közeg érvelése, de ez így kapufa.
Mivel a rendőr elvette a kereskedés P-rendszámát, ezzel a cég a másik kettőt is bukta – ilyenkor tizenöt napon belül le kell adni a vállalkozás nevére kiváltott összes próbarendszámot. Autópálya matricástul, mindenestül. Innentől egy kereskedő meg van lőve: nem tudják vizsgára, gumishoz, szervizbe vinni az eladásra szánt autókat. Ezek mellett elenyésző tétel, hogy Erika kapott még 30 ezer forint bírságot a papírok hiánya miatt. Napi két-három trélerezés várt innentől kezdve a cégre, és sok-sok logisztika, szervezés, hogy lehetőleg minél kevesebb üresjáratban közlekedjenek a tréleresek. Ezen a ponton határozták el, hogy bíróságra viszik az ügyet.
Az első bírósági döntés először a 30 ezres bírság törlését rendelte el, a rendőrség visszautalta az időközben befizetett összeget, de figyelmeztetésben részesítette Erikát, a figyelmeztetést pedig csak újabb bírói döntéssel lehetne semmissé tenni, a pert pedig csak nyomós indokkal lehet újranyitni. Novemberben kérték a vállalkozás jogvédelmét BFKH-tól (Budapest Főváros Kormányhivatala), hogy amíg be nem bizonyosodik a bűnösségük/ártatlanságuk, ne bukják el a vállalkozás számára nélkülözhetetlen P-rendszámokat. Ezt márciusra meg is kapták, és visszakerültek a kereskedésbe a próbarendszámok – már amelyik nem járt le a közben eltelt öt hónap alatt.
Az ügy végén a bíróság kimondta, hogy szabályosan használták a P-rendszámokat, és a rendőrség szabálytalanuk vette le az autójukról, utána már csak amiatt kellett futni még egy kört, hogy meggyőzzék az önkormányzatot, hogy nincsenek letiltva az új rendszám igényléséről – hiszen a bíróság is kimondta –, az mindössze egy adminisztrációs hiba.
Azzal, hogy Misiék visszaszerezték a P-rendszámukat a rendőrségtől, mérföldkő értékű precedenst teremtettek. Bizonyították, hogy amit a járőr leszerel, az ellen fel lehet lépni. Az ügynek ezzel viszont még nincs vége, hátra van még egy kártérítési per egy szabad szemmel is jól látható összegről, amellyel a céget ért veszteséget enyhítenék.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
