Így buktatta le a gyári extralista a kikozmetikázott német ex-taxit
Múltkor a bécsi kaland elmesélésénél hagytam abba, jöjjön a folytatás. Sokkal közelebbi célpontot sikerült találnunk ezúttal. Egy budapesti Mercedes átvizsgálására kértek fel. Az autó gyönyörű színben pompázott a kereskedés udvarán. A kilométeróra állása kicsivel kétszázezer alatt, a szervizkönyv német precizitással vezetve. Mi baj lehet? - kérdezi ilyenkor az egyszeri autóvásárló. Elmesélem.
Körbemérve az autót azt tapasztaltam, hogy a rétegvastagság 180-200 mikron környékén mozog. Volt egy-két kiugró érték felfele és lefelé is. Nem kell vészesen sokra vagy kevésre gondolni 230 esetleg 140, éppen csak annyi, hogy kilógjon a mintából. Gyorsan el is vetettem a gyárban újrafújták elméletemet. Annál is inkább, mert érdekes dolgokra figyeltem fel a fényezés közelebbi vizsgálatakor. Apró kis szennyeződések voltak egy-két helyen a karosszérián a festékben. Ez jellemzően akkor kerül bele, ha nem pormentes helyiségben fújják az autót. A teljes átfújás, de csak egy elem fényezése is precíz előkészületeket és pontos munkavégzést igényel.
Így fényeznek le egy autót
Az addig oké, hogy a lakatos eltünteti a hibát, de mégsem járhatunk pőre lemezzel. Ezek a fényezés lépései.

Rengeteg hibát lehet elkövetni. És amikor a költséghatékony fényezés a cél, akkor bizony el is követik ezeket a hibákat. Szabad szemmel is jól látszottak a festékmegfolyások, jellemzően a falcokban, éleken. Ez megint csak arra utalt, hogy nem gyári fényezéssel van dolgunk. Inkább valami házi, garázsmélyi próbálkozással. Finoman fogalmazva, nem lett tökéletes. Amúgy a fényezés alól egy-két helyen előbújt egy jellegzetes szín, amit a művelt német csak úgy hív: taxi farbe. Másképpen Light Ivory (RAL1015), azaz világos elefántcsont, a férfiaknak bézs vagy kevésbé szofisztikáltan világosbarna. Ez a legtöbb tartományban kötelező eleme a taxizásnak. De még ahol nem kötelező, ott is gyakran használják ismertsége, elfogadottsága okán. Pl. Baden-Württembergben, Schleswig-Holsteinban és Alsó-Szászországban.
További bizonyíték a pánik gomb, mely a műszerfal alatt helyezkedik el, és nem is olyan egyszerű kikapcsolni. Általában a kikapcsoló gomb a csomagtérben helyezkedik el. A személyszállításra használt autókban ez kötelező tartozék.
De csak most jön a java. Megjelent az idáig háttérbe húzódó kereskedő egy Carvertical jelentést lobogtatva. Az autóval minden rendben van, nem volt törve, a kilométer is stimmel. A jelentés tetején nagy betűkkel, szimbólumokkal jelezték, hogy az autó nem volt soha taxi. Hát... kb. tízféleképpen tudom bizonyítani az ellenkezőjét. Egy gyors alvázszám lekérdezést azért kíváncsiságból megcsináltam. Ingyenes, bárki számára elérhető oldalon. A PDF mellékelve, de a lényeg, hogy taxi felszereltséggel rendelték az autót, az extralistában több tartozék is szerepel, ami ezt igazolja. Tetőantenna (ROOF ANTENNA, REAR CENTER FOR TAXI-RADIO ETC.), pánikgomb (TAXI EMERGENCY ALARM SYSTEM), fényezés színe (LIGHT IVORY).
Sajnos a diagnosztika sem adott okot az önfeledt kacarászásra. A részecskeszűrő nyomáskülönbség-szenzor értéke alapjáraton 19 hPa volt – ez közeli DPF cserét jelez. Az óra szerinti futásteljesítményhez képest azért meglehetősen sok tárolt és fennálló hibakódunk volt. Fájdalmas tétel lehet még a két lambda szonda cseréje – ami lassan aktuális - bár itt azért érdemes lenne az okot is felderíteni, hátha más a probléma forrása. EGR, fojtószelep és a légtömegmérő szemrevételezése is időszerű lehet – legalábbis a diagnosztika alapján.
És még mielőtt a „Mé baj, ha taxi vót?”, meg az „Ennyi pénzért mit akartok?” kérdések érkeznének. Ez az autót (is) kiváló állapotúként - mind az esztétikát, mind a műszaki tartalmat tekintve - hirdették. Több mint ötmillió forintért. Ez így megint egy konkrét átbaszás. Se nem több, se nem kevesebb. És semmi baj nincsen a jól karbantartott taxikkal, nem egy olyat vizsgáltam át és vett meg az ügyfelem. Hazudni róla viszont inkorrekt. Ezzel van problémám.
Ha érdekel, hogyan néz ki egy fényezés, van róla egy videónk!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
