Forró napokból nincs hiány idén nyáron, az országos tiszti főorvos mától szombat éjfélig rendelte el a harmadfokú hőségriasztást, szombaton 36-38 Celsius fokon tetőzhet a hőség. Persze augusztus van, és jön a hétvége is, így sokan indulnak útnak, összeszedtünk pár tippet, mire kell odafigyelni, ha a kánikulában autóba ülünk.
Az autó legyen rendben
Jó esetben alapból folyamatosan ügyelünk erre, és amúgy is még tavasszal érdemes az ilyesmit elintézni, de azért fontos rögzíteni: figyeljünk az autónk műszaki állapotára. Egyrészt általánosságban sem jó érzés lerohadni ebben a melegben, hogy aztán az út szélén várjuk a segítséget, de külön hangsúlyt érdemes fektetni a hűtőrendszer, a szellőzés, valamint a légkondi megfelelő működésére, tisztaságára. A mostani helyzetben a tankolást se vegyük félvállról: mivel nem biztos, hogy minden kutat nyitva találunk, és mindenhol lesz is benzin/gázolaj, induljunk tele tankkal, és ne hagyjuk nagyon kiürülni, hogy aztán egy váratlan dugó vagy kerülő miatt teljesen kifogyjon.

Ha pedig nagyobb útra, hosszabb időre megyünk, akár külföldre, azt is érdemes észben tartani, hogy az időszaki szervizek ne pont arra az intervallumra essenek. Ha már lassan aktuális a fékek cseréje, inkább előtte ejtsük meg, de például az olaj és a szűrők esetében is legyünk résen. Bár 1-2 ezer kilométeres túlcsúszás még nem a világ, de például garanciális autónál csekkoljuk, mennyi a tűréshatár. Nézzük meg a gumikat, azok nyomását is állítsuk be.
Tervezzük meg az utat és a kellékeket
Érdemes olyan időpontokat választani, amikor még vagy már nincs annyira meleg. Ha gyérebb a forgalom, az is kedvez, mert egyfelől kevesebb időt kell a kocsiban tölteni, másfelől kisebb eséllyel dekkolunk majd dugóban. Ha gyerekek, idősek és/vagy háziállatok is velünk utaznak, még inkább oda kell figyelni arra, hogy ne tegyük ki őket túl nagy hőterhelésnek.

Mindenképpen legyen nálunk folyadék, legjobb a víz – nem tudhatjuk, mikor kell hozzányúlni, és a folyamatos folyadékpótlás kulcsfontosságú. Szintén nem rossz ötlet hosszabb útra szendvicsekkel vagy legalább keksszel készülni. Ha elfér, akkor jó szolgálatot tehet a hűtőtáska: egy sima, jégakkus változat nem is túl drága, de több pénzért akár aktív hűtéssel rendelkezőt is választhatunk. Ezekről tesztet is írtunk nemrég.
A folyadékpótlás akkor is nagyon lényeges, ha klímás autóban ülünk, és nem érezzük annyira a kinti hőséget. Mert bár a szomjúságérzet talán nem jelentkezik annyira, ilyenkor szárazabb a levegő, a test kipárolgása pedig megnő. Az érzékeny szeműeknek és kontaktlencsét viselőknek szemcseppel is érdemes készülni, a napszemüveg is jól jön.
Gyakorlatias tipp, hogy az autó és az utasok papírjai is legyenek rendben, ha külföldre megyünk, nézzünk utána a célország követelményeinek. És a pályamatricákat is vegyük meg időben.
Ésszel használjuk a klímát
A jól működő – nepperszlengben jéghideg – klíma aranyat ér ilyenkor, de nem szabad túltolni. Gyakori hiba, hogy túl alacsony hőmérsékletre állítjuk, vagy közvetlenül a testünkre fúj. A túlhűtött autóból való kiszálláskor túlzott terhelésnek tesszük ki a szervezetünket, de egyébként torok- vagy tüdőgyulladást is kockáztathatunk, ha túlzásokba esünk.

Ehelyett érdemes azt csinálni, hogy mielőtt az autóba ülünk, kinyitott ajtókkal vagy lehúzott ablakokkal átszellőztetjük azt, ezután pedig szintén leengedett ablakokkal indulva segítjük elő a forró levegő távozását. Utána már jöhet a légkondi, legfeljebb 7-8 Celsius fokos különbséggel a kinti hőmérséklethez képest. A légrostélyokat ne a testünkre irányítsuk, a szélsőket inkább az oldalablakokra, a középsőket egymás irányába, enyhén fölfelé – de ez attól is függ, hol ülnek még utasok, és hogy őket hogyan éri a hideg levegő. Autónként változhat az ideális beállítás, simán lehet, hogy csak egyszer kell belőni, és onnantól az automatika megoldja a többit.
Ne parkoljunk napon – ha lehet
Ez egy nehezebb terület, hiszen ha megérkezünk valahova, csak a Nap pillanatnyi állásával számolhatunk. Ha több órát időzünk például egy strandon, mire végzünk, lehet, hogy telibe tűzi a Nap az eredetileg árnyékban hagyott kocsit. Érdemes azért a védettebb helyeket keresni, még ha többet is kell úgy sétálni, de ha vihar várható, rosszul járhatunk egy fa alatt is.

Próbálkozhatunk olyan trükkökkel, mint a napvédő, fényvisszaverő fólia, a fehér kendő és társaik, valamint az üvegek sötétítése, ami az UV-védelem miatt sem jön rosszul. Hogy melyik mennyire hatékony, azt korábban itt is taglaltuk, nyilván az árnyékot egyik sem helyettesíti.
Szintén a parkolással függ össze, hogy amikor az autót magára hagyjuk, nézzük át, hogy ne maradjon benne – főleg ne szem előtt – értékes holmi, mert az csalogathatja a tolvajokat. Ennél is fontosabb viszont, hogy soha, még csak rövid időre se hagyjunk gyerekeket, időseket, útközben elalvó felnőtteket, esetleg állatokat a járműben. Belül nagyon gyorsan ugrik elviselhetetlen tartományba a hőmérséklet, egyfajta üvegházhatás figyelhető meg. Felborul a szervezetünkben a homeosztázis, és beindul egyfajta láncreakció, ami tragédiával végződhet.
Hajtógázas palackok, aeroszolok, parfümök, öngyújtók és egyéb hasonlók se maradjanak bent, ezek extrém esetben nagyot durranhatnak.
Vezetés közben
A nagy meleg sokakat megvisel, és kihat akár a koncentrációra, a reflexekre, sőt ingerlékenyebbé is válhatnak, akik érzékenyek rá. A legfontosabb az lenne, hogy csak megfelelő fizikai és mentális állapotban vezessünk. Ha egy hosszabb úton fáradtnak érezzük magunkat, inkább iktassunk be pihenőt, mozgassuk át magunkat, frissítsünk. Sajnos arra is sok példa van, hogy valaki pont a cél – vagy a hazaérkezés – előtt pár kilométerrel szundít el, és szenved így balesetet. Nemcsak a kánikulában, hanem általában, évszaktól függetlenül is kulcs lehet a tolerancia, az egymásra való odafigyelés és a türelem.

Nemcsak a parkoló autóban, hanem menet közben is fontos az árnyékolás, különösen ha kisgyerekkel vagyunk. Pár ezresért már lehet venni az oldalablakokra való, tapadókorongos árnyékolókat, drágábban akár típusspecifikus megoldások is vannak. Ezeket használjuk bátran. És persze a gyerekülésből akkor se vegyük ki a csemetét, ha nyűgös. Inkább próbáljunk neki kellemesebb környezetet teremteni, álljunk meg pihenni, beszélgessünk vele, de ne csatoljuk ki.

Egyszóval: ha nekivágsz az útnak, inkább szánd rá az időt, indulj hamarabb vagy érkezz később. Csak legyél körültekintő, élvezd a nyarat, és ne kelljen idegeskedni olyasmin, amit simán el is kerülhetsz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
