Rossz matricát adtak a kúton, megbüntettek. Mit tehetek?

2022.09.15. 12:10

Olvasónk autópálya-matricát vásárolt egy benzinkúton - itt kezdődött a kálváriája, ami büntetésben csúcsosodott ki. De mennyire jogos a felháborodása? Ezt a kérdést jártuk körbe alaposan Dr. Kozma Tamással és Dr. Tajti Szabolccsal, a www.karterito.hu jogászaival.

Először is olvasónk levelét másoljuk ide, ez volt az alapprobléma:

Sziasztok!
A Shell kútnál vásároltam matricát! Egy 1200 cm3-es, 1140 kg-os, kétüléses Opel Corsáról van szó! A shopos elkérte a forgalmit (mivel a tankolás miatt amúgy is elkérte volna), D1-es matricát írt be a rendszerbe. Most kaptam a csekkeket, ahányszor lefényképeztek, annyiszor akarnak pótdíjat felszámolni! A hivatalos oldalon le is van rajzolva, hogy a D2 kategóriába 7 személy és 3,5 tonna fölött számít a gépkocsi!
De a matricát a shopos regisztrálta a rendszámhoz, úgy hogy a forgalmi a kezében volt! Az autópálya-kezelő szerint hiába fizettem ki a matricát, a Corsa D-Van egy „tehergépkocsi” hiába, hogy a megengedett össztömege sem haladja meg egy átlagos sedan súlyát!
Az üzembentartót megbüntették, ha nem fizet egyből, az összeg hatványozottan emelkedik, és le kell ülnie a büntetést+perköltséget. Mi ilyenkor a teendő!?
Videón is meg kell lennie, ahogy a Shell kúton az eladó, a forgalmival a kezében kifizetteti az autópálya-matricát! Csak annyit kérdezett, hogy hány napos legyen a matrica...

Kezdjük el tehát tisztázni ezt a zavaros ügyet lépésenként, mégpedig az aktuális és mindenki számára elérhető jogszabályokat és rendelkezéseket segítségül hívva.

Először is a gépjármű forgalmi engedélyéből egyértelműen kiderül, hogy az milyen kategóriába tartozik. N1 vagy N1G besorolás esetén teljesen mindegy a szállítható személyek száma, nem számít, hogy 3,5 tonnás kategória feletti-e a gépjármű vagy sem, arra a D2 kategória és matrica vonatkozik. Egyébként a D2-es matrica ára általában nagyjából duplája a D1-esnek, kivétel a teljes úthálózatra vonatkozó éves díjszabás, amely mindkét esetben 46 000 Ft/év.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Második pont: Teljesen mindegy, hogy van-e felvétel a tranzakcióról, ugyanis a kutas-pénztáros az üzemanyag-ársapka jogosultságának ellenőrzése miatt kéri el a forgalmi engedélyt. Amikor a matricáról szóló szelvényt átadja, akkor a vezető kötelessége meggyőződni a számítógépes rendszerbe bevitt adatok helyességéről, erre minden esetben fel is hívják a figyelmet (személyes tapasztalat alapján ezt sokszorosan meg tudom erősíteni), majd annak átnézése után aláírásával hitelesíteni. Emiatt tehát a benzinkút dolgozója nem vonható felelősségre.

Harmadik pont: Bár sokan büntetésként tekintenek rá, ilyen esetben valójában pótdíjat kell fizetni, ráadásul másik kategóriára megvásárolt matrica esetén csupán különbözeti pótdíjat, ami a teljes pótdíjnak (amikor egyáltalán nincs jogosultság váltva az adott gépjárműre) kb. a fele, ám hatvan nap elteltével kb. a négyszeresére növekszik az összeg. Ez nem szabálysértési bírság, így eleve polgári jellegű az eljárás, szó nincs arról, hogy bárkinek bármit le kellene ülnie, mint esetlegesen egy büntetőeljárás esetén.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

A dolgok törvényes menete szerint ilyenkor a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. először fizetési meghagyásos eljárást indít. Amennyiben ezzel kapcsolatban nem érkezik ellentmondás, akkor a döntés jogerőssé válik, ellenkező esetben perré alakul az ügy. Ha a bíróságon is elmarasztaló ítélet születik, úgy végrehajtónak adják ki a tartozást, természetesen a fizetési meghagyás, a végrehajtás és a per költségei ilyenkor már pluszban rakódnak az eredeti összegre, így hamar bele lehet szaladni akár több százezres összköltségbe is. A végrehajtó eszköztárában nem fizetés esetén benne van a számlára beérkező jövedelemből letiltás, inkasszó a számlára, illetve akár ingatlanvagyonra is terhelheti a követelést.

Negyedik pont: Egy napon belül, hajtson át az ember akár Magyarország összes autópályáján, csupán egyetlen pótdíjat lehet kiróni a mulasztás miatt a közlekedőkre. Sőt, ha napon túl, például először 23.45-kor fotózzák le a járművet, majd másnap 00.20-kor ismét, az is egyetlen napnak számít, hiszen 60 percen belül történt az újabb felvétel készítése. Ha viszont valaki, mondjuk 10 napos matricával, mindennap szabályellenesen hajt fel a pályára, azért már jogosan küldhetnek ki minden egyes napra pótdíjra vonatkozó csekket.

Ötödik pont: Mit lehet tenni az adott kereteken belül, ha már mégis belecsúsztunk hasonló történetbe? Az első pótdíj kézhezvételétől számított 75 napon belül lehet kérni a pótdíj maximalizálását. Amennyiben pl. a közlekedő a hatodik napon kapja kézhez az elsőt, és utána nem szeg több szabályt (jóhiszeműen jár el), akkor kérheti, hogy maximum kétszeres különbözeti pótdíjat fizessen meg.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Ha valaki több alkalommal, rendszeresen használja így az útdíjköteles szakaszokat, akkor 180 napja van arra, hogy maximalizálás által csupán hatszoros pótdíjat fizessen, ám ezt, ahogyan az előző esetben is, kérelmezni kell, automatikusan nem jár, hanem minden esetben egyedi elbírálás alapján dönt a NÚSZ.

Még egy törvényes kiskapu létezik: a 2020-as, 45/2020 (XI. 28.) számú ITM rendelet alapján (amely egyébként az egész érintett kérdéskört is szabályozza), ha valaki többször is jogosulatlanul használja a fentebb említett szakaszokat, de év közben megvásárolja a teljes évre szóló (következő év január 31-ig érvényes), kategóriájának megfelelő matricát, akkor annak NÚSZ általi leigazolása után kérelmezheti, hogy visszamenőleg tekintsék érvényesnek az adott évre a fizetési kötelezettséget. Így általában kedvezőbben jön ki a matek, mint a pótdíjjal és utána is tudja használni annak lejárati idejéig.