Így vernek át az USA-piacos prémiummal Magyarországon - képek!
Amerikából autót importálni sokáig költséges műveletnek számított, most pedig egy ideje még annál is drágább, és szinte lehetetlen európai típusbizonyítvány hiányában honosítani, de legalábbis khm... bonyolult. Ritka modellek esetében még megérheti a befektetett ideget, energiát és pénzt a művelet, de egy átlagautónál csak akkor, ha az korábban karambolos volt, vízkáros vagy egyéb okból “értékcsökkentett".
Akadnak, akik ezeket az - amerikai biztosítók által többnyire totálkárosnak minősített - autókat is megveszik, majd áthozzák Európába, és költséghatékonyan helyreállítják. A cél nem más, mint értékesíteni haszonnal. Ezzel alapjában véve nincs semmi gond, amennyiben a vásárlót is tájékoztatják a sérülés mértékéről és a javítás minőségéről, valamint az árat is sikerül az ismert előélet fényében kialakítani.
A képeken szereplő BMW 340i is hasonlóan járt, leszámítva a tájékoztatást. Először egy éve próbálták meg eladni nekünk, sikertelenül. Akadnak ugyanis apró részletek, amelyek ilyenkor gyanút kelthetnek a sokat látott kereskedőben. Ilyen például az Amerikában közkedvelt vajbőr belső és fabetét kombinációja nagyobbacska benzinmotorral megtoldva, a sárgán világító szélességjelző és a mérföldben is mutató műszerfal, vagy a digitális iránytű a belső tükör felett. Az USA-piacra készült autóknak van egy megmagyarázhatatlan, de jól megkülönböztethető USA-piacos szaga, hangulata. A ragasztó lehet vagy Kalifornia illata? Nem tudom.
A cikkben jelölt BMW tehát először tavaly futott be hozzánk. Tuning hátsó lámpái teszik ma is könnyen felismerhetővé, hiszen ezt olcsóbb volt megvenni a hazai műszaki vizsgán nem engedélyezett amerikai, piros indexes helyett, mint a gyári, sárgán villogó európait. Az akkori tulajdonosa egy normális srác volt, aki tudott a korábbi sérülésről, és nem is hallgatta el felénk. A károsodás mértékét viszont nem tudta pontosan megmondani, ezért jobbnak láttuk lekérdezni alvázszám alapján, és az eredmény sajnos annyira lesújtó volt, hogy még ő is meglepődött. A lekérdezés amúgy nem egy agyműtét, sőt a garvetigal hétezrét sem kell kifizetni érte, mert elég ha az alvázszámra rákeresünk a Google-ben, majd megnézzük a talált képeket.
A bökő több hazai átírást és rendszámcserét követően később egy általunk ismeretlen kereskedésbe került, majd egy hazánkban élő, jól szituált és mondhatni naiv francia állampolgárnak sikerült megvennie, aki most beszámíttatta volna egy Lexusba. François időközben az autót lefóliáztatta matt szürkére, de a hátsó lámpák még mindig a kínaiak maradtak, ezért lett ismerős számomra. A B-oszlopon virító alvázszámot újra beírtam a Google-be, és ekkor már az új gazdájával együtt nézhettük végig az elmondása szerint sérülésmentesként vásárolt autó korábbi képeit. Nem volt boldog...
9,5 millió forint még a mai világban is nagy pénz, pláne akkor, ha egy korábban totálkárosra zúzott romra költöd el. Ennélfogva érthető, hogy François nem csapkodta térdét örömében, és hiába kínáltuk pálinkával, nem fogadta el. Feldúlt nyilatkozata szerint megpróbálja visszavinni az autót az eladóhoz, de ha nem jár sikerrel, akkor az ügyvédeire bízza a történet folytatását.
Nem ez volt az első eset, amikor egy korábban összetört, majd helyreállított, amerikai piacos autóval futottunk össze. Tavaly februárban egy Mazda CX-9-et próbált meg eladni nálunk egy tulajdonos. A fényezés tekintetében profi munkát végeztek, hiszen körben 130 mikron vastagságot lehetett mérni az autón, ami gyáriasnak mondható, de hibát követtek el, mert az ennél - jellemzően - sokkal vékonyabb belső részeken is hasonló értékeket mutatott a rétegvastagság-mérő. A gyanút tovább fokozta az oszlopok belső műanyagjaira nem pontosan illeszkedő tetőkárpit is, tehát nem volt más hátra, mint beírni az alvázszámot a Google-be. A tulajdonos elmondása szerint a szeretőjétől vette az autót, aki jelezte neki, hogy a jobb hátsó sárvédőív fényezve volt egy korábbi meghúzás miatt. Mutatom:
Véleményem szerint nem az a legfőbb probléma, hogy összetörtek egy autót, majd helyreállították és eladták, hanem az, amikor erről elfelejtik tájékoztatni a vásárlót. USA-piacos autó esetében mindig írjátok be az alvázszámot a Google-be és nézzétek meg a képeket. Akkor is érdemes megpróbálni, ha európai autóról van szó, mert számos esetben így is dobott már értékelhető eredményt az ingyenes keresőoldal.
Vajon mi lesz a BMW sorsa? Gondolom, hogy hamarosan ismét új rendszámot kap, majd feltűnik valahol a használt kínálatban. Csak remélni tudjuk, hogy a következő tulajdonos már körültekintőbb lesz, és mindent tudni fog az előéletéről.
Hasonló történeted van? Írd meg nekünk részletesen a tcolvasok@mail.totalcar.hu címre!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.