Ezek a terepjárók segítik az ukrán katonákat

2022.10.13. 11:30

Az ukránok eddig ügyesen aknázták ki az erőforrásaikat. Nincs ez másként a terepjáróikkal sem, amelyek tökéletes használatát egy aduász is segíti.

A kozák módszerrel támadnak

Az ukránok egyre nagyobb sikereket érnek el a fronton, és nemcsak a hadiszerencse segíti őket, hanem többek között az, hogy jól használják az információkat, improvizálnak, és nem utolsó sorban a maximumot hozzák ki az eszközeikből. Nincs ez másként a katonai terepjárókkal és MRAP-okkal sem, amelyekből rengetegfélét használnak sikerrel.

A terepjárós ukrán támadásokról több videó is fent van a neten. Ezekben a felvételekben a közös pont az, hogy a kozákok 17. század elején kialakult harci eljárásrendjét követik, miszerint kisebb, de jól felszerelt csapatokkal támadást intéznek az ellenség leggyengébben védett pontja ellen. 

A már nyolc hónapja tartó orosz-ukrán háborúban ezt a módszert adoptálták a 21. századi környezethez, de most nem lovasságot vagy apró csónakokat használnak ehhez, hanem katonai terepjárókat. 

Ukrán rajtaütés két Humvee terepjáróval:

Csalán, az ukrán szuperfegyver?

Az Army SOS (ukrán katonai non-profit szervezet) még 2015-ben amerikai mintára készített, tüzérségi szoftverrel ellátott táblagépeket bocsájtott az ukrán harckocsizók rendelkezésére. A Kropiva (Csalán) nevű szoftverrel ellátott táblagépeket használó harckocsizók a gyakorlatok során sokkal eredményesebbek voltak mint azok, akiknek nem volt ilyen eszközük. A Csalán beváltotta a hozzáfűzött reményeket, ezért az elmúlt hét évben több száz informatikust vettek fel az ukrán haderőbe, hogy továbbfejlesszék.

A Csalán nagyszerűsége nemcsak abban rejlik, hogy online adatokat mutat és a saját, valamint ellenséges csapatok pontos helyét is jelzi a térképen, hanem ajánlásokat, tanácsokat is ad a parancsnokoknak. Jelzi az aknamezőket, megtervezi az útvonalakat, pontos számításokat végez, hogy egy-egy harci cselekmény milyen áldozatokkal jár.

A Csalán szervereire minden beérkező információ felkerül, valószínűleg a NATO felderítési adatai és a Starlink műholdak képei is, amelyekből a mesterséges intelligencia kiszámolja a lehető legjobb végkifejletet. Így lehetséges az, hogy az ukrán különleges alakulatok terepjárós támadásai a legtöbb esetben sikerrel járnak.

Milyen terepjárókat használnak az ukránok a rajtaütésekhez?

Humvee

A Jeepek leváltására készült HMMWV katonai terepjárót 1983-tól gyártotta az AM General. Az ikonikussá vált járműből összesen több mint 110 000 darabot gyártottak. A Humvee-k fölött eljárt az idő, főleg a páncélvédettséggel voltak bajok, ezért az amerikai hadsereg Oskosh JLTV-kre cseréli az elöregedett terepjárókat.

A leselejtezett járműveket az amerikai hadsereg nagyon kedvező áron eladja vagy elajándékozza más országoknak. Magyarországra 12, Ukrajnába pedig több mint 200 ajándék Humvee került. A jól átgondolt, masszív, szinte elpusztíthatatlan terepjárókkal nagyon meg vannak elégedve az ukrán hadseregben. Az USA a mai napig tucatszámra küldi nekik a náluk fölöslegessé vált terepjárókat. A legtöbb rajtaütést egyébként Humvee-kkel hajtja végre az ukrán hadsereg.

Bushmaster MRAP

A Bushmastert az ausztrál kormány tulajdonában lévő katonai vállalat, az Australian Defense Industries (ADI) gyártja 1999-től. A Bushmaster MRAP több különlegességet is tartogat. Ilyen például, hogy a kilenc szállított katonát három napra elegendő élelemmel, felszereléssel, üzemanyaggal és ivóvízzel is el tud látni. A jármű legnagyobb sebessége 100 km/h. 

Kozak MRAP

A Kozak MRAP-ot az ukrán hadiipari vállalat, az NPO Praktika gyártja. A 4x4-es kerékképletű, páncélozott jármű egy egyszerű MRAP. A tetején fegyverplatformmal, amelyre géppuskát, illetve a szintén ukrán gyártású Stugna-P páncéltörő rakéta állványát lehet felszerelni. Kozak-1-ből 50 darabot rendszeresített az ukrán hadsereg. A tapasztalatok alapján kifejlesztették a Kozak-2-t, amely egy hagyományos 4×4-es hajtású, többcélú, kerekes, páncélozott harcjármű. Az Iveco Eurocargo terepes alvázára épített járművekből összesen valamivel több mint 100 darab készült.

BMC Kirpi MRAP

A 2008-ban kifejlesztett Kirpi az első török fejlesztésű MRAP volt. Kiváló védelmet nyújt a repeszek, aknák és az improvizált robbanótöltetek ellen. A páncélozott szállítójármű Szíriában harci körülmények között bevált, köszönhetően az utólag felszerelhető pótpáncélzatnak. Az ukrán hadsereg elégedetten használja a járműveket, főleg sebesültkihordó szerepkörben. Azonban a sok török eredetű alkatrész miatt nehézkes a sérült példányok helyreállítása.

GAZ Tigr-M

A GAZ-gyár Tigr páncélozott terepjáróját 2001-ben mutatták be, és már ekkor sokan az orosz Hummernek nevezték. A többcélú, 4x4-es harcjárművet 2006-ban kezdték el sorozatban gyártani, és az orosz hadseregen kívül a belügyi szervek és számos más orosz érdekszférába tartozó ország használja. A Tigr-M-et folyamatosan fejlesztik, és eddig több mint 20 000 darabot gyártottak belőle. A gyártás jelenleg szünetel, mert a legfontosabb alkatrészei nyugatról érkeznek hozzá. A motorja például amerikai Cummins.

Az ukránok a hírek szerint 70-80 darab Tigr-M-et zsákmányoltak. Nem igazán elégedettek a GAZ terepjárójával, és hiába van a fejlesztésben húsz év különbség a Humvee-hez képest, mégis az amerikai modellt tartják sokkal jobbnak az ukrán hadseregben. A Tigr-M-et főként a borulékonysága miatt nem kedvelik az ukrán különlegesek. A közvetlen harcokban nem is használják ezeket az ukránok.

Toyota Hilux

A már ikonikussá vált japán pickupnak jelenleg a nyolcadik generációját gyártják. A platós terepjárót számos hadsereg, köztük a magyar is használja. Az ukrán hadsereg főként közösségi gyűjtésekből és adományokból jutott hozzá körülbelül 200 darab Hiluxhoz. A Toyota pickupokat egyébként ritkán használják a közvetlen harcokban, de így is nagyon fontos szerepük van a háborúban. Főként ellátmányt és muníciót szállítanak velük a katonáknak, de humanitárius és rendvédelmi feladatokat is ellátnak a visszafoglalt területeken.

Buggyk, quadok minden mennyiségben

A különleges erők legfontosabb szárazföldi járművei közt vannak buggyk, quadok, ATV-k és UTV-k. Ezekből is rengeteg van az ukrán hadseregben, ugyanis néhány különleges rendeltetésű katonát a fegyverzetükkel el tudnak szállítani. Polaris Rangerből nem sok került a frontra, de annak kínai klónjából több tucatot vásároltak közösségi gyűjtésből, amelyek kissé furán néznek ki a tetejükre szerelt Stugna-P ATGM állvánnyal.

A Pegas-2 (Pegazus-2) ukrán fejlesztésű buggykból is sokat látni a harcokról készült felvételeken. Mivel a szükség nagy úr, sokszor a sérült vagy elhagyott személyautókat gyűjtik be az ukrán katonák, és alakítják át a műszakiak katonai buggynak. A hírek szerint több Peugeot 307 CC is erre a sorsra jutott.