Az utcai önjelölt fittipaldi kocsiján még biztosítás sem volt, a BMW légzsákjai kinyíltak, az autó komplett jobb hátulja eltűnt, a futóműve kiszakadt. Olvasónk csúnya sérüléseket szenvedett, a mentők csak a másik oldalról tudták kiszabadítani, annyira összetört a kasztni. Ki viseli vajon a felelősséget?
Olvasónk szabályosan balra szeretett volna bekanyarodni Szegeden, miközben illegális utcai versenyzők érték utol, aminek csúnya baleset lett a vége. Kötelező az okozó autóján nem volt, innen indul a történet. Tanácstalan a folytatást illetően, mi pedig megkérdeztük jogász kollégáinkat, mi a teendő ilyen esetben.
Ezúttal is Dr. Kozma Tamás és Dr. Tajti Szabolcs, a www.karterito.hu rutinos jogászai álltak rendelkezésünkre.
Szeptember 30-án történt az eset: olvasónk férje vezette azt a BMW-t, amiben ő az anyósülésen foglalt helyet. Irányjelző használata mellett, szabályosan a felezővonal mellé húzódva akartak balra bekanyarodni egy parkolóba, amikor a három vakmerő vitéz nagy sebességgel utolérte őket. Kettő közülük balra rántva a kormányt a szembejövő sávban még éppen megúszta az ütközést, ám a harmadik jobbról akart kerülni a négysávos úton, ami nem sikerült.
A BMW légzsákjai kinyíltak, az autó komplett jobb hátulja eltűnt, a futóműve kiszakadt, a két jobb oldali ajtó pedig úgy összecsúszott, hogy a kiérkező mentősök csupán bal oldalról tudták a hölgyet kiszabadítani. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy kórházba szállítás után kiderült, komoly zúzódásokkal ugyan, de viszonylag enyhén megúszta az esetet. A helyszínen kiderült, hogy nem az okozóé az autó, ráadásul a behazudott kötelező felelősségbiztosítás már több, mint egy éve nem érvényes a kocsira.
Mivel olvasónk több napot kórházban töltött és azóta is táppénzen van, így férje kezdett utánajárni a kártérítéssel kapcsolatban az illetékesek felkutatásának, ám váratlanul magas falba ütközött. A vezető által a helyszínen bemondott, majd az autó tulajdonosa által megerősített Union Biztosító ugyanis arról tájékoztatta a károsultakat, hogy náluk már több, mint egy éve nem él az említett KGFB. A férj így ösztönösen – és nagyon helyesen - a MABISZ-hoz fordult, hogy kiderítse, kinél van biztosítva a kárt okozó gépjármű, ha van egyáltalán.

A válasz még az előzőnél is meglepőbb volt: forduljon az Unionhoz, náluk van érvényes KGFB kötve az autóra. Itt tart az ügy, olvasónk pedig tanácstalan. A BMW totálkárosra tört, a keresete bizonytalan időre kiesett, merre tovább?
Tamásék szerint az ügyfél alapvetően jó irányba indult el, amikor a MABISZ-hoz fordult. Mint minden rendszerben, itt is előfordulhatnak hibák, elképzelhető, hogy az Union nem jelezte a MABISZ felé a szerződés megszűnését, vagy akár a MABISZ-nál is elfelejthették annak nyilvántartásba vételét rögzíteni. Márpedig a MABISZ-nak kötelező jelleggel rendszert kell vezetnie az összes forgalomban résztvevő, KGFB-vel rendelkező gépjárműről. Ha például csak a rendszám ismert egy hatósági eljárás esetén, nekik akkor is meg kell tudniuk mondani, melyik biztosítónál van érvényes szerződése az adott gépjárműnek.
Ha tovább folyik az egymásra mutogatás, akkor esetleg meg lehet próbálkozni a pénzügyi békéltető testület által kezdeményezett egyeztetéssel, ahol a két fél meggyőzheti egymást (ehhez a károsultnak nem sok köze van, hiszen neki lényegtelen, hogy ki fizeti az őt ért kárt, ám ehhez az egyeztetéshez sok reményt nem érdemes fűzni). Ezután sajnos nincs más lehetőség, mint mindkét felet beperelni, aztán döntsék el egymás között vagy a bíróságon, hogy ki a felelős a mulasztásért. Ráadásul nyolc napon belül gyógyulónak minősülő sérülés esetén is kérhető akár sérelemdíj, akár a kiesett jövedelem pótlása és minden, ami a KGFB-törvényben meghatározott kötelezettsége a károkozó félnek, illetve annak biztosítójának. Egyébként ha tényleg nincsen érvényes KGFB az okozó autón és a MABISZ fizet, akkor ők azt majd utólag leverik az üzembentartón.
Nyilván ez nem éppen gyors és költségkímélő megoldás, ám ha nem sikerül peren kívül egyeztetni, ez marad az egyetlen járható út.
A megítélés gyakorlata szerint egyébként kettéválnak az ehhez hasonló ügyek: amennyiben a sérülés nyolc napon belül gyógyul, úgy alapvetően szabálysértési ügyben indul eljárás, ha viszont azon túli, úgy már büntetőeljárást indít az eljáró hatóság. De mit is jelent ez pontosan? Általános ökölszabály szerint a csonttörés választóvonal szokott lenni, ám akár egy komolyabb repedés, mély vágott sebek, amiket varrni szükséges, vagy akár három fog elvesztése is minősülhet nyolc napon túl gyógyuló sérülésnek.
Tamás itt említ meg egy abszurd esetet, amikor egy kempingben napozó ember combján tolatott át két kerékkel egy autós, amiben a combcsont ugyan nem törött el, ám olyan mértékű belső zúzódásokat, nyirokrendszeri traumákat szenvedett el a sérült, hogy nem csupán nyolc napon túl gyógyulónak, hanem maradandó egészségkárosodásnak minősítették a sérüléseit. A lényeg, hogy ezek mindig orvosszakértő által megállapított tények és nem a sérült „érzéseire” hagyatkoznak, hogy ő mennyi ideig lábadozik.
Száz szónak is egy a vége: ha nem ér véget viszonylag gyorsan az egymásra mutogatás, akkor sajnos a vita jogi útra terelése marad az egyetlen megoldás. Ehhez nem árt olyan ügyvédet fogadni, aki látott már ilyet, mivel az eljárás eléggé összetett és bonyolult lehet, további pénzeket feleslegesen égetni ilyenkor pedig duplán fáj.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
