Most lebukott: hogyan derül ki, ha tekert órás az autó?

2022.10.26. 06:01

Korábban már írtam a diagnosztikáról - többek között arról, hogy mekkora segítség egy-egy átvizsgálás során. Sok esetben lebuktatja az óratekerést is, de nem úgy, ahogy azt sokan elképzelik. Nem egy nagy, piros ALERT felirat, vagy valami hasonló villog a kijelzőn.

Sok esetben különböző vezérlőegységek, jeladók adataiból lehet következtetni a kilométerfutás valódiságára. És itt nem arra kell gondolni, hogy a sasszemű szerelő vagy állapotfelmérő megállapítja egy élő adat láttán, hogy visszatekerték húszezer kilométerrel az órát. Nem, itt nagyságrendekről beszélünk. Jelentős különbség lehet egy 250 ezret vagy egy 100 ezret futott autó élő adatai között. Ez nem egzakt tudomány, viszont vannak olyan sarokpontok, amelyekbe nagy biztonsággal lehet kapaszkodni.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Ilyen például a Freeze Frame, avagy a paraméterkörnyezeti adatok. Mi is ez? A modern autók egy része, ha hibakódot észlel, akkor azt naplózza. Ilyenkor elmenti a kilométeróra-állást és a dátumot is. Persze sok más adat mellett, mint pl. hőmérséklet, fordulatszám, sebesség, fojtószelep-állás stb. Az autó javításakor nagy segítség a szerelőknek, ha látják a hiba keletkezésekor fennálló környezetet. És nagy segítség az állapotfelmérést végzőnek is. Ugyanis, ha a hibakód paraméterkörnyezeti adatai magasabb óraállásnál keletkeztek, akkor kész is a bukta.

Már javában tartott a vénasszonyok nyara, amikor felkérést kaptam egy Skoda Octavia állapotfelmérésére. TSI motoros, DSG váltóval – az izgalom kedvéért. Viszont 2016-os gyártású, a módosított, szíjas vezérléssel. Ha rendesen karbantartották, akkor nagy baja nem lehet, ugyanis cca. nyolcvanezer kilométert mutatott a kilométerórája – a hirdetés szerint. A rendes karbantartás a tévedések elkerülése érdekében nem a 25-30 ezres olajcserét jelenti. Bizony, 15.000 kilométerenként nem árt lecserélni az olajat, és nyolcvanezer kilométer után a váltóolajat is. Valamit tisztázzunk: sok flottás, harmincezrenként szervizelt Octaviát láttam 150-180 ezer kilométernél különféle gyújtáshibákkal, égéskimaradással. A közvetlen befecskendezéses benzinmotorok vagy duplakuplungos váltók nem tolerálják a hanyag karbantartást.

Kapcsolódó
A TSI, amit meg szabad venni

A TSI, amit meg szabad venni

Ez az Octavia flottás autó volt harmincezres olajcsere-periódussal, nézzük, mit mutat a motordiagnosztika, mi a helyzet a szíjas TSI-vel 180 ezer km után.

Az ember azt gondolná, hogy egy öt-hatéves autóhoz, ami keveset futott, kimegyünk, jól körbetapsoljuk, bezsebeljük az elismerést és a megbízási díjat, és ennyi. Hát nem. A legnagyobb csapdák ezekben az autókban vannak, és bizony több millió forintot lehet bukni rajta, ha nem vagy elég óvatos. De ügyfelem az volt.

Elkezdem körbemérni az autót. A hirdetésben nem szerepel a sérülésmentes kifejezés, mégis fájdalmasan érinti a megbízómat, hogy szinte nem találunk gyári fényezésű elemet az autón. Mondhatjuk úgy is, hogy a rezsicsökkentés jegyében körbeszigetelték az Octaviát. Szaporodnak fejemben a kérdőjelek. Az utastér lehangoló állapotban, karcos, kopott. A vezetőülés kiülve, de annyira, hogy oldalt vágja a combomat a merevítés. Kb. olyan kényelmes, mint a Vastrón. 80.000 km... hm... További kérdéseket vet fel egy matrica az autóban, amely a dohányzást tiltja.

hibak

Ilyen előjelek után általában gyermeki izgatottsággal várom a diagnosztika eredményét. A VAG csoport autói nagyon lelkiismeretesen naplózzák a Freeze Frame adatokat, itt sem volt másként. Amúgy 62 db (!) passzív hibakód volt az autóban. Ami - tekintve a futásteljesítményt és az évjáratot - meglehetősen szép szám. A választék bőséges volt; a váltóhibától az égéskimaradáson keresztül a hűtőközegnyomásig volt itt minden. Szegény Octavia többet élt az első hat évében, mint más autó húsz év alatt. A légzsákvezérlő kiolvasásakor egy frontális ütközést láttam rögzítve, borulásos esemény nem volt. Ezt alátámasztotta a rétegvastagság-mérés is. És volt néhány hibakód, ami egy korábbi akkumulátormerülés nyomán keletkezhetett. És volt egy darab aktív hibakódunk, a kormánykerék kezelőegységében.

hibak2

A paraméterkörnyezeti adatok elemzése során beigazolódott a sejtésem, az autó kilométerórája mutatott már többet is a jelenlegi értéknél. Ilyenkor annyi dolga van „csak” az embernek, hogy elkezdi végignézegetni, hogy melyik bejegyzés mikor keletkezett. Ennél az autónál a hibakódok egy része valószínűleg az ütközés során tárolódott, sok keletkezett ugyanabban az időpontban, ugyanannál a kilométerállásnál. A diagnosztika kiértékelése után Franco Provolone szavai jutottak eszembe: Persze, hogy tudtam, csak nem sejtettem!

Sajnos ezt a hervatag szerencsétlenséget is meg fogja venni valaki. Aki mondjuk készpénznek veszi a kilométeróra-állást, nem cserél vezérlést, mert azt hiszi, bőven ráér még. Azután lesz nagy csodálkozás.

A sors iróniája, hogy egy héttel később egy feleannyiba kerülő, öt évvel idősebb, TSI motoros Octaviát kellett átnéznem. Majd' 180 ezres futással, picit magasabb felszereltséggel. Lényegesen jobb állapotban volt, mint ez...

Segít a Totalcheck

Ha szeretne többet megtudni az autóról, amit kinézett magának, vegye igénybe a Totalcheck szolgáltatást!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

tegnap, 17:07
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45