Amikor a mese nem igaz: 100 ezret tolatott a dízel Merci
A Mercedes sokat kibír. Még a W211 is, ha jól karban van tartva. Mindig nagy öröm, ha egy 5-600 ezer kilométer futásteljesítményű autót kell átvizsgálnom, és az elfogadható állapotban van. Viszont üröm az örömben, ha a kilométeróra állása harmada a valóságnak. Az ára pedig köszönőviszonyban sincs az említett paraméterekkel.
Egy magánszemély által árult, majd' 15 éves W211 az állapotfelmérés tárgya, amelyet kellemes, kertvárosias környezetben vizsgálhattam át. Pár éve hozta egy kereskedő Németországból, a kilométerórája most 230 ezernél jár. Khm... aki ismeri a német piacot, az tudja, hogy egy ekkora prémiumkategóriás autót jellemzően autópályás használatra vesznek, akár napi 100-150 km megtételére.

Vegyünk alapul egy átlag német családapát. Nevezzük Horstnak. Horst Dortmund mellett él, Lüdenscheid városában. Dortmundba jár dolgozni, ami nagyon közel van a lakóhelyéhez – a németországi viszonyokhoz képest. Ugyanis nem ritka, mint már említettem, hogy akár napi száz kilométerre is ingáznak az emberek. A munkahely és az otthona között 45 km van, a kisebbik fia a helyi sakk-kör oszlopos tagja, így még beesik egy 10 kilométeres kitérő, heti három alkalommal. Hétvégente bevásárlás, kirándulás, az mondjuk havi +500 km. 22 munkanappal számolva ez minimum 2500 kilométer havonta. Az évi 30 ezer. Ennyit nyugodtan lehet számolni egy német prémiumkategóriás dízel futásteljesítményére. És ebben nincs benne, ha eljönnek nosztalgiázni a Balatonra (ahol anno a szüleik találkozhattak a keletnémet rokonokkal), vagy a horvát tengerparti nyaralás, esetleg a síelés az Alpokban. Persze tudom, hogy nem minden német prémium futásteljesítménye ilyen, de ez a jellemző. Természetesen vannak kivételek, és mekkora mázli, hogy ezek mindig nálunk kötnek ki. Nem beszélve arról, hogy a kisebb futásteljesítményű autók 10.000 euró körül kaphatók, míg a többet futottakat már 6000-ért megkapjuk. Erre mondják, hogy szabad szemmel jól látható összeg.

Nos, a 14 éves autó állapota nem az óra szerinti futásteljesítményt tükrözte. Kiült, repedezett ülések, kopottas beltér. A csomagtartóban szintén karcolások tömkelege csúfítja el a látványt. Kívülről is sok apró karc, lepadkázott felnik rontották az összképet. Természetesen a hirdetésben ezek nem igazán látszottak. Taxi nem volt, semmilyen erre utaló nyomot nem fedeztem fel rajta. De sebaj, majd a diagnosztika helyreteszi a dolgokat, gondoltam magamban. Így is lett.
Ilyen esetekben, amikor gyanús a futásteljesítmény, gyermeki kíváncsisággal, szinte remegő kezekkel illesztem helyére az OBD csatlakozót. Diszkrét pittyenés jelzi, hogy ismét jó helyre dugtam, a kapcsolat létrejött. Nem is kell sokat várni, 28 alrendszer küldi a jelentést a pillanatnyi állapotról. Egy tápfeszültség-probléma az audiorendszernél, egy hőmérséklet-állító csappantyú mechanikai hibája, és kb. ennyi a kiolvasás eredménye. Ezek is mentett hibák. Élő hibakódunk nincsen. Ennek örülünk, viszont a hibakód-kiolvasás csak a jéghegy csúcsa.

Itt nincs annyi mentett hibakódunk, mint a korábbi skodás esetnél, így a paraméterkörnyezeti adatokra sem támaszkodhatunk. Viszont a fedélzeti diagnosztika bizonyos beavatkozásokat/javításokat elraktároz, és mellé kilométeróra-bejegyzéseket társít. Ezek szerint egyszer már volt cserélve/tisztítva a részecskeszűrő. Olyan 330 ezer kilométer megtétele után. A befecskendezők kalibrálása szintén megtörtént, kb. ugyanennél a kilométernél. Vagyis valószínűleg ekkor egy nagyszervizt kapott az autó. Porlasztócsúcsok, részecskeszűrő stb. És ez nem azt jelenti, hogy 330 ezer kilométer van benne, hanem hogy egyszer volt benne ennyi. A négy henger szépen, egyenletesen jár (még), pedig az autó képletesen szólva fuldoklik. Fojtószelep és légtömegmérő rottyon. A fojtószelepegységet tisztítani kéne - minél előbb. Sajnálatos módon a dízelek kezelési utasításai nem tartalmazzák, hogy bizonyos megtett kilométer után a szívórendszert és a kipufogógáz-visszavezető rendszert érdemes kitisztítani. Rengeteg későbbi meghibásodás, probléma megelőzhető lenne. Sőt, a legtöbb márkaszervizben például ezeknek az elemeknek a tisztítása ismeretlen fogalom. Majd kicserélik az alkatrészt, ha tönkremegy.
Most lebukott: hogyan derül ki, ha tekert órás az autó?
Ez nem egzakt tudomány, viszont vannak olyan sarokpontok, amelyekbe nagy biztonsággal lehet kapaszkodni.
Sajnos az autó nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. És itt nem is csak a manipulált futásteljesítményről van szó. A több megtett kilométer jóval magasabb fokú esztétikai problémát generált, mint amennyit ügyfelem tolerálni tudott volna. Sajnos ez az, ami a hirdetés fotóin nem köszön vissza. Na, és persze azért az sem mindegy, hogy kétszázezret vagy mondjuk ötszázezret futott az a szerencsétlen autó.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Pápá fékpedál: felvizeznék a szabályokat az önvezetés érdekében
A visszapillantó is áldozattá válhat.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
